Anmeldelse av Flink pike, norsk dokumentar fra 2014

Dokumentar Spilletid: 73 minutter Aldersgrense: 11 år

Flink pike - Trailer 01.07.2014

Feelgood om depresjon

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 09.10.2014]

Filmskaper Solveig Melkeraaen skildrer i denne dokumentaren seg selv og sin kamp mot depresjon, forventningspress og hverdag. Hun er vant med å klare alt selv, en klassisk (over)flink pike som det en dag sier stopp for. Elektrosjokkbehandling blir redningen, og hun blir frisk igjen. Etterpå følger en frykt for å falle tilbake, komme i samme tilstand igjen, samtidig som hun og familien også er positive for fremtiden.

Det er en ikke rent lite utleverende og personlig historie som Melkeraaen viser oss i sin ”Flink Pike”. Både tema og omgang med psykiatri, behandling av depresjon, samt hennes eget privatliv skildres tidvis nært og åpent, blant annet med hennes foreldre, bror, venner og kjæreste. Dette gir filmen en åpenhet men også en svært passende godhet og sårhet, uten at det noen gang oppleves for klissete, overfølsomt eller overdrevet.

Balansen mellom klassiske dokumentaringredienser er i det hele tatt noe som føles godt balansert og sjonglert i ”Flink Pike”. Innslag av humor og vidd er befriende og herlig, blant annet gjort igjennom ulike iscenesettelser hvor alvor men også herlig selvironi blir brukt som grep.

Som utenforstående publikummer er det vanskelig å skjønne hvordan Solveig egentlig har det, men igjennom innslag fra lege, psykiatrisk og sykehus får vi et lite innblikk. Også elektrosjokkbehandlingen er en sterk og sentral scene som gjør inntrykk. Det savnes dog for oss utenforstående en litt bedre innføring i hva denne behandlingen konkret gjør med hode og menneske, hvorfor dette blant annet kan gjøre folk ”frisk” etter behandling. Interessant er det ellers at også legen sier at slik behandling i stor grad har blitt hysjet ned i alle tider, selv om ”alle” melder i fra om at den funker. Slik blir denne filmen også et interessant innlegg i helsedebatten, enten dette er tilsiktet fra Solveigs side, eller ikke.

”Flink Pike” skjemmes ørlite enkelte steder av trolig iscenesatte opptak, noe som gir en (for så vidt også typisk) dokumentarisk kunstighet som går litt på bekostning av troverdigheten. Dette er en vanskelig balansegang i en type dokumentar som dette, hvor regi ikke bør oppleves alt for styrende for følelser, sympati og empati, da det fort kan miste sin tiltenke troverdighet. Amerikanske Michael Moores mange dokumentarer har til eksempel dessverre vært plaget alt for mye av dette.

Denne norske filmen setter dog likevel en både alvorlig, fascinerende og humoristisk finger på mye som sjeldent har blitt tatt opp som tema før, verken innen norsk dokumentar eller fiksjonsfilm. Melkeraaens skildring blir både underholdende, sterk og variert og overvære, og som virkelighetsfilm er den langt friskere og mindre tung enn man skulle kunne frykte rundt et slikt tema, men uten at den mister verken tynge, troverdighet, slagkraft eller viktighet av den grunn.

- Tungeskjærerne - Barnevennlig dokumentar om et stykke norsk kystkultur

Les mer om dokumentaren