Anmeldelse av Elias og kongeskipet, norsk film fra 2007

Animasjon Spilletid: 75 minutter Aldersgrense: Alle år

Sjarmerende animert båteventyr

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 16.07.2015]

I det lille kystsamfunnet Lunvik bor redningsskøyta Elias og vennene hans. Før en farlig storm ønsker ikke Elias å slepe kaksen Rocke-Gabrielsen II inn til en farlig havn. Rocke-Gabrielsen II blir veldig sint for at han ikke får viljen sin og serverer en løgnhistorie til Redningssentralen slik at han får Elias suspendert. Supplybåten Berte vil trøste Elias og viser ham den flotte Kongshavna. De sniker seg forbi vaktene og inn i Kongshavna. Elias blir etterhvert med ut på en ekspedisjon for å finne igjen Kongeskipet som har vært savnet i lang tid. Det er en ekspedisjon der Elias får brukt all sitt mot og tøffhet for å vise hvilken hva som bor i han...

Filmen begynner med at alle båtene ligger samlet ved kai rundt et bål. Vi hører det gamle naustet fortelle en historie om orkanen som holder på å knuse Kongeskipet. Men plutselig dukker redningsskøyta Uredd opp og tauer Kongeskipet silkemykt inn til Slottshavna. Da de andre båtene i Storvik ser at Uredd har berget selv Kongeskipet, ble det stor jubel som kunne høres helt til Lunvik. Etter historien oppfører Elias seg som om mange unge gutter som ser supermann for første gang og vil ut å fly. Elias vil bli som Uredd, men finner raskt ut at det ikke er enkelt å skulle leve opp til en legende. Men Elias viser at det ikke skader å satse mot stjernene, så lenge man har hjertet på den rette plassen...

Elias banet vei og viste at norsk animasjon kunne slå an også i utlandet. I 2005 var det omtrent Elias-feber hos alle unge gutter i Norge. Den første boka kom ut i 1999, en dataanimert TV-serie ble første gang sendt på TV2 fra 2005 til 2009. Etter dette kom en ny serie på NRK i 2014. Elias er også maskot i Redningsselskapets sjøvettsarbeid blant barn. Dette er den første langfilmen om Elias og den gikk på norsk kino med høye besøkstall på over 200 tusen solgte biletter.

Norsk animasjon viser at de klarer å henge med i den sterke konkurransen fra de store gutta i klassen. For å være 2007, er dette absolutt ikke ille. Omgivelsene er veldig troverdig animert. Havet ser tidvis svært ekte ut. Man merker derimot også at filmen begynner å dra på årene. Karakteranimasjonen er der man føler det skorter mest. De merker man at Pixar, Dreamworks og de andre store gutta i klassen gjør mye bedre. Til norsk animasjons forsvar, jobber de for knapper og glansbilder i sammenligning i forhold til de amerikanske animasjonshaiene. Men norsk animasjon viser at det går an å lage solid animasjon også på mindre budsjetter.

Historiene om Elias handler om ei redningsskøyte og vennene dens i Lunvik. Det er et oppdiktet fiskevær på Helgelandskysten. Jeg føler dette er norsk svar på pixars animasjonsfilm Biler. I Norge har det tradisjonelt sett vært båtene som var de store motorveiene vårt langstrakte land. Rollefigurene i Elias er båter og andre fartøyer og installasjoner som er besjelet med personlighet og store ansikter. Naturen, miljøene og dialektene er gjenkjennelig norske. Båtene er litt av noen steriotypier. Elias er ung, snill og fremadstormende. Kongeskipet er klok og rettferdig. Papparatsibåtene er sleske og helt uten moral. Det er til og med en egen nerdebåt. Vi får også noen sangnumre underveis i filmen.

Det er en fin moral i filmen. For noen kan nok dette bli litt sukkersøtt, men filmen lærer barn at ikke løgn og bedrag lønner seg i lengden. Kanskje det er litt urealistisk at alle de slemme får som fortjent, men barn har ikke vondt av litt verdier. Filmen er passe spennende. Alt er ikke så rett frem som man skulle tro. Det er riktignok en god porsjon galskap i eventyret, men så er dette laget som underholdning for barn og ikke som leksjon om båter for voksne. Alt er bygget opp som et realt moderne helteeventyr. Det mangler bare at Elias får prinsessen med på kjøpet.

Som voksen var ikke denne filmen alt hva jeg hadde håpet på, men den innfrir langt på vei. Jeg er stor fan av Pixar, men dette er nesten like så spennende som jeg finner Pixars biler. Jeg er overbevist om at Elias og de andre båtene fra Norge klarte å varme unge barnehjerter. Dette er både tøft, passe spennende og med en fin moral med på kjøpet. Med andre ord får man fin barneunderholdning for hele familien. Jeg var ikke helt overbevist i begynnelsen, men etterhvert som filmen manuvrerte seg fremover ble jeg mer og mer med på skipsklokkenotene. Det er skjedd mye i selv den norske animasjonbransjen siden 2007, men dette jammen meg ganske så koselig og sjarmerende båtanimasjon.

- Elias og Storegaps hemmelighet - Velbalansert om kjernesunn båtsjarmør
- Elias og jakten på havets gull - Norsk animasjonsgodbit