Logg inn
Bli medlem
Short film Run Faster
 
 

Anmeldelse av Bølgen, norsk film fra 2015

Drama, Action, Thriller Spilletid: 105 minutter Aldersgrense: 15 år

Trailere

  Bølgen - Trailer 14.04.2015

Norsk thriller i mesterklasse

[Skrevet av: Petromax, Dato: 13.09.2015]

Norge har mange ustabile fjell. Et av disse fjellene er Åkerneset over Geirangerfjorden, som bare venter på å rase ut i havet. Et slikt ras, i den trange Geirangerfjorden, vil medføre en enorm tsunami som kommer til å etterlate seg apokalyptiske ødeleggelser.

Kristian (Kristoffer Joner) jobber som geolog, og bor i Geiranger med sin familie. Kristian er en svært dyktig geolog, men dette er hans siste dag på jobben, før han flytter tilbake til Stavanger og sin nye og mer lukrative stilling. Noen avvik i de geologiske målingene gir Kristian bange anelser, og forårsaker at han ikke rekker ferga som skal ta ham bort fra Geiranger. Dette resulterer i at Kristian og hans familie befinner seg i panikkens sentrum, da alarmen går for fullt.

Annonse:

I 2006 ga Roar Uthaug oss den anstendige, om enn ikke særlig originale, grøsseren «Fritt Vilt». Bare det at Norge ikke hadde noen tradisjon for filmgrøssere, og klamret seg til minnene om «De dødes tjern» (1958) som den eneste virkelige grøsseren innen norsk filmfproduksjon, gjorde at «Fritt Vilt»fikk stor opperksomhet. Og Roar Uthaug var et navn man måtte bite seg merke i. Men etter møkkafilmen «Flukt» (2012) var, i alle fall jeg, klar for å avskrive Uthaug som en moderat ‘one-hit-wonder’. Riktignok var «Flukt» visuelt nydelig, og det filmtekniske var upåklagelig. Det som virkelig dro «Flukt» ned i møkka, var skuespillerprestasjonene… Som befant seg på slapt Fjernsynsteaternivå. Og jeg kunne igjen minnes en tid da begreper som «Norsk Film» var et skjellsord. Var norsk film på tur til å havne i det samme uføret, med ekstremt over- og underspill, som defintivt har vært toneangivende til dens dårlige rykte? Eller var det bare ganske enkelt Roar Uthaug som hadde mistet evnen til å regissere skuespillere? Dette var ting som gjorde meg mildt sagt skeptisk, når vi nå skulle få presentert Uthaugs nye storbudsjettsfilm.

Kristoffer Joner er vel sånn bortimot den fødte skuespiller. Si hva du vil om Joner, han er ekstremt velbrukt, ja. Men det er en grunn til dette, han er ganske enkelt meget dyktig, og leverer alltid. Denne filmen er intet unntak, og Joner leverer muligens sin livs rolle. Når det gjeler casting, gir ikke denne filmen oss noen store overraskelser, men kjører safe, og nører opp under påstandene om at Norge har et svært begrenset utvalg skuespillere, og at det er derfor det er en liten velkjent gruppe som dukker opp i (nesten) absolutt alt som produseres her til lands. Men til min store overraskelse; denne gang leverer alle. Skuespillet er upåklagelig hele veien, og Uthaug stiger igjen i gradene, som en regissør med godt grep, ikke bare om det visuelle men også om sine skuespillere. En kombinasjon som gjør denne filmen til en sann fryd.

For ja, dette er virkelig en stor godtepose av en norsk filmproduksjon. Visuelt og teknisk er dette et nydelig skue, med spesialeffekter som langt på vei, overgår de store gutta i Hollywood. Norsk film har imponert med sine spesialeffekter tidligere også, men denne er med på å nagle dette inntrykket inn i vår bevissthet.

Filmen har en utmerket oppbygning. Den tar seg tid til å fortelle en historie, og haster ikke avgårde med hyperaktiv klipping, kun for å tilfredsstille et utålmodig og rastløst publikum. For den som tar seg tid til å suge til seg filmens oppbygning og stemning, blir rikelig belønnet.

Det finnes rikelig med filmatiske klisjeer her, joda. Det hentes inspirasjon fra en rekke filmer, som for eksempel "Daylight" (1996), "The Poseidon Adventure" (1972/2005), samt en rekke andre lignende filmer du kan komme på. Men her pakker man det inn i sin egen lille verden, og gjør det på en finurlig måte til noe eget og nytt, slik at man aldri er helt oppmerksom på hvilke klisjeer man blir servert. Dette funker svært bra. Med unntak av slutten. Den endelige forløsningen, er så forutsigbar og klisjefylt at det nesten gjør vondt. Men dette blir som småkaker å regne, siden resten av reisen er så intens og oppslukende.

Jeg sitrer, jeg fryder meg, jeg holder pusten. For dette er ikke bare en meget velkomponert thriller, dette er en thriller i mesterklasse. Godt jobba!




Les også anmeldelser av andre filmer med samme regissør:
- Flukt - Leading ladies i norsk natur
- Julenatt i Blåfjell - Billig familiefilm
- Fritt vilt - En stiloppvisning i effektiv genreskrekk

Trailer eller filmklipp:

Diskusjon

13.09.2015 sier Pål Frostad: Kommentar på Petromax sin omtale 'Norsk thriller i mesterklasse': Denne filmen må jeg se! Elsket slike katastrofefilmer i tenårene og dette virker som solide saker :)
13.09.2015 sier Christine Vicktoria Fredriksen: Kommentar på Petromax sin omtale 'Norsk thriller i mesterklasse': Dette var en virkelig god film og anmeldelse.
13.09.2015 sier tiril: kjempebra og spennende film!
Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(4,5 av 6 - 64 stemmer)

Anmeldelser i media

  • Side2
  • Filmfront
  • arilabra.com
  • Wall Street Journal
  • Verdens Gang
  • Aftenposten
  • Dagsavisen
  • Natt&Dag
  • Stavanger Aftenblad
  • FilmMagasinet
  • NRK P3 - Filmpolitiet
  • Bergens Avisen
  • Haugesunds Avis
  • Romerikets Blad
  • Sundmørsposten
  • Cinerama
  • Lyd og Bilde
  • Filmsnakk.no
  • Cine.no
  • KinoMagasinet
  • Scoopet
  • Filmhjerte.blogg.no
  • The New York Times
  • Time
  • IGN.com
  • RogerEbert.com
  • The Hollywood Reporter
  • Los Angeles Times
  • Bergens Tidene
  • Dagbladet
  • Adressavisen
  • Rbnett.no
  • Smis.no
  • Barnevakten.no
  • Roysskriverier.blogspot.no
  • Washington Post
  • New York Post
  • Variety
  • The Guardian
  • Captain Charismas Filmblogg
  • Defilmblog.be
  • Entertainment Weekly
  • Trauma-magazine.com
  • slantmagazine.com

Land:

Norge

Språk:

Norsk

Filmselskap:

Fantefilm, Film Väst

Medvirkende

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2017 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.