Anmeldelse av Inherent Vice, amerikansk film fra 2014

Komedie, Kriminal, Mysterie, Drama, Romantikk Spilletid: 148 minutter Aldersgrense: 15 år

Inherent Vice - Trailer 29.09.2014

Some heavy shit

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 05.03.2015]

Vi er i Los Angeles på 70-tallet hvor den rusglade detektiven Larry ”Doc” Sportello må finne ut av hva som skjedde etter at hans eks forsvinner på mystisk vis. En haug med fargerike mennesker krysser Larrys veg på hans jakt etter sannheter, kjeltringer, venner og fiender i dette svært så tidsrike portrettet signert Paul Thomas Anderson.

Både hans ”Boogie Nights”, "There Will Be Blood", "The Master" og ”Magnolia” var lange, tunge og krevende filmer, men også svært fargerike, fascinerende og trollbindende portretter av både tid, sted og karakterer. Slik er også hans ”Inherent Vice”, bare ikke fullt så medrivende.

Igjen står et stjernelag for rollebesetningen, med Joaquin Phoenix i hovedrollen som den mildt sagt vimsete og ofte rusa Larry. Phoenix gjør et både sjarmerende og vittig portrett av sin karakter, mens friske roller sees også av Josh Brolin, Reese Witherspoon, Owen Wilson, med flere.

Det er altså Larrys søken etter sin eks-kjæreste som smått driver handlingen fremover. Hans stadige innblandinger med et hav av andre karakterer, den ene mer rusa, steine og galne, etter den andre, skaper imidlertid flust med digresjoner og avsporinger i det narrative løpet. I klassisk Anderson-stil tilbys et svært rikt karaktergalleri, steintung og spekket dialog som i annen hver setning nærmest går over hodet på oss, med mindre man følger godt med. Her er også innbakt humor, sjarm og masse herlig tids- og typekoloritt som denne regissøren virkelig har taket på, samt at han tydeligvis bare elsker hippietiden og alt hva denne perioden i amerikansk historie har å by på, på godt og vondt. Andersons karakteristiske bruk av mye musikk følger også handlingen i ”Inherent Vice”, både som kommenterende underlagsmusikk, og mer styrende stemningsmusikk, for ikke å snakke om alle de herlige tidsriktige hippietonene.

Om man skal si denne filmen har noe som ikke fungerer så godt må det være at den skaper en såpass kraftig fremmedgjøring at man blant annet ikke føler så mye for karakterene. Mye grunnet tematikken, tidsperioden og det store fokuset på det å være rusa, nærmest til enhver tid, gjør dessuten at man ikke akkurat får full sympati med disse menneskene. De svært dialogdrevne scenene gjør dessuten at man selv føler seg stein rusa igjennom filmen. Det friske manuset skaper slik mange vittige replikker og scener, men i to og en halv time blir det rett og slett alt for mye tåkeprat til at det engasjerer noe særlig mer enn kun bruddvis. Oscar-nominasjonen for dette manuset er dog godt forståelig.

”Inherent Vice” kan virke som Andersons tyngste og mest ”slitsomme” langfilm, til nå, for med sine 2 timer og 28 minutter er det ikke alltid like underholdende og overvære psykedeliske hippier som finner mening i det utroligste, særlig når dette heller ikke er skrevet mer direkte folkelig humoristisk enn som så. Slik blir også dette mer for den spesielt hardbarka Anderson-fansen, mye mer enn hva for eksempel nevnte ”Boogie Nights” og ”Magnolia” klarte å skape med sine lettere nivåer og grader av engasjement på tvers av karakterene og handlingen. Som film blir derfor dette en grundig og veldig solid film på mange måter, den er for eksempel veldig tidstro og imponerende inderlig i alle ledd! Tidvis underholdende karakterer og enkeltscener er det godt med, men hvor den enorme utdragningen i fjernt og sært manus vil gjøre de fleste slitne allerede etter en times tid. Dette er svært fyldig og omfattende greier, men ikke nødvendigvis så forferdelig interessant av den grunn.

- Phantom Thread - Den usynlige tråden som tiltrekker oss
- The Master - Phoenix og Hoffman i storform!
- There Will Be Blood - Dramatisk mesterverk om makt og penger
- Magnolia - Fengslende menneskeportretter i en fantastisk film