Anmeldelse av Wendyeffekten, norsk film fra 2015

Komedie, Kriminal Spilletid: 81 minutter Aldersgrense: 12 år

Wendyeffekten - Trailer 23.06.2015

Daffe greier om Wendy og co.

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 10.09.2015]

Bølers skyggeside har sitt eget velsmurte økosystem, hvor enhver kriminell har sin funksjon. Når det ene etter det andre går galt innad i dette miljøet, kollapser markedet og de kriminelle blir tvunget til å jakte på en og samme mann, den eneste karen som har mulighet til å åpne pengeslusene igjen.

Et radarpar i etterforskeren Svenn Krøvel, spilt av Morten Ramm, og Kripos-etterforsker Sylfest Dreyer (Christian Skolmen), jakter sammen på denne mannen som altså de kriminelle også vil ha tak i. Mer eller mindre klassiske forviklinger og rarieteter oppstår i disse trefningspunktene, og i midten står Bølers eneste luksusprostituerte i sjarmbomben Wendy. Linn Skåber er et lyspunkt som denne Wendy, mens Ramm og Skolmen forblir en prøvelse som dette etterforskningsparet både fordi de er umorsomme, slitsomme og stort sett fullstendig usjarmerende sære.

Et tidvis skremmende kleint manus, (virkelig oppsiktsvekkende skremmende barnslig!), får oss til å gremmes i kinosetet og man klør seg i hodet over om det er ment å skulle være morsomt, eller bevisst så kleint skrevet. Enten eller, effekten er jo uansett trist siden dette bare blir teit. Det mest irriterende med dette etterforskerparet blir likevel, akkurat som i Endresens forrige film ”Jakten på Berlusconi”, at hovedkarakterene har en lei uvane med å lire av seg så mye uinteressant, svada og sært møl at man kan jo bare lure på hvorfor man har brukt så lang tid og energi på dette i manus, isteden for andre sider ved filmen.

”Wendyeffekten” er i det hele tatt nesten slående lik historien om hesten Berlusconi, noe som gjør at man stiller seg spørsmål om mye av motivasjonen og meningen med denne siste filmen som helhet.

Karakterene i ”Wendyeffekten” er over hele rekka såpass karikerte, konstruerte, overdrevet tegneserieaktige at man får store problemer med å knytte seg til dem, ei heller le av dem. Et par bikarakterer glimter imidlertid til heldigvis, noe som også var tilfellet i ”Berlusconi…”. Problemet er likevel at hovedpersonene i de to klovnene vekker motsatte følelser i deg som seer, enn det som trolig var meningen. I en ellers overveldende treigt fremadgående, stillestående og actionfattig handling, står folk atpåtil og jabber over halve filmen om fullstendig uinteressante ting, noe som er med på å gjøre dette til en seig, tung og provoserende affære.

Nærmest hele b- og c-laget av norske kjendiser er med i ”Wendy”-effekten, og man må spørre seg om hvorfor. Det er for eksempel nesten direkte trist å se vår nye internasjonale stjerne Kristoffer Hivju i en av badass-rollene her. Han har selvsagt absolutt den rette utstrålingen til en slik rolle, men det føles som Hivju mer stiller opp fordi han kanskje føler han ”skylder” bransjen dette på et vis, eller?

Når dette er sagt, så får kanskje ”Wendyeffekten” akkurat et så stort nedslagsfelt som folkene bak filmen også har håpet på. La oss heller håpe at publikum lærte med ”Jakten på Berlusconi” og slik er mer bevisste hva de går til om de løser billett til dette. Ole Endresens gangsterdrama om Bøler-miljøet har et snev av hip musikkbruk her og der, riktig gode humortakter blant annet i et asiatisk nabopar av Wendy, Morten Ramms nerdepoliti er tidvis småvittig, men den øvrige helheten får oss til å gjespe i kinosalen. Filmen har slik sikkert sine små særegne kvaliteter som kan settes pris på av noen, men god film er dette ikke, uansett hvor dedikerte de involverte må ha vært.

- Jakten på Berlusconi - Sørgelig umorsomme greier...
- Kong Curling - Friskt og sært om curlingkamerater

• God Kveld Norge (TV2)

«Resident Evil: The Final Chapter»

«Underworld: Blood Wars»

«Valerian and the city of a thousand planets»

«Vår vingård i Bourgogne»

«De 10 Bud»

«Final Destination 2»