Anmeldelse av The Man from U.N.C.L.E., amerikansk film fra 2015

Action, Eventyr, Komedie Spilletid: 116 minutter Aldersgrense: 15 år

The Man from U.N.C.L.E. - Trailer 11.07.2015

Herlig retro agent-moro!

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 03.09.2015]

Den kalde krigen er på sitt verste, og CIA-agent Napoleon Solo og KGB-agent Illya Kuryakin blir tvunget til å samarbeide for å stoppe en internasjonal kriminell organisasjon som jobber med spredning av atomvåpen.

Basert på tv-serien fra 60-tallet ser vi her Henry ”Superman” Cavill i rollen som Solo og Armie Hammer som Kuryakin. Regi er ved Guy Ritchie som har levert flere friske og lekne actionfilmer før, noe ”The Man From U.N.C.L.E” i aller høyeste grad også er.

Men, den er også så mye mer! Her sitter 60-tallskoloritten som et skudd og blender oss på en så smaklig lekker og stilig måte, både innen klær, mote, biler, våpen, utstyr og bybilder, at bare dette i seg selv er en fryd å overvære. Svenske Alicia Vikander glitrer i rollen som russisk mellomkvinne, mellom den amerikanske og den russiske agenten.

Og, nettopp samspillet, kjemien og det herlig vittige manuset mellom disse tre gjør veldig mye godt for filmen. Joda, det er en del mannssjåvinisme ute og går her, men det hører liksom tidsbildet til, om du skjønner. Når dette er sagt, Vikanders karakter er neimen meg ikke noe lett på tråden uansett, og både agent Solo og Kuryakin får også passet sitt påskrevet flere ganger. I det hele tatt er den gode blandingen av balansert og varierende skildring, humor og snert i manus av disse tre hovedkarakterene med på å skape fengende underholdning, hele veien.

Som en blanding av James Bond og andre agentfilmer, er ”The Man from U.N.C.L.E” også spekket med små overraskelser, gadgets, våpen og action. Pluss skal man ha for en kvinnelig hovedskurk, og den narrative utviklingen og tempoet er noe annet som imponerer i Ritchies regi, det blir nemlig aldri kjedelig eller for stressende, men velbalansert og interessant fra start til slutt. Med fengende tidstypisk musikk fargelegges det hele ytterligere. Skal man pirke litt på regien her, kan man alltids til slutt bli litt smålei det typiske og karakteristiske Guy Ritchie-grepet med å la musikken kommentere og understreke stemninger og humoristiske poeng hele tiden.

Filmen er også kjemisk fri for de virkelig store scenene, som i en Bond- eller M:I-film, samt at den føles cirka en halv time for lang. Likevel, ”The Man from U.N.C.L.E” vil ikke skuffe fans av agentfilmer og tilhengere av stilfull retrosettinger av alle slag. Den kan forresten minne en del om en annen agentfilm i ”Kingsman” som gikk på kino i vinter, særlig i tone, stil og som underholdning. Et ekstra pluss føles det også at handlingen foregår utenfor USA denne gang, nærmere bestemt i Roma, noe som virkelig er med på å gi denne herlige leken et ekstra eksotisk og friskt preg. Cavill, Hammer og Vikander gnistrer og storkoser seg i disse rollene, og det smitter over!

- King Arthur: Legend of the Sword - Heftig variert fantasyaction
- Sherlock Holmes: A game of shadows - En passende oppfølger som gir deg mer av den briljante detektiven som alle digger
- Sherlock Holmes - Småvittig og moderne Sherlock Holmes
- Revolver - Et poetisk miks av herligheter

• Scoopet
  • Barnevakten.no
  • Dailyreview.crikey.com.au
  • ereviews.dk
  • Filmskribenten.dk

«Pirates of the Caribbean 5: Salazar's Revenge»

«King Arthur: Legend of the Sword»

«Takk For Alt»

«Noe som skjedde på jobben»

«Eyes of a Stranger»

«Twin Peaks»