Anmeldelse av The 100 - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2014

Sci-Fi Spilletid: 60 minutter Aldersgrense: 15 år

The 100 - Sesong 1 - Etter at verden har gått under

[Skrevet av: KrisM, Dato: 13.11.2014]

Liv på jorden er lagt øde etter en atomkrig, men overlevende i verdensrommet returnerer for å bebo planeten igjen.

I vår tid blomstrer deg av TV-serier, noe som er spesielt merkbart for sjangeren sci-fi. Gjennom større kinotitler og tilpasning av filmer til populærkulturen, er området fjernet fra særinteresserte til folk flest.

The 100 minner om en blanding av Twilight og Lord of the Flies. Med dette menes tenåringsdrama og unge som kommer i konflikter med hverandre. Vi opplever to parallelle historier hvor den ene er kriminelle ungdommer som blir sendt til jorden som prøvekaniner. Dette for å se om planeten fortsatt er levbar.

Historie nummer to foregår på romstasjonen som kretser rundt jorden. Her er det familie og etterlatte som sliter med egne utfordringer, også de har mål om å finne ny tilværelse på jorden.

Ved første øyekast introduseres vi for flate karakterer som vikles inn i kjærlighetsintriger. Men etter hvert ebber det ut i noe mer, blant annet moralske valg og overveielser mellom rett og galt. Et samfunn settes opp fra bunnen av, og det er spennende å se hvordan nyankomne ledere takler svik, tyveri og trusler utenfra.

Første sesong av The 100 har mye å tilby og det er nok av spenningspunkter. Sesongens finale tilbyr også en hel rekke smakspunkter som gjør at man sikler etter mer å oppleve.

Jeg liker denne serien og spesielt det mellommenneskelige aspektet. Ideen er på ingen måte ny, men verdens ende blir allikevel presentert på en interessant og innbydende måte.

Samtidig savner jeg sterkere karakterer, og mye ligger nok i skuespillernes del. Vakre ansikter danderer skjermbildet, men personligheter oser det ikke av. Her merker man motsetningsforholdet mellom mer erfarne skuespillere blant de voksne mot mer ferske fjes hos de unge.

TV-serien bør absolutt anbefales allikevel. Forvent intriger både av mer intellektuell art og dessverre innslag av typisk: «jeg elsker deg, men du er opptatt».

Effektene skal det heller ikke klages på og alt fra kampsekvenser til koreografi er av høy kvalitet.

Anmeldelser i media av S01

• Krismunthe.wordpress.com