Anmeldelse av Cloverfield, amerikansk film fra 2008

Action, Thriller, Grøsser, Sci-Fi, Monster-film Spilletid: 85 minutter

Cloverfield - Trailer 06.02.2008

Monsterfilm for Youtube-generasjonen

[Skrevet av: Ole, Dato: 04.02.2008]
Et gigantisk monster angriper New York. Vi får innblikk i situasjonen gjennom et håndholdt videokamera.
Denne filmen har fått mye mediaomtale i forkant av lansering, mye på grunn av en meget velykket "viral"-kampanje. Flere nettsteder og Youtube-videoer har blitt lagt ut på nettet for å bekrefte bakhistorien og bygge opp mytologien før filmen kom på kino.

Det er også lagt vekt på at dette er en ny måte å fortelle en historie. Video-opptak fra førstepersonsopplevelser er slik vi får servert mange nyheter nå til dags, så det var vel bare et spørsmål om tid før et eller annet geni fant ut at man kunne spare mange penger ved å lage helaftens spillefilm på samme måten. Om dette er noen stor nyhet kan diskuteres, det er tross alt bare en blanding mellom Blair Witch og Godzilla.

Det hele starter i et militært laboratorium der en person skal gå gjennom en videotape funnet etter angrepet. Det er dette opptaket som utgjør hele filmen. Opptaket starter i klassisk stil med feelgoodstemning og introduksjon av karakterene. En av dem skal flytte til Japan for å jobbe for brusprodusenten Slusho!, og vennene hans arrangerer en fest for han. Hud Platt får i oppgave å filme festen og avskjedshilsener, og når monsteret angriper fortsetter han like godt å filme.

At alt filmes med ett videokamera gjør at man til tider blir sugd inn i filmen, men til tider er det såpass vinglete at man igjen blir (svimmel og) veldig klar over at det bare er film. Effekter og lyssetting er veldig imponerende, og de ukjente skuespillerne gjør en grei innsats. De oppfører seg omtrent like irrasjonelt som man kan forvente av vanlige mennesker i et katastrofeområde.

Man kan selvsagt tolke filmen som en kommentar til medias dekning av katastrofer, en allegori for terroren 11. september eller noe annet dypere enn ren underholdning, men jeg tror ikke den først og fremst er ment som noe annet enn underholdning. Alt i alt vil jeg si det er et vellykket eksperiment, som er verdt å få med seg én gang, men jeg håper inderlig at det ikke kommer en flom med filmer laget på samme måten.

- 10 Cloverfield Lane - Svært spennende og velfungerende thriller sci-fi!

- War for the Planet of the Apes - Apekalypse nå!
- Dawn of the Planet of the Apes - En ypperlig og kvalitetstung blockbuster!

16.07.2009 sier Pål Frostad: Jeg synes denne filmen var skrytt mye opp på forhånd, så jeg ble litt skuffet igrunnen. Men en helt grei film, skal ha pluss for å forsøke å være original.
16.07.2009 sier Andreas Strømmen: Filmen var et eneste stort skuff.. For mye likhet med Goozilla, bare at her var det fra en meteor.. eller noe liknende. o0

• Radioresepsjonen
  • StudVest