Anmeldelse av Sangen fra Havet (Song of the Sea), irsk film fra 2014

Animasjon, Familie, Fantasi Spilletid: 93 minutter Aldersgrense: 6 år

Smellvakkert om mystikk, magi og havet

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 29.10.2015]

Basert på det irske sagnet om selkiene, en skapning som er halvt sel, halvt menneske, møter vi på en bror og en søsters fabelaktige reise gjennom myter, magi og fortidens glemte hemmeligheter. Ben og hans stumme lillesøster Saoirse bor med pappaen sin i et fyrtårn på en øy i havgapet. Her begynner de merkeligste ting en dag å skje…

Denne animasjonen ble i vinter Oscar-nominert som beste animasjon, noe det ikke er vanskelig å skjønne, for ”Sangen fra havet” er helt unikt vakker, særegen og nærmest drømmende oppslukende i sin visuelle formidling, tone og stemning.

Det er en så detaljrikdom, bredt fargespekter, teksturvariasjon, og bildedybde i animasjonen her at mer overflatiske Disney/Pixar-filmer føles svært enkle i forhold. Nivåene i bildene er nærmest som kunstverk i seg selv, bilde for bilde, og slik vekkes tanker tilbake til annen animasjon, som innen Studio Ghibli generelt, samt selv en spillserie som ’Legend of Zelda’-spillene som kan minne mye om mye her, spesielt tittelen ”The Wind Waker”! Stilmessig er den likevel så egen at den bare må oppleves, bilde for bilde.

Klassiske karakterer og tematikk er ikke like klisjémessig malt utover her, noe som føles litt befriende og deilig. Her er likevel godt med moral og sterke tråder av verdier for de minste i familien, og for oss voksne blir det både sterkt og rørende etter hvert. De litt annerledes karakterene skaper videre en interessant fremdrift og historie som aldri føles forutsigbar, og stemningene som der innad skapes oppleves som drømmeaktige, svevende og helt særegne. Innslag av skildringer av original Halloween-feiring i Irland er også tankevekkende og flott gjort her, milevis unna den flåsete moderne amerikanske skikken.

Om man liker Ghibli-filmenes eksotiske annerledeshet og animasjonslegende Miyazakis stil, ja så vil man elske dette her vakre europeiske samarbeidsprosjektet av en animasjonsperle. Tematisk og narrativt er den ørlite tung og seig, men som et flott motstykke til langt mer overflatisk og hysterisk amerikansk animasjon er dette som balsam for sjela, for ung som gammel!

• The Telegraph
  • Shockya.com