Anmeldelse av Pan, amerikansk film fra 2015

Eventyr, Komedie, Familie, Fantasi Spilletid: 111 minutter Aldersgrense: 9 år

Pan - Trailer 25.11.2014

Et spetakkel av en traumatisk og voldelig oppvekst

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 07.10.2015]

Peter er en ustyrlig 12-åring som bor på et slitent barnehjem i London under den andre verdenskrig. En natt blir han bortført og flydd av sted til en fantastisk verden med pirater, krigere og alver, kalt Aldriland. Her forsøker han å finne ut hemmeligheten om sin egen mor, som overlot ham til barnehjemmet som nyfødt. Peter må dog også finne sin rette plass i dette magiske landet.

Om tilværelsen på barnehjemmet var en grå, trist og hard knock life-opplevelse for ”Oliver Twist”-Peter, ja så er det ingenting i mot det som skal komme når han røves med av pirater til dette magiske Neverland. Selve livet og gangen for unge Pan er nemlig i denne nye verdenen heller ikke akkurat noe dans på roser, nei Peter har virkelig litt å streve med her og møter på så mange voksne utfordringer at mye av den barnslige magien rett og slett drukner i overvoksne alvoriteter, som slåsskamper, vold, et evig stress av jakt og løping, samt uttallige sure og onde voksne. Det er nemlig påfallende mye vold i denne historien, som om samtlige rare karakterer ypper til slosskamp ved første anledning, mens Peter selv heller aldri er sen om å veive med slegga og denge løs om han har sjansen, den rampungen!

Som fortelling er det givende å se regissør Joe Wright ta fatt på denne forhistorien om Peter, hvordan han ble den Pan vi kjenner ham som, og hvordan han møtte på de andre karakterene i Wendy, Tingeling, kaptein Svartskjegg og selveste Krok. Allerede her skiller denne filmen seg ut, og Wrights alltid svært visuelle formspråk er virkelig noe som slår oss, også denne gang. Ja, det er nesten litt for mye av det gode her, både på godt og vondt. Han har nemlig lagt seg på en svært så underholdende 3D-linje, hvor gjenstander titt og ofte slenges ut i rommet fra skjermen, egentlig nå som Hollywood for lengst har sluttet med denne typen overdreven 3D-bruk. Når dette er sagt, så vil dette skape masse latter og gøy for de minste, og en god del humor krydrer også filmen for øvrig, så slik sett er dette bra og virkningsfullt.

”Pan” er hakket mer interessant enn en jevn grei familieunderholdning, men dette er mer grunnet de tidvise glimtene av mesterregissøren Joe Wright, en kar som likevel feiler og roter det alt for mye til denne gang til at de beste sidene ved filmen klarer å skinne nok igjennom. Wright, som står bak de nærmest perfeksjonistiske og uforglemmelig vakre og sterke menneskeportrettene ”Stolthet og Fordom” og ”Om Forlatelse”, synes nesten å ha druknet sine karakterer denne gang, i effekter, lyd, musikk, og epilepsianfallsfremkallende visuelt bråk! Det er tidvis så hysterisk musikk her at man ser nesten for seg at symfoniorkesteret selv sitter med øreklokker på, for makan til såpass patosfremkallende og bråkete musikk går det lenge mellom innen dagens kinofilm, faktisk. Da er det bedre at filmen aldri blir treig eller kjedelig, for stadige miljøskifter og forandringer innen Neverland skaper et drivende, om enn bråkete, narrativ.

”Pan” er derfor ganske så underholdende, tross alt, men noe vakkert sammensydd og regissert blir dette alt for rotete og bråkete til å kunne kalles. Som barnefilm er den likevel frisk og svært underholdende, utvilsomt, og som en innledende historie til den garanterte neste filmen funker den som original historie, selv om stort sett alle karakterene er flate, enkle og rimelig uforglemmelige. Hugh Jackman i rollen som Svartskjegg er dog litt frisk og synes å ha flere personligheter, noe som er et eksempel på disse små lyspunktene i Wrights regi som tidligere nevnt. La oss håpe neste film likevel blir litt mer magisk, særlig innen karakterrelasjonene, for det er svært lite som virkelig bergtar med dette fantastiske drømmelandet dessverre. Nei, hold deg heller til voksent kostymedrama Wright, for det kan du.

- Darkest Hour - Gary Oldman stjeler showet!
- Hanna - Herlig annerledes thriller
- Solisten - Utmerket arbeid!
- Om forlatelse - Overfladisk filmatisering
- Stolthet og fordom - Leverer også litt klassiske takter