Anmeldelse av Monster's Ball, amerikansk film fra 2001

Drama, Thriller Spilletid: 111 minutter Aldersgrense: 15 år

En film fylt med sex, drap, hat, familieproblemer og kjærlighet...

[Skrevet av: cathrine, Dato: 18.06.2002]
Vi møter Hank Grotowski (Billy Bob Thornton), som jobber som fengselsbetjent sammen med sin sønn, Sonny (Heath Ledger). De bor fremdeles hjemme hos Hanks far, Buck (Peter Boyle). Buck, i likhet med sin sønn, er en "nigger" hater, og ser generelt ned på dette "folkeslaget". Men det skal ikke mye til før han endrer sin mening om dette. Hans sønn Sonny begår selvmord etter en mislykket dag på jobben under en henrettelse av en fange. Det viser seg at Hanks nye venninne, Leticia Musgrove (Halle Berry), er konen til Lawrence Musgrove (Sean Combs) som Hank og Sonny nettopp har puttet i den elektriske stol. Det hele utspiller seg til et svært matt drama, spekket med sex og kjærlighet.

Jeg må si når jeg gikk inn i kinosalen hadde jeg ingen ide om hva denne filmet handlet om. Hadde jeg visst hva dette gikk ut på hadde jeg unngått å sett 'Monster's Ball'. Filmen var ganske artig de første 30-45 minuttene, men etter dette ble det så kjedelig at klokken min ble viktigere å se på en selve filmen. Begynnelsen av "Monsters Ball" hadde en mening og en liten "story", men slutten var bare mangfoldige minutter med sex, kjærlighet og annet babbel som hadde lite å gjøre med begynnelsen av filmen.

Hadde Marc Forster klart å opprettholde samme spenningsnivå som den første halvtimen og vel så det, hadde dette blitt en utrolig bra film. Men det klarer han dessverre ikke. Vill sex hjelper ikke å trekke karakteren opp. Men filmen bringer frem en del følelser og tanker, det gjør den. Skuespillerne gjør jobben sin bra i en ellers dårlig film.

Jeg velger å gi den en sterk toer fordi dette ikke var noe i nærheten av en innertier i mine øyne. Filmen klarer ikke å utvikle seg etter en bra begynnelse og etter det går det bare nedoverbakke inn i kjedsomheten.

- Kristoffer Robin og Ole Brumm - Uventet tungt og middels fengende fra Disney
- World War Z - Klassisk blockbuster om zombieinvasjon