Anmeldelse av Den sjette dagen (The 6th Day), amerikansk film fra 2000

Action, Sci-Fi, Thriller Spilletid: 123 minutter Aldersgrense: 15 år

Fremtidsverden med ulovlig kloning av mennesker

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 31.08.2014]

Vi besøker et fremtidssamfunn. Den kjærlige familiefaren og helikopterpiloten Adam Gibson opplever sin verste og mest hektiske dag så lenge han husker. Det er da det ultimate marerittet blir virkelighet. Det er ikke så farlig om hunden hans blir byttet ut, men når han selv også blir erstattet, er det ikke rart at han kjemper for livet. Klonerne vil nemlig ende livet til den originale Gibson, da de erstattet han etter at de trodde han døde i en helikopterulykke. Konspirasjonen er et faktum for Adam og han kjempe for å avsløre hemmeligheten bak den ulovlige kloningen...

Jeg husker godt dagen da jeg så denne filmen på kino første gang. Det var faktisk på andre juledag i år 2000. Den gangen elsket jeg både Arnold Schwarzenegger og sci-fi-sjangeren svært høyt. Husker også filmen som ganske dugenes og forsøker å se den om igjen nå nesten 15 år senere for å vurdere på nytt mitt syn på filmen. Det er lenge siden jeg har sett en Arnold-film. Jeg hadde nesten glemte den artige aksenten hans og at han som regel også alltid lirer av seg den ikoniske replikken ‘I’ll be back’.

Bibelske referanser
Filmen begynner litt bibelsk med referering til skapelsesberetningen. ‘Gud skapte menneske i sitt bilde. Og det ble aften og morgen den sjette dagen.’ Med andre ord, dermed er tittelen forklart. Deretter fortsetter filmen med litt historiske fakta om gener, som at den første sauen Dolly, ble klonet i 1997. I år 2000 var man nesten ferdig med å kartlegge det menneskelige DNA. Så spinner fiksjonsfaktaene videre som at man misslykkes med å klone et menneske, som fører til at menneskekloning forbys.

Tukling med skaperverket
Det hele begynner på kynisk vis om en amerikansk fotballspiller som blir skadet slik at han ikke kan spille mer. I sykebilen drar agenten ut pluggen og like etter kommer det ut i nyhetene at spilleren er klar for neste kamp. Vi aner da selvsagt ugler i mosen, eller kloning i gresset. Man øyner at det er store penger å spare med eksempelvis å bytte ut eller klone sportstjerner eller andre store personligheter. På den måten kan de store stjernene fortsette å koste inn penger, selv om de skulle avgå med døden eller bli skadet alvorlig slik at de ikke kan prestere mer. Markedskreftene tjener jo også på at mennesket lever evig og mister fordyrende ledd som eksempelvis oppvekst og utdanning.

Fremtidsverden som klarer seg greit
Vi besøker en fremtid med mye logisk snacks som vi kanskje får i fremtiden selv. Blant annet forteller kjøleskapet om hva man mangler og bestiller nytt med et tastetrykk. Bilene kjører også helt selv. Reklamen er virtuell projeksert i 3D over alt der folk ferdes. Det er ikke alle i fremtiden som mestrer det annet kjønn like godt og da må man selvsagt ha virtuelle dater. Men vår helt er ikke helt fanatisk på elektroniske hjelpemidler og barberer seg på gamlemåten for å kjenne seg i livet.

Ikke enkelt når du møter deg selv i døren...
Filmen er litt overtydelig på hva som virkelig teller på hvor hovedpersonen trekker sine grenser. Når hunden må avlives, vil han ikke ha en ny klonet hund, da det ikke blir det samme. Adam Gibson er nemlig fast bestemt på den gamle tankegangen som vi fremdeles har om at vi blir født, vi lever og vi dør. Det er livets gang. Men da hans kone og kollega ber ham sjekke ut firmaet RePet, som er det siste nye, begynner rare ting å skje. Hvordan hadde du reagert om du ble erstattet? Eller om du måtte samarbeide med deg selv for å hindre familiekatastrofe?

Er kloning fremtiden?
Filmen omhandler nær fremtid og har et særs spennende tema om menneskelig kloning. Etisk er det jo forkastelig. ‘Den sjette dagen’ er også veldig forenklet i måten ting foregår på. Det er jo så og si umulig med dagens vitenskap å skape eksakte kopier av mennesker. Og særlig når de skal ha samme tankegodset i hjernen som den de skal erstatte. Til det er hjernen for kompleks. Kanskje en gang i fremtiden når vi blir cyborger og ikke trenger en menneskelig kropp at det er enklere å erstatte oss og ikke miste identiteten vår. Men filmen forsøker å underbygge historien som foregår her, selv om jeg tror de bommet stygt på å kalle dette nær fremtid.

Famler litt i perioder
Det er en del klisjeer her som da muskelspekkede Arnold Schwarzenegger leker med sin rollekarakters datter. Det ser mildt sagt svært fjollete ut. Bedre blir det ikke når Arnold og Arnold spiller mot hverandre. Vi får forsøk på klisjehumor som ‘Try to stay dead this time’ eller
‘You gonna pay, those were brand new boots’. Det blir også litt humorpoenger ut av kloningen og annet som det medfører. Noe av det man får servert i fremtiden ser greit ut, men litt mer fantasi på våpen, boliger og annet teknologi hadde vært mer på sin plass.

Jeg liker veldig godt begynnelsen på denne filmen. Det er der mystikken er på sitt beste. Etter det går filmen noe tom. Det er litt synd, for konseptet hadde virkelig fortjent en bedre skjebne enn dette. Riktignok er det en liten småinteressant tvist, men den er ikke nok til å redde denne sci-fi-filmen fra å ikke bli noe mer enn en helt grei sci-fi og actionblanding. Jeg skal ikke avsløre noe annet enn at dette kan derfra minne noe om en annen Arnold sci-fi-film. Mot slutten blir det hele også noe mer tradisjonelt actionthrilleraktig. Derfra og ut lurer vi aldri på hvordan dette kommer til å ende.

- Ripley Under Ground - Ripley er skruppelløs og tar over rollen som hip kunstner
- James Bond - Tomorrow Never Dies - Mer intens enn GoldenEye, men fungerer ikke like godt
- Stopp! Ellers skyter mamma! - Stallone i trøbbel
- Terror Train - Halloween på et tog!

Omtalespalte: Sci-fi

Les flere spalteomtaler: Sci-fi

• Silveremulsion.com

USA, Canada

Phoenix Pictures

«Pokémon: Detective Pikachu»

«Luftens siste mester»

«Min store fete greske ferie»

«Bohemian Rhapsody»

«Fabeldyr: Grindelwalds forbrytelser»