Anmeldelse av Indiana Jones og Krystallskallens rike (Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull), amerikansk film fra 2008

Action, Eventyr Spilletid: 124 minutter

Indiana Jones og Krystallskallens rike - Trailer 20.05.2008

Kul eventyrfilm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 25.05.2008]

Året er 1957 og den kalde krigen er i gang for fullt. Indiana Jones befinner seg etter hvert på leting etter en legendarisk krystallhodeskalle, en sagnomsust gjenstand knyttet til både overtro og frykt. Hakk i hel befinner også en gruppe russere med Irina Spalko i spissen, som ønsker å finne hodeskallen for å bruke den til hjelpe Sovjet til å få verdensherredømme...

Som blodfan i ung alder av de eldre Indiana Jones-filmene var det med et spent hjerte jeg entret kinosalen. For meg er det mye nostalgi i Indiana Jones og jeg synes mye av atmosfæren var bevart fra de tidligere filmene. Helten er like kul i dag som han var for 20 år siden. Man kjenner igjen en del småting som blant annet den karakteristiske røde strekningen på kart når Indy flyr. Ekstra pluss er det at en treffer igjen også andre karakterer fra eldre tider.

Den første bekymringen man får før man skal se filmen er om Harrison Ford er blitt for gammel. Til det kan man svare at Indiana Jones er merkbart eldre enn de forrige Indiana Jones-filmene, men handlingen er laget slik at Indy henger med i svingene uten at actionsekvensene lider av den grunn.

Actionsekvensene er det ingen ting å si på. Det er rett og slett tidvis spektakulær action. Det hjelper også mye på at en del gode humorreplikker er satt på sin plass, som det skal være i Indiana Jones. Som et ekstra friskt pust inn i filmen kommer Shia LaBeouf med sin rolle som Indys sønn.

Dette er ikke et dårlig forsøk på å lage en oppfølger til de legendariske Indiana Jones-filmene. Man kan ikke gjøre alle til lags i en slik filmatisering, men det er etter min vurdering gjort en del gode grep som gjør en god basis for filmen. Det er småting som gjør at filmatiseringen ikke når helt opp til de gamle klassikerne. Kanskje skulle stupene vært litt høyere og litt mer spektakulære steder man var på. Man kommer i tider tilbake i god gammel Indy-stemning og filmen er godt underholdende. Filmen anbefales på det varmeste for fans og andre som vil ha en god eventyrfilm på kino.

- Indiana Jones Og Det Siste Korstog - Stor eventyrlig underholdning!
- Indiana Jones og De Fordømtes Tempel - Gøy til tusen og får fram barnet i deg
- Indiana Jones - Jakten På Den Forsvunnede Skatten - Topp underholdning

- Ready Player One - Spielberg er tilbake som familieunderholdningens far!
- The Post - Stjernetrekløver fenger stort i solid tidsportrett!
- SVK - Store Vennlige Kjempe - Pen Roald Dahlsk filmatisering
- Bridge of Spies - Tom Hanks og Spielberg på topp!
- Lincoln - Vittig og sterkt politisk Lincoln-portrett
- På eventyr med Tintin - Enhjørningens hemmelighet - Fabelaktig animasjonseventyr
- War Horse - Glimter til innimellom sukkeret
- Klodenes kamp - Sjangerkaos i blockbusterland!
- München - Etterspillet etter terrorangrepet i München i 1972
- Terminalen - Feelgood flyplasseventyr
- Minority Report - Dyster fascinerende sci-fi for voksne
- Catch Me If You Can - Fascinerende og fornøyelig underholdning om en ung frekk svindler
- A.I. - Artificial Intelligence - Tøft robotfilosofisk fremtidseventyr
- Saving Private Ryan - En av historiens aller beste krigsfilmer!
- Jurassic Park: Den Tapte Verden - Forsøker for hardt å overgå eneren
- Amistad - Engasjerende historietime
- Jurassic Park - Jurassic Park 3D - en blockbusternes T-Rex!
- Schindlers Liste - Særdeles sterk film
- Hook - Litt mer oppfinnsomhet takk!
- Indiana Jones Og Det Siste Korstog - Stor eventyrlig underholdning!
- Always - Spielberg med film om kjærlighet gjennom et gjenferd...
- Solens rike - Britisk gutt har japanske WWII-piloter som sine helter
- Purpurfargen - Varmt og rørende om sterke unge kvinner med et hardt liv
- Indiana Jones og De Fordømtes Tempel - Gøy til tusen og får fram barnet i deg
- Twilight Zone: The Movie - 1960-tallets svar på X-Files i filmversjon...
- E.T. The Extra-Terrestrial - Magisk barnefilm fra Speilberg
- Indiana Jones - Jakten På Den Forsvunnede Skatten - Topp underholdning
- 1941 - Ellevill krigskomedie om tiden etter Pearl Harbor-angrepet
- Nærkontakt av tredje grad - Banebrytende UFO-sci-fi av ypperste klasse
- Haisommer - Spielberg og Williams oppvisning av enkelhetens enorme kraft

13.06.2008 sier dreamrocker: Tror ikke omtalene får så lite oppmerksomhet. Da jeg leste omtalen din viste jeg at det måtte være tull eller så var du klar for alvorlig behandling. Da tar jeg i betraktning dine tidligere omtaler samt filmer som du har anbefalt meg. Men jeg kan være enig i at det kunne vært gjort noe med omtalene, maybe gjøre det lettere å gi en kort komentar for filmer som ikke intreresserer så mye men og mulihet for å gi full omtale til de filmene man virkelig føler noe for eller mot.

Kult forsøk uansett.
12.06.2008 sier Stormen: Skulle bare se hvor bra et feed-entry fungerte for å få oppmerksomhet rundt en omtale.. I og med at kun du svarte, så betyr det kanskje at omtaler ikke får så mye oppmerksomhet på Filmfront generellt sett? :-) Det burde vi kanskje gjøre noe med, all den tid (jeg vil si) at omtaler er det mest verdifulle content-bidraget som et medlem gir til Filmfront.no.. :-)

10.06.2008 sier Pål Frostad: Har lest den, synes du skulle analysert den sammen med de andre Indy-filmene, er helt klart et nivå ned fra de, men ikke 3-4 nivåer ned, det er min mening. Men det er en bra anmeldelse på den måten at den er artig skrevet, den får deg til å ville lese mer. Bra at vi har forskjellige meninger, vi er iallefall uenig i bedømmelsen. Du skal ha cred for at du turde å gi den halvparten av scoren jeg ga den ;)
09.06.2008 sier Stormen: Les omtalen min! (dette er en test) :-)
31.05.2008 sier Pål Frostad: Indiana Jones er jo alltid med en slik overdrevet vri.

- I Indiana Jones - Raiders Of The Lost Ark har man slutten med overnaturlig ark.

- Indiana Jones And The Temple Of Doom har man brystet som gror sammen slik at personen ikke dør når man tar ut hjertet, samt voodo.

- I Indiana Jones And The Last Crusade har man drikkebegeret og den usynlige veien.
31.05.2008 sier karma: morsom og underholdende. men kunne spart seg for alt det overdrevne ufo styret
29.05.2008 sier kjetil: Ja, var morsom denne :) en verdig oppfølger av de gamle filmene.
29.05.2008 sier rambo: Underholdning på høyt nivå! :)
28.05.2008 sier Nailer: Som jeg har sagt til noen kompiser av meg: Denne filmen var

"Cheezier than a pot of fondue"

Mange virkelige *facepalm* stunder, og "se inn i colaflasken fordi jeg kjeder meg så jævlig" stunder.

Filmen tok seg opp på slutten når Indie drar til jungelen.

Disclaimer: Jeg har kun sett Indiana Jones: Temple of Doom før jeg så denne filmen, og har intet sentimentalt forhold til denne karen.

• Gamereactor.no

Paramount Pictures, Amblin Entertainment, Lucasfilm Ltd., Santo Domingo Film & Music Video