Anmeldelse av The Happening, amerikansk film fra 2008

Drama, Sci-Fi Spilletid: 91 minutter

The Happening - Trailer 10.06.2008

Ukens Happening

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 15.06.2008]

Merkelige dødsfall begynner å melde seg på flere forskjellige steder. Vi følger en familie som forsøker å slippe unna dette fenomenet, som brer seg raskt over store avstander...

Det er alltid spennende når M. Night Shyamalan kommer med ny film, han er flink til å lage alternative historier. Denne filmen er også en særs alternativ historie, men den er mye mørkere og dystrere enn den pleier å være i hans filmer. Filmen gjør store inntrykk på deg, mennesker som dør er forferdelig. En får en sympati med menneskene som opptrer i filmen som om man skulle sett en forferdelig krigsfilm.

Dette er en katastrofefilm, men bedre enn man vanligvis blir presentert for. Filmen bygger på en frykt man ikke kan se, dette er et virkemiddel som fungerer veldig godt på en slik film. En kan aldri føle seg helt trygg og en blir ikke overeksponert for et monster eller ting man mister mystikken for når man har sett. En slipper heller ikke unna trenden de fleste store filmer som kommer nå for tiden har små porsjoner med humor innbakt i enkelte scener.

Mens andre mener skuespillet til Mark Wahlberg i denne filmen er platt som en papp, synes jeg han fungerer greit som en litt stille avbalansert lærer som prøver å bruke fornuften til det fulle. Synes ingen storspiller i denne filmen, men nok innlevelse til å føre filmen framover.

Et pluss i boken fordi M. Night Shyamalan skriver sine egne manus og regisserer uten påvirkning fra andre. I motsetning til de fleste andre anmeldere så likte jeg ganske godt 'Lady in the water'. Jeg synes Mr Shyamalan er god til å komme opp med nye og uventede konsepter innenfor mange ulike sjangere. Jeg vil plassere denne filmen som den femte beste filmen til Shyamalan, bak filmer som 'Den sjette sansen', 'Unbreakable', 'The Village', 'Lady in the water' i den rekkefølgen.

Som en avslutning vil jeg si at denne filmen er spennende, mystisk, gripende og litt skremmende. Hva mer kan en forvente av en film?

- Glass - Superkreftenes sluttkamp er en variert opplevelse
- Split - En god psykologisk thriller fra M. Night Shyamalan
- The Visit - En leken og frisk Shyamalan er tilbake!
- After Earth - After Shyamalan?
- Luftens siste mester - Nær total fiasko for Shyamalan
- Lady in the Water - Et annerledes eventyr satt til vår tid
- The Village - En av Shyamalans mer undervurderte filmer
- Signs - Fengende romvesenfilm, men drar noe ut
- Unbreakable - En annerledes superheltfilm
- Den Sjette Sansen - Fantastisk kul ved første gjennomsyn

10.08.2009 sier Andreas Strømmen: Filmen hadde dårlig konsept, og det med at "Kun i større grupper blir man smittet" - men var jo en del personer som faktisk ble "smittet", selv om de var i enda mindretall enn hovedpersonene.. ._. Elendig film etter min mening.
15.06.2008 sier Pål Frostad: Jeg er enig med deg, jeg synes filmen var forfriskende. Og som alltid i M. Night Shyamalans filmer lar han oss lure med hvilken sjanger det egentlig er snakk om. Tror de fleste anmeldere forventer skrekk fra Mr Shyamalan og dermed gir filmen dårlig siden dette ikke er en skrekkfilm. Jeg også forholdt meg veldig måpende til at filmen fikk karakterer fra 1 til 5 og med hovedvekt på 3 og nedover av anmeldere. Jeg pleier ofte være veldig enig med et gjennomsnitt av anmeldere, men her må jeg melde meg ut og gi filmen det den fortjener, en 4 pluss :)
15.06.2008 sier cuegirl: Jeg er uenig i de lave karakterene filmen har fått av diverse norske anmeldere. Synes flere argumenterer flatt og kjedelig, og uten overbevisende argumenter, som får en til å føle at det er anmelderen det er noe tull med - og ikke filmen.

Jeg synes filmen var forfriskende. (Og traileren er forøvrig en av de første jeg har sett på flere år, som virkelig har fått meg interessert i å ville se filmen det reklameres for.) Deilig at det endelig er en spennende film, som ikke overkjører med hollywood-action og dampende passion og sex - men en rolig, men likevel UROLIG historie, med middelmådige hverdagslige karakterer, som den tilbakelente læreren Elliott, og den småcorny usikre kvinnen Alma.

Noen personer har spurt meg om denne filmen var skummel og skrekkfylt. Da jeg sa nei, så ble dem skuffet. Men hvorfor må en film innehave disse elementene for å være en bra film? The Happening var rett og slett urovekkende og ubehagelig, wrappet inn i mystikk og ubegripelighet. Det holdt i massevis for min del.

• Filmfeber.no
  • Det Nye

Blinding Edge Pictures, Spyglass Entertainment, Barry Mendel Productions, Twentieth Century-Fox Film Corporation, UTV Motion Pictures, UTV

«Pokémon: Detective Pikachu»

«Luftens siste mester»

«Min store fete greske ferie»

«Bohemian Rhapsody»

«Fabeldyr: Grindelwalds forbrytelser»