Anmeldelse av American Gangster, amerikansk film fra 2007

Thriller, Drama, Kriminal Spilletid: 157 minutter

American Gangster - Trailer 06.02.2008

Gnistrende gangsterdrama

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 27.12.2007]
Det er tidlig 70-tall. Man befinner seg i New York, og USA er i krig med Vietnam. Frank Lucas har vært sjåføren til gangsteren Bumpy Johnson, og tar over skuta etter hans død. Frank går de andre narkolordene hardt i næringen når han importerer høykvalitetsstoff direkte fra Vietnam og selger det til halve prisen av konkurrentenes. Den tøffe politimannen Roberts er ærligheten selv i politiets tjeneste og tar opp jakten på de som er øverst i narkotikakjeden. Det er vanskelig å finne beviser, men nettet begynner å snøre seg.
Det er åpenbart at Ridley Scott har lagt seg i selen og gjort et grundig arbeid. Filmen er spekket med detaljer en kan suge inn som snop. En av detaljene som beskriver denne gangsteren ganske godt er scenen med boksekampen til Muhammed Ali. Her er alle som kan krype og gå av celebriteter, og Frank Lucas sitter på noen av de beste setene, selv foran mange av mafialederne.

Det er mye som fungerer i denne filmen. Man får den riktige gansterstemningen, og en føler en veldig realisme i det hele. Kameraoverganger er mesterlig gjennomført. Filmen flyter bra og den virker kort til tross for sin lengde på 2 timer og 37 minutter.

Skuespillet er svært overbevisende av de to 'rivalene' i hver sin leir. Da jeg første gang så Denzel Washington i filmen, tenkte jeg at han aldri kan fylle rollen til en gangster av et slikt kaliber. Dette snur snart; det Washington ikke har i gangsterutseende tar han igjen i attityde. Russell Crowe spiller en ærlig politimann som ikke er særlig god med privatlivet. Crowe gir karakteren en veldig realisme, det er mange detaljer Crowe utfører mesterlig til fingerspissene. Denzel og Crowe møter hverandre ikke mye i filmen, men da de endelig gjør det, blir dette et mestermøte av dimensjoner.

Denne filmen er oppe og lukter på sekseren, og kommer til å bli en het kandidat i den kommende Oscar-utdelingen. Fra meg blir dette 5, med en veldig stor pluss i margen.

- Alien: Covenant - Gjennomarbeidet og spennende Alien-comeback!
- The Martian - Passe smart romeventyr med både sjarme og humor
- Exodus: Gods and Kings - Moderne vri på en eldre historie
- The Counselor - Tynn suppe lakkert med sukker
- Prometheus - Solid sci-fi som varmer hjertet, men ikke helt Ridley Scotts beste
- Robin Hood - Stødig og effektivt om tyvenes prins
- Body of Lies - Ikke like solid som man forventer
- Kingdom of Heaven - Direktor’s Cut hever filmen flere hakk
- Matchstick Men - God underholdning
- Black Hawk Down - Troverdige og hardslående krigshandlinger
- Gladiatoren - Engasjerende underholdning for alle!
- Thelma & Louise - Vanvittig roadtrip
- Legenden - Eventyrfilm som har sine magiske øyeblikk
- Blade Runner - Gjennomført sci-fi-klassiker!
- Alien - Sci-fi klassikeren er fremdeles glimrende som spenningsfilm

26.02.2010 sier Pål Frostad: Det er artig å lese dine betraktninger rundt American Gangster. Jeg likte også denne filmen ganske så godt. Men for meg skurret det litt med Denzel Washington som jeg ikke synes passet hundre prosent inn i rollen som narko Frank. Men bortsett fra det har jeg ikke så mye å utsette på denne filmen.
26.11.2007 sier Nailer: Jeg gir denne filmen 4 stjerner. Den var bra, men kjedelig. Dette kom samtlige 4 som satt og så den på tv fram til.

• filmportalen.blogg.no
  • nationen.dagenstv.com
  • Gamereactor.no
  • Filmfeber.no
  • StudVest

Imagine Entertainment, Scott Free Productions, Relativity Media, Universal Pictures

«Pirates of the Caribbean 5: Salazar's Revenge»

«King Arthur: Legend of the Sword»

«Takk For Alt»

«Noe som skjedde på jobben»

«Eyes of a Stranger»

«Twin Peaks»