Anmeldelse av Sicario, amerikansk film fra 2015

Kriminal, Drama, Mysterie, Thriller Spilletid: 121 minutter

Tunge og dystre saker om meksikansk narkogalskap

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 24.09.2015]

Den unge, idealistiske FBI-agenten Kate Macy slutter seg til Matt og hans elitegruppe i kampen mot de meksikanske narkokartellene. I de øde områdene mellom USA og Mexico herjer narkogjenger med hensynsløse handlinger og brutal terrorisme mot mennesker og myndigheter. Dette spesialteamet må dog selv operere på siden av både myndigheter og etater for å forsøke å få has på de som virkelig betyr noe innen denne narkoindustrien.

I rollen som den uerfarne og ferske agenten Kate står Emily Blunt, mens navn som Josh Brolin og Benicio Del Toro spiller spesialgruppens ledere. For Kate er det svært mye som er uklart rundt gruppen, deres mål og handlemåter, mye grunnet hemmelighold og en svært autoritær gjeng innad i teamet. Som den mest utenforstående, uerfarne og ”menneskelige” i blant dem, blir Kate slik også oss publikums moralske ankerfeste og talerør.

Det er nemlig svært mye kritikkverdig både innen moral, metoder, voldsbruk og mer som Kate blir vitne til, og det på begge sider av loven og grensen. Hun sliter fælt med å orke og henge med på dette, men ønsker så inderlig å fakke ansvarlige for den svært så brutale narkoindustrien, noe som gjør at hun holder ut tross mye motstand og etter hvert livsfarlige oppdrag.

Regissør Denis Villeneuve maler et svært så imponerende realistisk og troverdig brutalt bilde på denne narkoindustrien, deres syke metoder og handlemåter. Det føles fullstendig bergtagende i de lange scenene hvor Kate og teamet kjører inn i en svært så voldelig storby i Mexico og ting etter hvert eskalerer i dramatikk. I første del av filmen er det både spennende og medrivende det som skjer. Men så, etter hvert, blir dette noen svært så mørke, dystre og beintunge saker. Da er det også en utfordring for oss å se alltid dyktige Emily Blunt i dette kvinnefiendtlige mannsdominerte miljøet. At hennes FBI-kollega er mørkhudet og akkurat som hennes selv i stor grad blir holdt utenfor planene og miljøet, gjør ekstra vondt og overvære, samt at det provoserer noe voldsomt i måten hun fremstilles som ’en kvinne i nød’ flere steder. Utover i filmen skjønner man dog at dette nok er gjort svært bevisst og mye nettopp for å skildre hvordan både narkomiljøet, industrien og politisiden trolig i realiteten er og fungerer, den dag i dag.

”Sicario” er dermed både tung, beintøff hard, og provoserende virkelighetsskildrende som helhet, og har tidvis en fantastisk intensitet som får oss til å få paranoia og aldri klare stole på noen innad i dette teamet. Vi lider og plages med Kate, mens også skildringen av hvor bitre, egoistiske, jævlige og brutale vi mennesker er, lyser igjennom over alt her, selv hos de man mest skulle likt å kunne stole på. Filmen er som dere kanskje skjønner ikke akkurat noe gladfilm, ei heller noe glorifisering og ren spenningsfilm rundt meksikansk narkotrafikk. Den skildrer heller mer et tragisk bilde på en virkelighet man egentlig aldri tenker over, om man ikke havner midt oppi dette skitne, brutale og vemmelige greiene, slik vi gjør som tilskuere her.

En kan alltids kritisere filmen for å mangle noe klart hovedpoeng og mening, utover det å skildre virkeligheten slik den gjør. Den er også unødvendig utdragende og nærmest selvhøytidelig tung i det store og hele. Til slutt sitter man igjen med en følelse av at virkeligheten tross alt gjør mer inntrykk enn hva filmen selv klarer, merkelig nok, og igjen, som underholdning er den nesten provoserende tung med blant annet en åpningsscene som er desidert mer spennende enn noe av det som kommer etterpå. ”Sicario” er en litt merkelig frustrerende film som det er vanskelig å skjønne om er knallbra, og/eller som også går seg selv vill i sin egen høytidelige formidling innimellom.

- Blade Runner 2 - Filmatisk underholdningskunst!
- Arrival - Pent, lavmælt og jordnært om invasjon fra rommet
- Prisoners - Spennende og glimrende kidnappingsthriller