Anmeldelse av Revolver, engelsk (britisk) film fra 2005

Thriller, Drama, Kriminal Spilletid: 115 minutter Aldersgrense: 15 år

Et poetisk miks av herligheter

[Skrevet av: Kim Andreas Dalskau, Dato: 05.08.2014]

Alle var raske til å dømme Ritchies nye film Revolver under hans nedtur i karrieren uten produsentkompisen Matthew Vaughn. Ritchie gikk tilbake med en ny poetisk krim som ble slaktet av kritikerene, mye for sin rotete historie. Med sin sjarm i fra tidligere filmer som Lock Stock (1998) og Snatch (2000), har han blandet de sammen til en poetisk slående krim men noen utrolig sterke skuespillerpresentasjoner.

Revolver starter bra med en hardbarka gambler Jake Green (Statham) som utfordrer den korrupte casino sjefen Dorothy Macha (Liotta) til et sjansespill, vinner over han og gir seg selv en farlig fiende. Green blir nødt til å betale to lånehaier for beskyttelse mot Macha og begynner et liv der han lurer på hvor alt gikk galt. Underveis er tilskueren vitne til en uendelig av flashbacks, flash forwards, sitater fra Julius Caesar og reglene for sjakk, alt dette mikses sammen til en forvirrende historie som om en bok er kastet i en blender. Denne rotete miksen er en personlig smak sak, enten så misliker kretikerne filmen for nettopp at de ikke forstår filmen, eller så elsker de filmen for dens friske klipping.

Ritchie viser sitt øye for dynamiske kameravinkler, stilige lange tagninger og slow-mos som hvilken om helst slow-mo entusiast vil elske. Filmen har en typisk kinetic-shot hyllest, og det er en klar hyllest til Quentin Tarantinos anime del i Kill Bill: Volume One (2003). Dette er en film som kan sette tilskueren lamslått av beundring, akkurat som i filmer som The Usual Suspects (Bryan Singer, 1995) eller Fight Club (David Fincher, 1999), til tross for at dette er en film slaktet av kritikerne, så er dette et meget kvalitetsfilm for den som liker en uforklarlig historie og er opptatt av det estetiske i filmen.

Skuespillerpresentasjonene til Ray Liotta som spiller Dorothy er noe som løfter denne filmen så til de grader opp, helt klart har også filmens hovedperson Jake Green som spilles av Jason Statham en meget god skuespillerpresentasjon selv, men Liotta var en klasse for seg selv. Det var overbevisende skuespill fra alle parter i filmen, musikken som går igjennom filmen går også fint til omgivelsene. Det er og en litt neo-noir tone i filmen med voice-overs uten at det egentlig i teorien er en neo-noir film.

Revolver er virkelig en strålende film i fra Ritchies karriere. Den må ses fra start til slutt og tilskueren må være åpen for å rett og slett ikke forstå filmen den første timen, eller til og med hele. Dette er en poetisk, estetisk og nydelig produsert film. Og det må være en av de første filmene som bare lot meg sitte igjen med frysninger. Skulle bare ønske at kritikken den har fått på IMBD var fra litt mer åpenhjertelige kritikere.

- King Arthur: Legend of the Sword - Heftig variert fantasyaction
- The Man from U.N.C.L.E. - Herlig retro agent-moro!
- Sherlock Holmes: A game of shadows - En passende oppfølger som gir deg mer av den briljante detektiven som alle digger
- Sherlock Holmes - Småvittig og moderne Sherlock Holmes

04.12.2007 sier Hansy: Denne filmen var bare et eneste stort rot etter min mening... Satt igjen som et stor spørsmålstegn på slutten. Den begynte ganske kult, men jeg falt av lasset ganske raskt.!

• Filmfeber.no
  • Filmnytdvd.dk

England, Frankrike

Engelsk, Kantonesisk (Kinesisk)

Europa Corp., Canal+, Isle of Man Film Ltd., Revolver Pictures Co., Toff Guy Films

«Pirates of the Caribbean 5: Salazar's Revenge»

«King Arthur: Legend of the Sword»

«Takk For Alt»

«Noe som skjedde på jobben»

«Eyes of a Stranger»

«Twin Peaks»