Anmeldelse av The Dark Knight, amerikansk film fra 2008

Mysterie, Action, Thriller, Kriminal Spilletid: 152 minutter Aldersgrense: 15 år

The Dark Knight - Trailer 23.07.2008

Sinnssyk underholdning

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 04.08.2008]

Den kriminelle mafiaen i Gotham begynner å bli desperate og får søvnløse netter på grunn av Batman. Den hensynsløse Jokeren kommer på banen og tilbyr mafiaen å drepe Batman mot vanvittig mye penger. Det begynner å bli vanskelige tider for den alltid så oppofrende Batman...

Med den første filmen av den nye æraen, 'Batman Begins', friskt i bakhodet entret jeg kinosalen med friskt mot. Min første tanke når jeg hørte om at det skulle komme en ny film var at det ikke kunne bedre resultat enn i 'Batman Begins'. Det er dog menneskelig å feile, fordi denne filmen synes jeg virkelig er løftet til enda et hakk. Filmen er mørkere, skumlere og enda mer sinnssyk. Men det skal legges til, at denne filmen ikke kunne vært laget om ikke 'Batman Begins' hadde banet vei for den, i hvert fall ikke like raffinert som denne superheltperlen med god dose thriller og action.

'The Dark Knight' har alt som man kan ønske seg. Filmen har et fantastisk driv og kommer med mange snedige gode løsninger for hvordan handlingen utarter seg. Den er spennende med mye god og spektakulær action. Den er kul med Batmans tøffe gadgets og skurkenes hensynløse framtoning. Det hele er toppet med veldig godt skuespill som gjør at det hele framtoner som herlig originalt.

Mye av æren for denne filmen synes jeg Heath Ledger skal ha. Hans skuespill i rollen som den psykopatiske og uredde Jokeren er helt i toppklasse. Mr Ledger klarer å få med masse små detaljer som gjør Jokeren virkelig smakløs, som den smattende snakkemåten hans og mye av hans fakter, i tillegg til til hans totalt sinnssyke væremåte. Oscarstatuetten er noe jeg virkelig unner ham fullt ut, for maken til skurk har du aldri sett før. Christian Bale gjør også nå som i forrige film en upåklagelig innsats. Han har den riktige karismaen for å spille både Batman og Bruce Wayne. Man skal heller ikke kimse av de andre stødige skuespillerne som Gary Oldman, Morgan Freeman, Michael Caine og Maggie Gyllenhaal for å nevne de største.

Dette var i 2008 årets mest underholdende affære og en svært godt gjennomført film. Man liker blandingen mellom filmkunst, eventyr og menneskelig superheltfilm. Enkelte av scenene er fantastiske som den berømte Jokerens blyantscene som er verdt å se filmen alene for. Her er det utrolig mye gode actionscener. Det er vanskelig å nevne det beste actionminnet fra filmen fordi det er så mange. Filmen begynner jo som et pang med et sinnssykt ran av en bank. Man blir nesten slått i magen av denne starten som er nesten litt fascinerende i all sitt totale kaos der man ikke vet hvem som er hvem og hva som skjer.

Scenen der Batman setter Jokerens trailer ut av spill er utrolig stilig. Der får man se traileren vippe helt rundt med fronten først. Man får nesten actiongåsehud av denne scenen. Det er også mye kul biljakt i denne filmen som involverer masse politibiler og selvsagt Batmanbilen. Det blir også tid til litt heftig våpenbruk og masse kule superhelttriks som kan få noen og en hver til å få både bakoversveis og ser veldig kul ut også. Batman gjør seg virkelig på film, men det gjør virkelig Jokeren også og han skaper mye av humoren som i denne filmen med sin syke personlighet.

Filmen har rett og slett veldig mange av kvalitetene man ser på i en underholdende film. Det er kanskje litt lite drama, uten at filmen lider av den grunn. Dette er så solid at man virkelig kan applaudere det. Mannen bak filmen heter Christopher Nolan og er blant Hollywoods hotteste navn med store filmer som denne, 'Memento', 'Batman Begins', 'The Prestige' og 'Inception' på smavittigheten. Med 'The Drak Knight' har han virkelig vist at han er en actionmester og han har også en finger med i spillet på manuset, som virker svært perfekt for en slik film å være.

Dette er den beste superheltfilmen (Selv om mange kanskje ikke ser på Batman som en ekte superhelt siden han egentlig ikke har de unaturlige krefter og bare er mer bare en helt, men med sin rikdom og da også gadgets blir han litt super likevel) jeg har sett sammen med 'Batman Begins' og det er vanskelig å kåre en vinner fordi det er så forskjellig fokus i filmene, men det var flere gode scener i 'The Drak Knight' og den falt kanskje mer i smak hele veien, men uansett to veldig gode filmer disse nye Batmanfilmene. For de som ikke har sett denne fantastiske superheltperlen så er det bare å glede seg for da har du virkelig noe å se fram til.

- Batman vs. Superman - Svært variert om stormannsgalskap på flere plan!
- The Dark Knight Rises - Beksvart og mektig avslutning!
- Batman Begins - Fantastisk reboot av Batman
- Batman & Robin - Verste Batman-filmen ever
- Batman Forever - Two-Face og Riddler mot Batman
- Batman Vender Tilbake - Butonish karaktersuppe
- Batman - Mørkt, dyster og vellykket superhelteventyr
- Batman - The Movie - Artig liten sak fra en svunnen tid

- Dunkirk - Et nokså iskaldt filmteknisk mesterverk
- Interstellar - Mektig filmopplevelse som utfordrer sansene og de små grå
- The Dark Knight Rises - Beksvart og mektig avslutning!
- Inception - Intet mindre enn et mesterverk
- The Prestige - En kommende klassiker
- Batman Begins - Fantastisk reboot av Batman
- Insomnia - Brukbar igjeninnspilling som forsøker å raffinere
- Memento - Utrolig kul baklengs filmunderholdning

16.06.2010 sier Pål Frostad: Denne anmeldelsen likte jeg godt. Det var kjekt å mimre tilbake på en så vanvittig film som The Dark Knight er. Jeg så den to ganger på kino og den var like spennende hver gang. Jeg likte Batman Begins ganske godt og hadde ikke helt troen på at The Dark knight skulle overgå den, men det synes jeg den faktisk gjorde, ikke snakk om mye, men nok til at jeg kan si at det var en film som virkelig gjorde sakene sine perfekt. Det er noe eget med filmer som presenterer et konsept og det er utrolig vanskelig å skulle gjøre oppfølger, men The Dark Knight er kanskje en av tidenes oppfølgere i så måte, det er vel bare Terminator 2 som overgår den av de jeg kommer på i farten.

Jeg likte godt din anmeldelse. Det er utrolig kjekt å lese hva andre mener om film og spesielt om slike storfilmer som dette ;)
16.06.2010 sier Karoline: Personlig hadde jeg jo et ganske annerledes utgangspunkt da jeg så "The dark knight" i og med at jeg må innrømme at jeg er en av dem som syntes "Brokeback Mountain" var kjedelig (selv om jeg på rappen kan finne opptil flere ting som er bra med den like fullt) og ikke har sett hele av noen tidligere Batman-filmer utenom "Batman Begins". Men jeg var også litt bekymret for Heath Ledger siden det var så enormt mye hype rundt ham og jeg ikke var sikker på om han kunne leve opp til det. Og jeg er sykt enig med deg i absolutt alt du skriver om ham her for han var rett og slett fantastisk og jeg klarer til dags dato å sette meg helt inn i øyeblikket da jeg var på kinoen og rulleteksten satte i gang og jeg selv var i en slags transe der det å tenke noe som helst fornuftig utenom "å så tøft!" var umulig. Det er vel bare "Dark Knight" og "Wall-E" som har gitt meg så sterke kino-opplevelser. Så, enig med deg i anmeldelsen da med andre ord og jeg formulerer jo det på bablete digresjonsvis typisk meg, men det håper jeg går greit :)

Og jeg holder ved at jeg syns du er skikkelig god på å skrive filmanmeldelser!
17.05.2010 sier Jacob: En av tidenes beste filmer, etter min mening. En film som virkelig har alt!
Alle karakterene er med å gjøre denne filmen fantastisk.
Manuset, soundtracket, handlingen, skuespillet og for å ikke glemme filmingen er noe av det beste jeg har sett.
Blir aldri lei av å se og diskutere denne filmen!
07.11.2009 sier Aylar Von Kuklinski: litt oppskrytt, helt grei film.
18.02.2009 sier Isabeel94: filmen er utrolig bra! :)
05.08.2008 sier dreamrocker: Takk for en meget bra omtale av denne filmen Pål. Da du er en av de jeg har veldig tiltro når det gjelder film så gleder jeg meg nå enda mer til den 28-11 da den blir sluppet på DVD og vist jeg får en veldig god dag før det vil jeg jaggu på kino.

Dette er en av de filmene jeg har fulgt godt med på, og alle nevner stort sett bare Ledger sin tolkning av Jokeren som veldig bra, men takk for at du nevner de andre og spessielt at de og er med å gjøre filmen stor. Ikke at Ledgers innsats bør undervurderes men det er andre med og.

Gleder meg enormt til denne og takk for en fin vurdering.
01.12.2007 sier missikick: Sjekk Staben Då!! Eg gleder meg som en Unge!! Wohoooooo

• Adam Filmer (Youtube)
  • Gamereactor.no
  • Ringerikes Blad
  • Filmforumet
  • Filmskribenten.dk
  • Wall Street Journal

Warner Bros. Pictures, Syncopy, DC Comics, Legendary Pictures

«Johnny English Strikes Again»

«Andrea Bocelli - Musikkens stillhet»

«For vi er gutta»

«Kristoffer Robin og Ole Brumm»

«Mary Shelley»

«Nothing Like A Dame»

«Mannen som ikke kunne le»