Anmeldelse av The Masque of the Red Death, engelsk (britisk) film fra 1964

Grøsser Spilletid: 89 minutter

Stemningsfullt maskeradeball med djevelen til stede

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 16.10.2015]

Den onde prinsen Prospero driver sitt land og folk med jernhånd. Han tilber selveste Satan, og når landet rammes av den fryktede ’rød død’-pesten viser han sitt sanne onde jeg overfor sitt folk. I kampen mot å bekjempe pesten foreslår han å brenne ned landsbyen og folkene med. Et knippe folk får dog være med til hans store slott og borg hvor de enn så lenge er beskyttet mot sykdommen. Blant de benådede er Francesca, hennes mann og far. Prospero forsøker på slottet å overstyre Francesca også, men litt etter litt får han motstand fra uventet hold, og på hans lenge planlagte maskeradeball kan det se ut som selveste Djevelen er i blant gjestene!

Forfatter Edgar Allan Poe er filmatisert utallige ganger, også hans historie om djevelen og denne pestplagen. I denne versjonen regissert av Roger Coreman, spiller legende Vincent Price hovedrollen som den djevelsk ubarmhjertige og brutale prinsen Prospero. Som sedvanlig er også Price denne gang som en bauta og påle når det gjelder tilstedeværelse og visuell styrke. Hans ansikt, mimikk, uttrykk og skuespill passer ypperlig i denne rollen, mens også hans motspiller i Jane Asher er sterk og god som Prosperos ”slave” som nekter å la seg kue av ham.

Francesca blir slik naturligvis oss publikums holdepunkt og stemme, der hun gang på gang må finne seg i og overvære Prosperos brutale behandling av folket sitt og misbruk av makt. Det er som om Poe og denne historien vil vise hvor umenneskelig vi mennesker kan være på vårt verste, samtidig som bildet med djevelen og tilbedingen av ham, selvsagt kommer tilbake og biter ”oss” i halen, før eller siden. Makten mellom det gode og det onde er videre derfor overhengende tydelig her, og nettopp her kommer vi også litt innpå det som gjør filmen, spesielt i dag, ganske så gammeldags.

Ikke bare er tematikken urgammel, religionsdynget og rimelig oppbrukt i seg selv, den er likevel ironisk nok like aktuell i dag, om man ser på filmen på denne måten. Selve historien utvikler seg delvis akkurat slik man venter den skal, blant annet med at våre venner innen karakterene overlever, mens filmen likevel klarer overraske både tematisk og ikke minst filmatisk etter hvert. Det er nemlig rent filmteknisk og visuelt at ”The Masque of the Red Death” er flott å se på, også i dag.

Farger, kostymer, setting, kulisser og hele pakka er veldig forseggjort, absolutt, og det er en fryd å se kostymene og Price som den onde djevelen han er! Det hele er som en blanding av "Game of Thrones", Askepott på ballet på slottet, blandet med flere andre gotiske grøsserfremstillinger og kostymedramaer. Her ligger dog også noe av begrensningene i produksjonen, at det hele blir avgrenset, redusert og i store deler av filmen føles som en stor teateroppsetting, mer enn en spillefilm. Tidens overdrevne skuespill, i fakter, replikkavvekslinger, med mer, understreker dette ytterligere. Ser man bort i fra dette, ja så er likevel det hele en fornøyelse å se selv i dag.

I dag er ”The Masque of the Red Death” en film som virkelig står seg ut som noe særegent rent filmatisk og visuelt. Den forblir ikke noe skummel film, men er tidvis god på de litt creepy og surrealistiske karakterene, blant annet siden disse skildres i en slags transe når djevelen tilbes titt og ofte. En sentral scene, hvor en kvinnelig karakter drømmer og har mareritt om noe, er suverent karakteristisk regissert og man føler virkelig at man er inne i et mareritt. Det er i det hele tatt noe urovekkende ekkelt over hele situasjonen i filmen, selv om denne selvsagt er litt vanskeligere å leve seg inn i grunnet den spesielle handlingen.

Stemninger, visuelle godbiter, samt en djevelsk tydelig Vincent Price i hovedrollen, gjør dette til en flott retro-oppvisning av en gotisk skrekkfortelling som holder seg godt i dag, mye grunnet disse tydelige og grundige sidene ved produksjonen som set-design og visuell regi. Liker man slik overnaturlig handling, tematikk og voldsomt filmatiske uttrykk med masse symbolikk, ja så kan virkelig dette falle i smak og burde sees først som sist. Er man mer tilhenger av virkelig skummel skrekk, og/eller mer jordnær tematikk, ja så kan ”The Masque of the Red Death” fort bli som en litt vel overdramatisk teateroppsetning.

- The Terror - Eldre stemningsfull spøkelseshorror
- Creature from the Haunted Sea - Den latterlige skapningen fra havet