Anmeldelse av Bølgen, norsk film fra 2015

Drama, Action, Thriller Spilletid: 105 minutter Aldersgrense: 15 år

Bølgen - Trailer 14.04.2015

Et 'must' for alle å se

[Skrevet av: cme79, Dato: 17.08.2015]

For å ikke røpe for mye, er dette en historie som utspiller seg i Geiranger. Den handler om et fjell som vil falle og kan skape en enorm bøle opp mot 80 meter høy. Kristian (Kristoffer Joner) er en man som ånder og lever for jobben sin som geolog. Før alle andre finner han ut at noe alvorlig er galt. Når han gir beskjed, er de andre litt tvilende.

Sjefen til Kristian er vanskelig å overbevise så han selv på til fjellet for å finne ut om Kristian har rett. Dette er da starten på en katastrofe i Norge som har hendt før. Klarer sjefen å gi beskjed til sin kone før bølgen er et faktum? Det som i alle fall sikkert er at katastrofen er et faktum, og at bølgen kommer med vanvittig kraft...

Tusen takk, Kristoffer Joner. Endelig ha du tatt Norges filmindustri der den skal være. Filmen er fantastisk på alle måter. Foto, klipp og ikke minst historiegangen er fantastisk. Filmen vil få hårene på kroppen til å reise seg. Ane Dah Torp viser sine fine skuespillertakter med sin karakter som en elskende mor og kone. Hun er rå skuespiller i denne filmen på alle måter.

Filmen er et 'must' for alle nordmenn å se. Hvis du ikke ser denne filmen så må du hate Norsk film, for dette er virkelig en film for alle. Norsk film tar et enormt steg i filmutvikling og viser hva vi i Norge er i stand til å få stablet på bena. Til å kun koste 50 millioner kroner, lover jeg dere at dette er mye film for pengene. Denne filmen er den beste filmen jeg noen gang har sett på kino med norsk produsent i ryggen. Den fortjener klart 6 øyne på terningen. Så da er det bare å vente å se når om det vil skje igjen, at det kommer en film som kan måles med Bølgen.

Skrevet av: Cato ML Ekrene

- Flukt - Leading ladies i norsk natur
- Julenatt i Blåfjell - Billig familiefilm
- Fritt vilt - En stiloppvisning i effektiv genreskrekk

13.09.2015 sier Pål Frostad: Kommentar på Petromax sin omtale 'Norsk thriller i mesterklasse': Denne filmen må jeg se! Elsket slike katastrofefilmer i tenårene og dette virker som solide saker :)
13.09.2015 sier Christine Vicktoria Fredriksen: Kommentar på Petromax sin omtale 'Norsk thriller i mesterklasse': Dette var en virkelig god film og anmeldelse.
13.09.2015 sier tiril: kjempebra og spennende film!

Omtalespalte: Festival: Den norske filmfestivalen

Dette er en festivalomtale fra Den norske filmfestivalen.

Les flere festival-anmeldelser her

• Barnevakten.no
  • Trauma-magazine.com

Fantefilm, Film Väst

«Logan: The Wolverine»

«Karsten og Petra ut på tur»

«Skjønnheten og udyret»

«En handelsreisende»

«I Am the Pretty Thing That Lives in the House»

«Børning 2 - On Ice»