Anmeldelse av Planet Of The Apes 2 (Beneath the Planet of the Apes), amerikansk film fra 1970

Sci-Fi, Fantasi Spilletid: 95 minutter Aldersgrense: 15 år

Tilbake til Apeplaneten i en passe stødig oppfølger!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 01.11.2015]

Filmen åpner med at bølgene slår inn over stranden. En ape leser høyt fra en religiøs tekst: ‘Vokt deg for menneskedyret, for han er djevelens brikke. Alene blant Guds primater, dreper han for sport, lyst eller grådighet. Ja, han vil myrde sin bror for å eie hans land. La ham ikke formeres i stort antall, for han vil lage ørken av sitt hjem, og ditt. Sky ham, for han er dødens budbringer.’ Etter opplesningen ser vi Taylor i Charlton Hestons skikkelse. Vi får fortalt at den forbudte sonen en gang var et paradis, men at mennesket ødelagte det og derfor hater apene dem. Han tar farvel med apene og truer med at de ikke skal følge etter. Han tar dermed med seg sin Nova og rir langs kysten for å forsøke å finne svar på hvor det er blitt av resten av verden.

For dere som har sett den første filmen er dette en direkte oppfølger som fortsetter akkurat der den første slapp. Ved romskipet som Taylor og mannskapet ankom apeplaneten med befinner Brent seg. Han har forsøkt å kontakte jorden, men han finner ut at han befinner seg i år 3955 etter Kristus. Alt han vet er at han har strandet på en planet etter å ha bøyd tiden med sin romferd. I denne filmen følger vi Brent på hans forsøk på å finne svar om hvor han er og hvem som styrer og hva hemmeligheten til planeten er og ikke minst hva som har skjedd med Taylor.

Det er en stund siden jeg så denne filmen sist. Jeg føler denne oppfølgerfilmen var bedre enn jeg hadde husket. Den sliter imidlertid med en del eldre effekter og slikt, men det gjør nesten alle filmer i samme sjanger fra denne tidsepoken. Likevel synes jeg at filmen bringer noe nytt inn i filmserien. Jeg føler vi får litt av den samme oppdagelsesreisen som vi fikk i første film. Vi følger nå Brent og hans observasjoner av hva som forgår på apeplaneten. Han er mer forsiktig enn Taylor var og lurer i buskene for å spionere på apene. Brent kommer i kontakt med forskerapen Zira. Og ut i fra det finner han ut av hva som skjuler seg i den forbudte sonen og i undergrunnen.

Jeg elsker 'Planet of the Apes'-filmene. Særlig den første av dem og 'rebooten' som kom i 2011 og dets oppfølgere. Av de gamle filmene er dette den oppfølgeren som jeg synes har mest å by på. Filmene i den nye 'rebooten' føler jeg er litt bedre enn denne, men om man har sett dem er også de andre tidligere filmene i serien også verdt å få med seg. Selv om ikke alle er like gode innehar de en del interessante synsvinkler på ting. Hvordan ville vi oppført oss hvis apene begynte å snakke? Apene er menneskerasister på samme måten som vi ofte er overfor apene i dagens samfunn. Vi ser mye av menneskeheten i måten apene styrer samfunnet på og truer med krig mot alt som kan true dem. Denne holdningen ser vi også i rebooten både på menneskesiden og på apesiden.

Igjen får man nydelig fotoarbeide i et stilig ørkenlandskap. Kulissene er også meget gode når vi kommer til den ødelagte underverdenen. Filmen er omtrent som den forrige filmen inntil vi nærmer oss timen. Da tar filmen en ny vei og hemmeligheten på apeplaneten åpenbarer seg litt etter litt. Vi befinner oss i et post-apokalyptisk samfunn langt inn i fremtiden. Vi får se hva som har skjedd med menneskene. Dette er langt fra perfekt, men historien og regien er langt på vei tilfredsstillende. Om man hadde jobbet mer med presentasjonen av filmen og dens replikkvekslinger kunne dette blitt noe mye mer minneverdig. Men i sci-fi-øyemed og for sin tid leverer dette varene.

Elsker at filmen hele veien kommer med nye hemmeligheter når man tror man har skjønt alt. Mot slutten blir det så mye at man aldri helt vet hvordan det hele vil ende. Selve slutten er også ganske original for sin tid. Filmen ble aldri den klassikeren som sin forgjenger, men du verden hvor underholdende denne filmen også er. Jeg ender på et solid terningkast fire for noe som overrasket positivt. Alt er ikke like smart formidlet som 'Planet of the Apes' alla 1968, og dette er en mye mørkere og dystrere skildring, men den innehar en del politisk satire av samfunnet da filmen kom ut. Hadde alle oppfølgerne vært like solid som denne, hadde jeg sett denne serien oftere, men det synes jeg dessverre å huske at de ikke er.

- War for the Planet of the Apes - Apekalypse nå!
- Dawn of the Planet of the Apes - En ypperlig og kvalitetstung blockbuster!
- Rise of the Planet of the Apes - Apene slår tilbake!
- Planet Of The Apes - Ikke helt vellykket remake
- Planet Of The Apes 5 - B-preget oppfølger
- Planet Of The Apes 4 - Interessante problemstillinger, men det blir med det
- Planet Of The Apes 3 - Ape vs. mennesket i et drama med interessante problemstillinger
- Planet Of The Apes - Sci-fi-klassiker som fremdeles har mye substans

- Magnum '44 - Rå og brutal Dirty Harry-oppfølger