Anmeldelse av Across the Universe, amerikansk film fra 2007

Drama, Musikal, Romantikk Spilletid: 133 minutter

Across the Universe - Trailer 06.02.2008

Litt glatt reise igjennom universet.

[Skrevet av: Daggr, Dato: 11.01.2008]
Denne filmen var en merkelig opplevele, mye var bra, mye var dårlig, synes jeg. Jevnt over er det en decent feelgood-film som kan inspirere på de merkeligste felt.
De første 10-15 minuttene av denne filmen likte jeg ikke i det hele tatt, men den klarte på magisk vis å ta seg kraftig opp. Veldig mye musikkbruk (som har en del lydtekniske "attributter" jeg henger meg opp i, som f.eks. den intense bruken av autotune, som gjør all vokal flat og kjedelig... Noe som er populært for tiden), som kan ta litt tid å bli vant til. Men når man først blir det, så fungerer det litt så som så, føler jeg.

Ironisk nok tror jeg neppe filmen hadde vært den samme uten all Beatles-musikken (hvorpå låtene gjenskapes med sterk sammenheng av handling i filmen og låt-tekster), men jeg tror kanskje jeg hadde likt filmen bedre uten alle "musikalpregene". Selv om filmen hadde vært veldig annerledes.

Historien er fin, og skuespillerne fungerer fint sammen på skjermen, på et sjarmerende vis. Selve filmen kunne kanskje vært litt kortere, men selv om den muligens er litt lang, og musikken fort blir for mye av det gode, så har den, som sagt, sekvenser som er virkelig, virkelig gode. Morsomme gjesteopptredener av Joe Cocker og Bono.

Jeg tenker alltid med disse stjernene (terningkastene) at en film som verken har stjålet min tid eller gitt meg noe (en "nøytral" film) må være rundt 3,5 , så da får denne filmen 4 stjerner. Selv om den ikke er en svært god film (5) eller fullstendig klassiker (6), så har den gitt meg noe. Derav; 4 stjerner.

• P4
  • Reelfilm.com