Anmeldelse av Kingsman: The Secret Service, amerikansk film fra 2014

Action, Thriller Spilletid: 129 minutter Aldersgrense: 15 år

Kingsman: The Secret Service - Trailer 20.05.2014

Festlig rot og bråk av en agentfilm!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 26.02.2015]

En superhemmelig spionorganisasjon rekrutterer en helt vanlig men lovende tenåring inn i byråets knallharde trengingsprogram. Samtidig oppdages en global trussel fra en klin kokos gal hacker. Den unge lovende Gary ofrer livet sitt under et hemmelig militært oppdrag hvor han læres opp av den erfarne Harry Hart, en spion som skylder Gary sin far hans liv.

Denne agentfilmen av en parodiliknende heftig leken actionthriller låner uhemmet fra både James Bond, ”Mission:Impossible”, ”Johnny English” og ”Mannen med den nakne pistol”-filmene, samt klarer likevel å ha en egen form for sjarm. Med Colin Firth i hovedrollen som agent Hart, får vi servert virkelig findressede agenter i erketypisk fisefin britisk stil. Også med navn som Michael Caine, Samuel L.Jackson, Mark Hamill og faktisk vår egen Bjørn Floberg i rollen som svensk (!) statsminister, ja så får vi servert et godt knippe kjente navn her.

Det går ikke mange minuttene inn i ”Kingsman” før man skjønner at dette er pur tullegreier av en film. Den første halvtimen består nemlig i stor grad av mye rart, en narrativ rar suppe av presentasjoner av handling og karakterer som gjøres ganske rotete og varierende. En videre forvirrende og dum sløv regi kan i verste fall her få oss til å rynke på nesen, for førstedelen av filmen er også preget av nærmest b-filmaktige spesialeffekter og en forvirrende tone som man ikke skjønner om roper ’komedie’ eller seriøs ’actionthriller’. Haugen med ulogiskheter er også med på å lage denne suppa, ei suppe av et rot som imidlertid går seg mye bedre til etter hvert.

For, plutselig kommer den ene storslagne, effektive og svært underholdende heftige scenen, etter den andre. Det virker nærmest som filmen midtveis har skiftet regissør, og videre blir ”Kingsman” heldigvis bare bedre. Spesielt må en sentral helt spinnvill skytescene inni ei kirke trekkes frem som en av filmens høydepunkter, en scene som tydeligvis er inspirert av mye, men kanskje spesielt Tarantino og hans voldsorgier. Tilsvarende blir en annen scene mot slutten, dog en langt mer humoristisk en, mye mer latterlig, dette grunnet en banal form for effekter som kan se ut som maling som er splættet utover på bildene, mer enn etterpålagte gode effekter.

”Kingsman: The Secret Service” er en britisk-amerikansk fusjon som man etter hvert kan like ganske så godt. Når den først går seg til, blir strammere og bedre i regi og historien, ja da setter den seg også bedre som underholdning, og som seer klarer man å ta den mindre seriøst og bli med på leken. Som helhet forsøker den å tilfredsstille kanskje litt for mye, både seriøsitet, action, spenning og humor, og resultatet har blitt en aldri så liten gal film som lykkes rimelig godt. Det vises lett igjen at regissør Matthew Vaughn står bak både ”X-Men: First Class” og den første ”Kick-Ass”, for nettopp denne heftige blandingen preger også hans siste film. Alt i alt er det for mye ujevnheter i kvaliteten her til at dette blir knallsterke saker, men lekenheten, variasjonen og moroa gjør at dette blir underholdende og gøy! Så, vi ser gjerne at Gary og agent Hart og Co returnerer til kinolerretet.

- Kingsman: The Golden Circle - Britisk snobbeetikette møter røff american style!

- X-Men: First Class - Stilfull X-Men full av energi
- Kick-ass - En Kick-Ass film