Anmeldelse av Jumper, amerikansk film fra 2008

Action, Thriller, Drama, Sci-Fi, Eventyr Spilletid: 88 minutter

Jumper - Trailer 11.02.2008

Delvis transporteringseventyr

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 15.02.2008]

David Rice er en tenåring som ved en ulykke går gjennom isen. Han kommer seg ikke opp. Når han tror drukningsdøden er faktum klarer han å transportere seg vekk til et bibliotek. Etter dette eksperimenterer han mye rundt denne egenskapen og blir bedre og bedre på å utføre trikset. Når han finner ut hvordan ting fungerer i praksis lever han herrens glade dager. Han er akkurat der han vil og når han vil, inntil en dag. Noen forfølger ham og nettet snøres sakte men sikkert sammen...

Denne filmen får et veldig pluss for et forfriskende konsept. Det å kunne transportere seg rundt om kring på de beste og peneste plassene i verden er og hadde vært utrolig kult. Jeg etterlyser dog enda bedre utnyttelse av konseptet. Det jeg mener er at et slikt konsept byr på uante muligheter og her er ikke alt utnyttet godt nok etter min smak.

Det er mye god humor i begynnelsen med artige transporteringer, som eksempelvis når han sitter i sofaen og rekker etter fjernkontrollen og ikke når den med en halv meter. Det er også en del artige vendinger som følge av disse transporteringene.

Karakteren David lever som en tenåring som ikke har blitt ferdig med skolen. Han tenker lite igjennom ting. Når alt begynner å snøre seg sammen rundt ham, synes jeg han burde trekke enkle konklusjoner. Man blir litt irritert når man sitter i kinosalen og river seg i håret om at løsningen ligger rett foran nesen hans, men han velger å ikke gripe den.

Manuset bak filmen har en del mangler og bærer preg av for lite jobbing. Her kan jeg tenke meg at de hadde for liten tid når de satt å skrev. Selve hovedhistorien i filmen er for lite motivert for hvorfor disse folkene jager blant annet David. Historien har også noen sidehistorier som ikke kommer godt nok fram hva som er vitsen med dem. En gjennomgang av historien viser at alt er for lite tydelig, og man burde minst hatt en kraftig omskrivingsprosess her om dette skulle kunne fungert bedre.

Nå har det kommet mye negativt, men du kan godt gå å se denne filmen om du ønsker deg lett underholdning en kveld på kino. Det er en del artige scener, god action og konseptet er som sagt veldig kult. Det er også en kjærlighetshistorie i filmen, så du kan trygt ta med deg dama. Det er jo også litt 'superheltfilm' over det hele. Man har forsøkt å lage en storfilm, men treffer aldri helt. Ikke forvent deg så mye så kan det være du blir overrasket. Dette er et realt ’hollywood-forsøk’ på å å nå de store massene, men den lykkes bare delvis.

- American Made - Cruise og regi hever historien opp
- Edge of Tomorrow - Overraskende og fett angrep fra rommet