Anmeldelse av The Wasp Woman, amerikansk film fra 1959

Grøsser, Sci-Fi, Thriller Spilletid: 74 minutter

Billig monsterfilm fra Roger Corman

[Skrevet av: Petromax, Dato: 17.09.2014]

Et kosmetikkfirma mener de har funnet ungdomskilden. Ved å bruke gele fra dronningveps, har en av forskerene utviklet et serum, som stopper og reverserer aldringsprosessen. Dyreforsøkene virker svært lovende. Sjefen for dette firmaet (spilt av Susan Cabot), begynner å merke at alderen kommer snikende. En rynkete sjef for et kosmetikkfirma er 'bad for business'. Hun har ikke tid til å vente på at forskeren skal bli fornøyd. Hun har sett resultatet, og det er nok. Hun velger derfor å prøve serumet på seg selv. Og det funker... En stund. Desverre viser det seg at, over tid, har serumet noen leie bivirkninger... Bokstavelig talt. Sjefen blir etter hvert til en menneskelig vepsmutasjon.

Fra Roger Corman, mannen med et imponerende rulleblad som produsent, og en rekke cheezy lavbudsjetts skrekkfilmer som regissør. Jeg har sett langt verre filmer enn denne, og Roger Corman har noen virkelig elendige makkverk på samvittigheten. Denne er helt OK, men dog intet mer heller.

Slik ser vepsedamen ut

At filmskaperne ikke vet forskjell på honningbier og veps, må man nesten bare godta. Close enough! Designet på "The Wasp Woman" er av billig b-film merke, som man kan forvente... Men jeg har sett langt mer idiotiske monsterdesign på film, så greit nok. Hun opptrer stort sett bare i skygger og mørke rom uansett, så man har her gjort sitt beste for å skjule utilstrekkeligheter.

Underholdningsverdien er så som så. Ikke gørrkjedelig, men ikke nevneverdig interessant heller. Det finnes tusenvis av filmer med lignende tema, og mange som gjør det langt bedre, så denne serverer ikke noe nytt.

Filmen er ganske enkelt en billigversjon av "The Fly" fra 1958.

- The Masque of the Red Death - Stemningsfullt maskeradeball med djevelen til stede
- The Terror - Eldre stemningsfull spøkelseshorror
- Creature from the Haunted Sea - Den latterlige skapningen fra havet