Anmeldelse av Jurassic World, amerikansk film fra 2015

Action, Eventyr, Thriller, Sci-Fi Spilletid: 124 minutter Aldersgrense: 11 år

Jurassic World - Trailer 25.11.2014

Magien og nerven er tilbake!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 10.06.2015]

På øya Isla Nublar er en gigantisk dinosaurtemapark åpnet. For å øke besøkstallet prøver forskerne å utvikle en helt ny dinosaurart, noe de selvsagt skal komme til å klare, men også angre på.

22 år etter hendelsene i Jurassic Park er vi igjen tilbake på øya, nå i Jurassic World. Her kan publikum se ekte dinosaurer i fri utfoldelse, i ren John Hammond-visjon og ånd. Et forsøk på å klone en ny type dinosaur går imidlertid galt, og den nye svært intelligente rasen setter øya på store prøver.

Colin Trevorrow har regien denne gang, en kar som kun har gjort en langfilm tidligere. Steven Spielberg er fremdeles med på laget som produsent, men Trevorrows regi synes uansett å være ganske så fortreffelig stødig og effektiv, for ”Jurassic World” svinger det virkelig av! Det er flust av klisjémessigheter her dog, for både stereotypiske karakterer, en forutsigbar narrativ utvikling, samt forventede herlige spesialeffekter overrasker ingen. Men, oppi dette er alt likevel gjort så forbasket bra, dedikert troverdig og faktisk også ganske så spennende, at filmen vipper godt over gjennomsnittsblockbusteren likevel.

Chris Pratt og Bryce Dallas Howard i hovedrollene som Owen og Claire, spiller godt og tidvis morsomt det stadig småkranglende eks-kjæresteparet som etter hvert må forsøke å få orden på det totale kaos i parken. Flere kjente bikarakterer sees også i Vincent D’Onofrio, Irrfan Khan, Omar Sy, med flere. Selv om karakterene altså er som hugget i genrestein, med en muskuløs Pratt og snerpete Howard i spissen, er det likevel et sjarmerende vittig manus her, inkludert et smått rørende brødreforhold mellom Claires to tantebarn som befinner seg i parken. Selve historien rundt disse er dog i aller enkleste laget, men alt det som skjer rundt dem i denne parken skinner uansett så sterkt positivt over denne flaut bransje- og datasammensatte historien at man lar det gå, for denne gang.

Å få besøke ”Jurassic World” er nemlig på en og samme gang såpass friskt nytt, gjenkjennende nostalgisk herlig og spennende barnslig at man også som voksen sitter og nesten får en tåre i øyekroken når John Williams ”Jurassic Park”-tema igjen tar oss med tilbake til øya. Rent visuelt er det selvsagt en fryd å overvære dinosaurene, og mang en gang klarer Trevorrow og co å overraske, fenge og lage spenning i enkeltscenene. Litt overraskende nok, kanskje i positiv forstand for oss voksne, er det svært så blodige drap og dinosaurangrep flere steder i filmen, så noe mildere enn klassikeren fra 1993 er denne fjerde filmen i  rekken så absolutt ikke.

Like klassisk som historien og karakterene, er også moralen og skurkene på øya, nærmere bestemt i kyniske forskere og pengegriske ansatte som selvsagt tenker alt for lite på sikkerheten og folkene i parken. Slikt blir det selvfølgelig bråk av, og med heidundrende heftige dinosaurkamper i fleng skapes et svært så underholdende eventyr, for både store og små. Man vet hva man får her, men så er det da også kvalitet i så mange ledd at vi slik trygt kan si at magien igjen er tilbake på Isla Nublar!

- Jurassic World: Fallen Kingdom - Tidvis magisk underholdende og fengende
- Jurassic Park 3 - Livsfarlige dinosaurer og dumdristige forretningsfolk
- Jurassic Park: Den Tapte Verden - Forsøker for hardt å overgå eneren
- Jurassic Park - Jurassic Park 3D - en blockbusternes T-Rex!

- Safety Not Guaranteed - Mannen som averterer om tidsreisevenn i avisen

10.06.2015 sier Pål Frostad: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Magien og nerven er tilbake!': Fett! Denne skal sees :D.
Elsket Jurassic Park og denne høres også svært lovende ut.

• Scoopet
  • Filmhjerte.blogg.no