Anmeldelse av Regnmakeren (The Rainmaker), amerikansk film fra 1997

Thriller, Drama Spilletid: 135 minutter Aldersgrense: 15 år

Davids kamp mot Goliat i rettssystemet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 12.09.2015]

Rudy Baylor er i sluttfasen av å bli ferdig med juristsutdannelsen. Blakk og uten jobb kastes han inn i en jobb som etterhvert leder til et søksmål mot et stort forsikringsselskap. Det er en sak hvor han har intet å tape og alt å vinne...

Det er veldig sjelden jeg ser en film som jeg aldri har hørt om, men dette var en slik film. En kamerat av meg hadde nettopp fått denne underholdende saken på DVD. Derfor kom den som en stor overraskelse ut av intet.

Men tilbake til filmen som er basert på en bok av John Grisham. Jeg har ikke lest boken, men har lest mye annet av Grisham. Filmens historie virker akkurat passe fiffig, slik som man pleier å få servert av den dyktige forfatteren. Selv om det ikke er den mest kjente boken av Grisham, så likte jeg historien i filmen veldig godt. Grisham ser ut til å ha spesialisert seg på jusshistorier og det gjør han med største overbevisning også i denne filmatiseringen.

Konseptet er solid til å bygge en film på. Det er alltid fornøyelig med rettssakfilmer og dette er en som har fått en litt ny vri på sakene også, selv om mye er standard. Dette er ingen ubetinget mesterverk som ‘12 Angry Men’ eller ‘To Kill a Mockingbird’, men denne filmen er meget underholdende hele veien. Jeg fikk litt vibber til Steven Soderberghs Erin Brockovich med Julia Roberts i hovedrollen, som er en lignende film, men med mange ulikheter også.

Rollefiguren Rudy Baylor er en mann som er lett å bli glad i. Han bryr seg om sine klienter og har mye empati, langt over det som er vanlig i slike saker. Det får han også selvsagt mye goodwill for i filmen, både fra oss og rollefigurene som er så heldige å treffe på denne edle karen. I det vi entrer filmen er Rudy på bar bakke. Han er ikke ferdig med sin jusutdannelse, men blir ansatt i et spekulativt juristfirma som har spesialisert seg på å tjene lettjente penger på forlik fra syke eller skadede personer. Dette er selvsagt noe Rudy Baylor har litt problemer med, men han forsøker å gjøre tingene på sin rettferdige måte.

Det hele inneholder gode skuespillerprestasjoner, med overraskende mange kjente navn på blokken. I hovedrollen finner vi stjerneskuddet Matt Damon helt i starten av sin filmkarriere. Han leverer 'sakene' som en ung gutteaktig ‘advokat’ som kjører saken i rettssalen mot alle odds og mot den store stygge ulven med alt for mye penger i ryggen. I andre roller har vi storheter som Danny DeVito, Jon Voight, Mickey Rourke og Danny Glover. Det kom også som en gledelig overraskelse at Francis Ford Coppola dukket opp som regissør for filmen. Det er mannen bak mesterverk som 'Gudfaren'-filmene og 'Apocalypse Now'. Og ved siden av de nevnte mesterverkene er dette kanskje den filmen,som har overrasket meg mest.

Filmen er svært solid og velregissert i alle ledd. Den er som sagt ikke mesterlig, men solid som kveldsunderholdning. ‘The Rainmaker’ er veldig edel i fremstillingen av advokaten, men det er bare et pluss i min bok. Jeg elsker folk som forsøker å gjøre det ‘rette’. Dette er med andre ord folkelig underholdning. Filmen faller heldigvis heller ikke i gropen hvor rettsaken blir for tungt fordøyelig. Den er enkel å forstå hele veien. Den går litt alle veier underveis, men man sitter selvsagt å heier på hovedpersonen. Det er også noen tvister underveis i filmen som gjør at dette ikke blir like enkelt som man hadde ventet. Det er disse som redder denne filmen opp fra det som kun er moro å se, til en bedre film.

- O, jul med din glede - Familien som forsøkte å rømme fra julen...
- Runaway Jury - Spennende rettssak
- Tid for hevn - Er det rett å drepe som hevn mot voldtektsmenn?
- Klienten - En dyktig advokat med en usedvanlig kilent

- Gudfaren 3 - En grei avrunding på mafiaeposet om Gudfaren
- Rumble Fish - Visuelt sterk og særegen ungdomsfilm
- Apokalypse Nå! - En reiseskildring gjennom krigens terror
- Gudfaren 2 - Mot toppen i mafiaens første tid i USA
- Gudfaren - Fantastisk mafiaunderholdning!

American Zoetrope Productions, Constellation Films, Douglas/Reuther Productions