Anmeldelse av What We Do in the Shadows, new zealandsk film fra 2014

Komedie Spilletid: 86 minutter Aldersgrense: 15 år

Solid gjennomført vampyrmoro

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 29.01.2015]

Fire vampyrer bor sammen i et bokollektiv med visse tilpassningsproblemer i det 21.århundre. Trivielle og hverdagslige konflikter og problemstillinger oppstår titt og ofte nemlig også for vampyrer, og både den 183 år gamle renessansevampyren Viago, den 800 år gamle torturvampyren Vlad, og den utdaterte hipstervampyren Deacon går ikke alltid like godt sammen. For å overleve må de selvsagt ha menneskeblod, noe som byr på mange utfordringer, på godt og vondt.

Dette vampyrdramaet av en komedie har gått sin seiersgang på mang en filmfestival verden over, og i likhet med den gamle New Zealandske splætterkomedien til Peter Jackson, ”Braindead”, er dette tidvis ganske så festlig å overvære. I rekken av såkalte mockumentaries, liksomdokumentarer, har vi nå altså kommet til vampyrer og deres virkelige jeg og hverdag i den New Zealandske hovedstaden.

Jemaine Clement, kjent fra blant annet tv-serien ”Flight of the Conchords”, står for både regi, manus og spiller selv her. Et lite filmteam har fått lov til å, beskyttet med krusefiks på kroppen, følge dette vampyrkollektivet over noen uker frem mot den årlige samlingen av både vampyrer, varulver, zombier og annet.

Frem til denne tilstelningen blir vi vitne til mye moro, fra krangling om hvem som skal ta den blodige oppvasken på kjøkkenet, hvordan komme seg ut på dagtid i dagslys, til hvordan de kommer i kontakt med vanlige mennesker, uten å vekke oppmerksomhet, med mer. Det er et friskt manus og imponerende mange uttallige poenger som er fått med her. Gjengen har sikkert kost seg kongelig på skivepulten, for det rike spekteret med vampyrspøker og oppfinnsomheten i vittighetene fargelegger og hever filmen godt!

Som norsk seer faller tanker litt tilbake til KLM og deres sketsjer om liknende problemstillinger, enten det var om vampyrer, politikere, prester på fritiden, eller annet moro. Og kanskje hadde da dette også funket vel så godt slik, som en tv-serie eller skjetsjeshow, for etter hvert er det som om effekten mister seg selv litt. Det er altså smart, fiffig, effektivt og bra gjennomført, men filmen har sine begrensninger i formatet og at poenget med mockumentary jo allerede i starten er oppbrukt på sett og vis. Det sterkeste er at denne produksjonen holder seg på et godt og solid nivå filmen igjennom, og faller slik verken i underholdning eller i gode vittige poeng og scener. Som mockumentary er den lavbudsjettsaktig i sitt filmatiske uttrykk, noe som selvsagt passer godt, og som et friskt tilskudd innen genren er den absolutt å anbefale.

- Thor: Ragnarok - Marvel pøser på!

• Trauma-magazine.com
  • Filmnytdvd.dk