Anmeldelse av The Fog, amerikansk film fra 1980

Grøsser, Mysterie, Thriller Spilletid: 89 minutter Aldersgrense: 16 år

Svekket skrekktåke

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 23.01.2015]

Den lille kystbyen Antonio Bay i California forbereder seg på å feire byens 100-års dag. De skal også hedre de 6 forfedrene som grunnla byen. Det innbyggerne ikke vet er, før sognepresten finner opplysninger i en gjemt dagbok, at disse 6 mennene grunnla byen med stjålet gull fra et skip som med vilje ble styrt i døden. Nå, hundre år etter, stiger en tåke inn fra havet, en tåke som skjuler noe veldig hevnlystent og forferdelig for innbyggerne i den lille byen.

Delvis velfungerende fremdeles

Rare ting begynner nemlig å skje denne kvelden for byjubileet, for alt i fra elektriske apparater, til diverse gjenstander kollapser. Regissør John Carpenter kom i 1980 med denne lille skrekklassikeren av en creepy film, en film som litt tvetydig holder seg godt den dag i dag. Carpenter, som også står bak ”The Thing” fra 1982 og ikke minst kom med den banebrytende slasheren ”Halloween” i 1978, klarer også med denne tåke-filmen å by på uggen stemning her og der.

Interessant nok har han igjen tatt med Jamie Lee Curtis, denne gang i rollen som haikende ungjente, litt urovekkende fort hjemme i senga med en lokal fyr som tar henne med i bilen. Curtis ble verdenskjent to år tidligere som scream-queen i ”Halloween” og hun får jaggu meg kjørt lungene og stemmebåndene litt her også kan man røpe. Carpenter har dessuten selv laget musikken som i et tema er nokså likt det intense jagende temaet fra ”Halloween”, bare ikke fullt så fengende og virkningsfullt i tåken som det var når Michael Myers kom etter Curtis med kjøttkniven.

Som produkt av 80-tallet er den delvis fremdeles fin fin i sin sakte oppbygning og stemningsskapende fremgang, effektivt og pent tilrettegjort med lys, mørke, tåke og reelle effekter. For her er det selvsagt ikke mye etterpålagt data-tåke, bortsett fra en helt tydelig liten scene hvor nettopp dette overtydelig er gjort. Nei, her kan man derimot nesten se for seg bakmennene i studio som veiver med røykmaskinene, mens lystkasterne blir likedan styrt bak studioveggene. Enkelte utescener er dog mer imponerende med gater og hus som blir tåkelagt, helt tydelig også på virkelig, noe som raskt hever kvaliteten på nærmest alt i disse scenene.

Rent filmteknisk og narrativt er det godt å få den lange og gode innledningen, både i historien og av enkeltkarakterer. Carpenter tar seg nemlig heldigvis tid til å bygge opp denne historien, om ”ulykken” med skipet, og hva som kan være i vente nå 100 år etterpå. Vi blir kjent med de viktigste karakterene også før helvetet bryter fullt ut, noe som føles veldig godt for hele tyngden i historien. Introduksjonen av tåken er veldig bra gjort, og dette smitter over på tåkescenene i resten av filmen også, hvor denne nærmest føles skummel og truende i seg selv, som en slags annenrangs morder, eller i hvert fall som et illevarslende tegn på at noe fælt skal skje. Og akkurat her funker ”The Fog” nemlig aller best, i disse tåke-scenene, hvor noe ekkelt og skummelt kommer krypende utav den og som vi vet kan bety døden for dem som rammes.

En originalhistorie

Historien er, nærmest rart nok, ikke en basering på en bok, noe slike filmer ofte pleier å være, men derimot en originalhistorie skrevet av Debra Hill og John Carpenter selv. En annen ting som i hvert fall slo undertegnede er likheten mellom denne historien og Stephen Kings ”The Mist” som også er blitt filmatisert. Kanskje spenningsmester King selv er gjenstand for inspirasjon og smålig plagiat her mon tro? Interessant nok ble Kings ’”The Mist” utgitt samme år som denne filmen til Carpenter, så… vanskelig å spekulere i egentlig, men en morsom tanke? Historien har altså uansett mange likheter med Kings mange overnaturlige bøker, og også i ”Tåken” påvirkes andre ting enn bare mennesker, slik som elektriske apparater, gjenstander og strømforsyninger.

En flott ting med settingen og filmen er bruken av location ved den enorme stranden, et sentralt fyrhus og kystlandskapet. Karakteren Stevie, spilt av Adrienne Barbeau, jobber som radiovert og bor i et fyrtårn ved kysten, et fascinerende bygg i seg selv, spesielt i disse tåkedagene som kommer. Barbeau har senere vært å se i HBO-serien ”Carnivale” og en haug andre serier og filmer. Foruten henne og Curtis er også navn som Tom Atkins og Hal Holbrook med, sistnevnte nylig sett i ”Sons of Anarchy”. Også har vi Janet Leigh da, dama som så kjent måtte bøte med livet i den legendariske dusjscenen i Hitchcocks ”Psycho” fra 1960. Dette rike karaktergalleriet er med på å skape liv og røre, og blir slik nok en positiv faktor i det store bildet.

Selve tåken er som sagt nærmest som en hovedperson i seg selv i måten den sakte, men likevel skremmende raskt kommer mot folk, bygg og by, og videre omfavner alt før man vet ordet av det. Den er som noe skremmende og truende man ikke klarer løpe eller kjøre i fra, så fort kommer den, og dette utnyttes og vises effektivt flere steder i filmen. Foruten at tåken selv er vemmelig, så kommer det noe enda mer skremmende ut av den, noe mer konkret. Se for deg en blanding av mannen med ljåen, djevelen og en truende seriemorder, ja da har du trusselen i tåken mer billedlig!

Øynene som ser…

Dilemmaet med "The Fog" blir likevel videre hvorvidt man skal dømme filmen for hvordan den er og oppfattes i dag, eller hvordan den blir for datidens standard. Dessverre føles dette å vippe ørlite for mye i retning første kriterium, for det er alltids mange filmer fra 80-tallet som har klart tidens tann. Blant disse kan nevnes Carpenters egen ”The Thing” (1982), som tross for utgåtte effekter fremdeles funker i hvert fall godt stemningsmessig, også i dag. Setting, location og karakterer kan dessuten minne mye om ”Haisommer”, en annen film som virkelig funker den dag i dag, tross tidens tann. ”The Fog” gjør altså også dette i god grad i stemninger og slik, men der slutter også det som kan kalles spennende og skummelt ved filmen. I likhet med mange av Stephen Kings filmatiseringer, stopper det også fort opp (i hvert fall for undertegnede) når man skal skildre overnaturlige og ikke-realistiske settinger og tematikk. For å klare å skremme og overbevise med slikt, stilles det utrolige høye krav til troverdighet og gjennomførelse, noe denne filmen altså ikke klarer lenger, per i dag.

Som et nostalgisk og altså tidvis stemningsfullt spenningsdrama har filmen likevel kvaliteter som ikke skal skimtes av, og som tidstypisk film var den en foregangsfilm på flere måter. Ikke alle slike filmer tåler altså likevel tidens tann, nærmest heldigvis kan man si, for det viser at også filmmediet går fremover og utvikler seg på flere fronter.

- John Carpenter's Vampires - Moderne vampyrfilm
- Prince Of Darkness - Antikrist tar form i en grønn gugge
- Big Trouble in Little China - Ellevill action der kampsport og eventyr går hånd i hånd
- Tingen Fra En Annen Verden - Kultklassikeren som stadig imponerer
- Escape From New York - Actionthriller i en alternativ fremtid der kriminalitet har skutt i været
- Halloween - Natten morderen kom!
- Assault On Precinct 13 - Spennende og fascinererende beleiring

24.10.2009 sier Andreas Strømmen: Fikk denne dvd'en i posten idag. : D