Anmeldelse av Fritt vilt, norsk film fra 2006

Thriller, Grøsser Spilletid: 97 minutter Aldersgrense: 15 år

Linker

Hjemmeside

En stiloppvisning i effektiv genreskrekk

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 29.05.2015]

Norsk skrekkfilmtradisjon er ikke all verdens lang, fyldig eller storslått. I 2006 kom imidlertid ”Fritt Vilt” som endelig skulle klare å servere nordmenn skikkelig genretro skrekk, på norsk. Regissør Roar Uthaug slo igjennom med et brak som langfilmregissør med denne filmen og har i ettertid også gjort ”Julenatt i Blåfjell”, ”Flukt” og den kommende katastrofefilmen ”Bølgen”. Med sitt iskalde fjellmareritt av en film viste han at man også her til lands godt kan trå i fotsporene til adskillig mer erfarne Hollywood i hvordan å lage en effektiv, guffen og stilsikker grøsser. Ved også å blande inn soleklare norske elementer ble resultatet intet mindre enn svært engasjerende, fengende og treffende for oss nordmenn.

Historien er altså om en vennegjeng på fem som reiser til fjells for å stå på snowboard utenfor allfarvei. Jannicke og kjæresten Eirik, de flørtende turtelduene Mikal og Ingunn, samt den single Morten Tobias har alle sine klare karakterer i historien skal vi etter hvert få se. Mens de renner nedover et majestetisk og storslått snødekt fjell, faller Morten og brekker beinet. I forvirringen og stresset som følger, velger de å ta inn på et øde og nedlagt høyfjellshotell som de ser i nærheten. Vel her inne er det etter hvert flere ting som kan tyde på at de ikke er helt alene på hotellet likevel…

Ondskapens høyfjellshotell

Som en slags krysning mellom ”Ondskapens Hotell” og utallige andre mer klassiske seriemordergrøssere, jobber ”Fritt Vilt” seg meget effektivt av gårde fra første scene. Det spares ikke på tempoet eller å få den narrative fremgangen på skinner. Vi føres rett inn i den norske fjellheimen med norske elementer som bilferie, snødekt landskap og store flotte majestetiske fjell. Med også vakre sveipende helikopterbilder settes en norskhet over filmen som helt klart har vært med på å tilføre filmatiske kvaliteter, samt å gjøre den attraktiv også i utlandet hvor den har gjort det veldig godt som skrekkfilm på diverse festivaler og innen dvd/blu-ray-salg. Med den fantastiske locationen med hotellet blir det også noe øde, svulstig og sterkt ved filmen som gjør at man virkelig føler seg avskilt fra omverdenen.

Karakterene etableres raskt og effektivt, og for øvrig også overflatisk enkelt, men det funker. Vi skjønner raskt at Morten Tobias er filmens klovn og den uheldige av dem, turtelduene skal snart ha sex og i følge genren kommer de derfor kjapt til å dø, mens handy og rådsnare Jannicke tar ansvar og viser lederegenskaper som en klassisk ’final girl’, jenta som alltid overlever morderen. Innenfor disse rammene klarer Uthaug likevel å både overraske og underholde, og nettopp dette samspillet mellom klisjéer, konvensjoner og stereotypier gjøres såpass godt, stødig og overbevisende at filmen aldri blir kjedelig eller for forutsigbar til ikke å engasjere.

Til dette er nemlig blant annet Ingrid Bolsø Berdal sin karakter så alt for stødig, godt spilt og troverdig gjort! Berdal vant Amanda for sin innsats, og slo virkelig igjennom med denne filmen, noe også Rolf Kristian Larsen i rollen som uheldige Morten gjorde. Balansen mellom humor og alvor gjøres veldig godt, og Morten-karakteren har mang en festlig replikk på lager, noe som veier bra opp for smerte, slit og kommende blodbad. Vi får fort både følelser og sympati for ham, og han blir med sin skadede fot den personen som virkelig sliter etter hvert siden han ikke er i stand til å løpe eller forsvare seg like godt som de andre. Han blir slik som et tungt anker Jannicke og de andre må ha drassende etter seg, men samtidig er han også en karakter vi altså ikke håper skal dø mye grunnet hans sjarm og særegenhet som karakter.

Klassisk seriemordertrekk

Den store stygge karen som skal vise seg å være på jakt etter våre stakkars venner er i ”Fritt Vilt” en ganske så stereotypisk gjengitt drapsmann. Han er høy, svær og skremmende, ikledd varme pels- og skinnklær, samt er tildekket med hette og snøbriller. Et typisk håndvåpen har han også med ishakken han bærer på, og vips så er Norges mest brutale filmmorder igjennom tidene skapt. Morderen føyer seg slik godt inn i rekken av filmatiske slasherdrapsmenn, i selskap med Michael Myers fra ”Halloween”, Jason Voorhees fra ”Fredag den 13nde” eller Ghostface fra ”Skrik” for den saks skyld.

Selve bihistorien rundt mysteriet ved hotellet og en forsvinningssak tilbake på 70-tallet funker også helt greit, selv om denne etter hvert blir nokså åpenlys og også temmelig stereotypisk lagt frem. Hvorvidt den kan virke å holde mål og være troverdig er også like typisk tynn som at Michal Myers i ”Halloween” er ”udødelig”, klarer rømme fra fengselet, er supersterk, med mer, altså helt på grensen for hva som faktisk kan være mulig i realiteten. Det funker altså akkurat utrolig nok til ikke å bikke over enhver fornuft og troverdighet, også med vår morder i ”Fritt Vilt” på slike punkter.

Da er det nok verre med ting som blod, merker og spor etter voldsomt brutale drap som plutselig er borte. Har morderen tatt seg tid til å vaske gulvet og trappene i mellomtiden? Slike trekk er selvsagt mindre viktige kanskje, men kunne vel strengt tatt vært litt bedre løst?

Imponerende svingende og velfungerende skrekk

”Fritt Vilt” er som sagt egentlig dynget i skrekkstereotypier og genretrekk man har sett masse før. Likevel funker det så godt som det gjør fordi man innenfor disse elementene også har kvaliteter i skuespill, manus, narrativ oppbygning, samt også klarer det viktigste, å skape en uhyggelig stemning, atmosfære og tidvis skikkelige grøsseskvett. Med kalde, duse og fargesvake bilder som passer stedet og handlingen godt, tonelegges også filmen av svært så svulstig og drivende orkestermusikk som det tidvis svinger riktig så godt av!

Roar Uthaugs regi er videre intet mindre enn imponerende, mye nettopp fordi han klarer å få til dette spennende og solide til tross for at han tråkker i de svært så opptråkkede genresporene men altså likevel har skapt egne rammer innenfor fiksjonen sin, blant annet med alt det norske, location med fjellhotellet, sterke Jannicke, samt flere råflotte og brutale drapsscener.

Det skulle komme to til filmer i ”Fritt Vilt”-sagaen, og også disse har absolutt sine sterke sider. Det spørs likevel ikke om denne første vil stå seg som en av de aller beste og velfungerende skrekkrullene som har blitt laget her til lands, i lange tider fremover enda.

- Fritt Vilt 3 - En skal tidlig krøkes, som god seriemorder skal bli.
- Fritt vilt 2 - Stødig, men mer forglemmelig oppfølger

- Tomb Raider - Uthaugs 'Tomb Raider' er tidvis veldig fengende
- Bølgen - Billedskjønn og forutsigbar monsterbølge
- Flukt - Leading ladies i norsk natur
- Julenatt i Blåfjell - Billig familiefilm

30.10.2011 sier Tore Andre Øyås: Veldig enig i dette Pål. Denne filmen slo meg som et friskt, nytt pust i trynet og klarte det viktigste med slike filmer, nemlig å være skummel og ha en creepy atmosfære. Mye takket være streng og stødig regi, samt skuespillere og karakterer vi bryr oss litt om. Musikken var også fantastisk Hollywoodistisk og pompøs, på rett måte! :)

Omtalespalte: Slasher

Her finner du omtaler av slsherfilmer.
Les flere spalteomtaler: Slasher
- Skrekkfilm - Les flere.

• Hudsonlee.com
  • Filmguiden