Anmeldelse av Hercules, amerikansk film fra 2014

Action, Eventyr Spilletid: 97 minutter Aldersgrense: 15 år

Hercules - Trailer 03.06.2014

Fet action, men ingen stor Hercules

[Skrevet av: Jacob, Dato: 01.08.2014]

Hercules sliter med å unnslippe sin egen fortid og bærer på en tung hemmelighet. Han blir sett på som halvt gud, halv menneske og historiene om legenden Hercules er mange. Nå reiser han rundt i  antikkens Hellas som en leiesoldat i lag med fem trofaste medhjelpere. Han bytter sine tjenester for gull, men en dag kommer det en rolle hvor Hercules må gjøre et valg. Forbli leiesoldat eller leve opp til sin egen myteomspunnende fortelling og bli helten Hercules.

Dwayne Johnson (bl. a. Pain & Gain, Get Smart og Fast & Furious 6) har blitt en av klodens største filmstjerner. Han oser karisma og som om ikke det var nok har han en kropp det er umulig å ikke legge merke til. Resultatet av denne kombinasjonen  er en enorm tilstedeverælse. Sånn sett er det ikke rart å se hvordan han har blitt en så stor stjerne. Samtidig så er det ikke den beste samlingen filmer han har spilt i heller. Be Cool, Walkling Tall, Get Smart, Race to Witch Mountain og Fast and furious-oppfølgere, for å nevne noen, blir sjelden nevnt i noen filmsammenheng. Likevel kronet han øverst på Forbes liste over mest-innbringende skuespillere i 2013. Filmene han spilte i det året bragte inn 1,3 milliarder dollar. Så hva er det egenlig med Dwayne Johnson? Først vant han det meste som kan vinnes innen Wrestling som The Rock og er annerkjent som en av tidenes beste wrestlere. Og nå seiler han opp som en av vår tids største filmstjerner. Mellom wrestling og filmer ga han ut en bok som gikk rett inn på førsteplass på The New York Times bestselgerliste og ble der i lang tid. Alt han tar i ser ut til å bli til gull. Så hva med denne Hercules?

Brett Ratner ((bl. a. Rush Hour 1-3, X-Men: The Last Stand) har regien på denne gedigne filmproduksjonen. Han har aldri vært kritikernes favoritt, men filmene hans har som regel spilt inn latterlig mye penger. Med han bak spakene og Dwayne Johnson i sentrum bør Hercules på mange måter være en sikker vinner for sitt publikum. Det er den til dels. Man merker raskt at det er blitt pøst store penger inn i denne filmen. Allerede i åpningsscenene har man vært innom diverse lokalisasjoner, sett flere imponerende slagscener og store kulisser. Filmen åpner friskt og handlingen flyter fint. Vi blir introdusert for Hercules sitt entourage. Blant dem Aksel Hennie som den stille, men aggressive krigeren Tydeus og Ingrid Bolsø Berdal som den atletiske pil og bue-skytteren Atalanta. De to nordmennene stjeler på hver sin måte flere scener. Hennie eksploderer i noen relativt minneverdige scener, mens Bolsø Berdal bringer litt etterlengtet kvinnelig selskap i en ellers svært så mannsdominert film, og hun gjør det med stil. Med ganske så avslørende rustning (der hvor mennene har heldekkende rustning har Atalanta et kort "rustningskjørt og topp" spiller den norske skuespilleren en ganske så hot kriger. Desto mer imponerende å se at Brett Ratner lar karakteren Atalanta forbli med det. Etter en småflau scene i åpningen hvor en kvinnelig karakter skal sjekke en baby og lener seg frem og litt av kjolen faller vekk (bare for å vise litt mer pupper) trodde jeg standaren var satt. Filmen består nok ikke noen Bechdel-test, men den skal ha et pluss i boka for at Atalanta ikke ender opp som noens love-interest eller en forsvarsløs kvinne som må reddes.

Hercules tar seg noen friheter i mangel på kreativitet og etterligner mye av Gladiator sin historie. Det merkes stadig. Desverre for filmen blir det for overfladisk. For å sammenligne de to litt for å se hvor det går galt for førstnevnte. Små SPOILERE for Gladiator på vei. I Gladiator blir vi kjent med en karakter som har alt for å så miste alt i løpet av filmens første del. I Hercules blir vi 1) aldri skikkelig kjent med karakteren Hercules 2) får ikke noen inntrykk av alt han hadde, som han nå har mistet. Vi ender altså opp med å sitte og følge med på en hovedperson som vi vet jobber for gull og har store muskler, men ja, det er det. I løpet av åpningsmontasjen prøver de å fortelle oss mest mulig om mannen Hercules for at vi skal bli bedre kjent med karakteren, men det eneste vi blir kjent med er hvor langt CGI er kommet. For de skapningene så imponerende ekte ut. Det er et stort problem for en film som avhenger så mye av at vi skal digge hovedpersonen at vi ikke kjenner han og aldri blir kjent med han. Dwayne Johnsom gjør alt han kan og det trekker en hel del opp. En mindre karismatisk skuespiller, ja nesten hvem som helst andre enn Johnson, ville floppet totalt i en film som denne. Det er ikke mange andre i Hollywood som kunne hatt et gigantisk løvehode på hodet uten at publikum ville fått latterkrampe. Med andre ord så gjør Dwayne Johnson Hercules til en sympatisk karakter, men vi får aldri den emosjonelle tilknyttningen vi fikk til Russel Crowes Gladiator til sammenligning. Det hele blir litt for uengasjerende.

Filmen har et veldig tynt manus. Dialogen er full av one-linere, som ikke traff meg, men kanskje vil glede yngre publikummere, og ellers en resirkulering av samtaler du har sett på film hundre ganger før. Med sin nokså korte spilletid skal det godt gjøres, til filmens forsvar, å skape gode karakter OG ha actionsekvensene publikum forventer. Ratner valgte å prioritere action og det tror jeg han gjorde lurt i. Hadde de lagt til en time ekstra for å prøve å gjøre denne filmen mer engasjerende, mindre overfladisk og mer menneskelig tror jeg det kunne floppet totalt. Så det var et helt greit valg å la historien være et virkemiddel for å komme fra den ene actionsekvensen til den andre. For de scenene fungerer som regel veldig bra. Man blir sjelden direkte bekymret for karakterenes liv, filmen har en altfor humoristisk tone for det, men under klimakset føler man i alle fall at noe står på spill. Noe som ikke er verst av en film som ikke tar seg selv så høytidelig.

Alt i alt er er Hercules ganske som forventet. Historien er som nevnt veldig tynn, men forventet ikke all verden heller. Den største skuffelsen med filmen er at karakteren Hercules ikke er bedre. Likevel er jeg sikker på at målgruppen (gutter pre-konf og alle Dwayne Johnson-fans verden over) vil være mer enn fornøyd, og det er jo det som teller. I tillegg til nevnte nordmenn dukker Tobias Santelmann (Kon-Tiki) opp som krigeren (nesten bare krigere i denne filmen) Rhesus. Moro med tre nordmenn i en så stor film. Hercules er en veldig enkel film å finne ut om du skal se eller ikke. Syntes du traileren ser rå ut er det bare å glede seg. Syntes du traileren ser ut som nok en klisjefullt Hollywood-film med null kreativitet kun laget for å tjene penger, bli hjemme. Verre er det ikke. For filmen Hercules kan være både rå og kjip.

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Baywatch - Sola skinner i det minste, og på fine kropper...
- Central Intelligence - Feelgoodkomedie med The Rock og Kevin Hart
- San Andreas - Årets soleklare katastrofeklisjé
- Doom - Hvis det puster, drep det!
- Skorpionkongen - Hjernedødt actioneventyr

- Tower Heist - Ufrisk komedie