Anmeldelse av Dawn of the Planet of the Apes, amerikansk film fra 2014

Action, Drama, Thriller, Sci-Fi Spilletid: 130 minutter Aldersgrense: 11 år

Dawn of the Planet of the Apes - Offisell trailer 08.05.2014

En ypperlig og kvalitetstung blockbuster!

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 16.07.2014]

Apenes sjef i Caesar leder nå en voksende nasjon av genetisk utviklende aper som blir truet av de få menneskene som overlevde det dødelige viruset som spredte seg. Ti år har gått siden angrepet på San Francisco som videre har utslettet nesten hele jordens mennesker, og de gjenlevende folkene forsøker å forenes med apene, en kamp som ikke akkurat er den letteste i verden.

Caesar har sammen med sine intelligente sjimpanser, gorillaer og orangutanger grunnlagt en sivilisasjon i skogen utenfor San Francisco. Her blir plutselig en dag freden truet når en liten gruppe mennesker går på apene og deres område og territorium. Caesar danner etter hvert en motvillig våpenhvile med menneskene, men det finnes onde svikefulle sjeler, både blant folk og aper…

Oppfølgeren til ”Rise of the Planet of the Apes” fortsetter altså ti år etter det katastrofale utbruddet som endte førstefilmen. Caesar er nå far til to gutter, og den svært så velutviklede apelegionen er godt etablert uti skogene. Etter hvert vokser det dog frem militante grupperinger på begge sider, og snart truer en altomfattende krig. Andy Serkis spiller igjen Caesar, mens en haug med nye ansikter blant folk og aper også er med på å legemliggjøre særegne karakterer.

Fra første scene kommer vi inn i den nye tilværelsen til apene mens de jakter på rådyr i skogen. Fra start av blir man igjen påminnet hvor fantastisk den første filmen var, både tematisk og filmatisk i CGI og spesialeffekter. Fra og med nå skal filmen jammen meg bare bli bedre og bedre, utrolig nok. Denne gang er spekteret av aper større og bredere, de kan også snakke og kommunisere, samt er så velutviklet i bevegelser, utrykk og handlinger at man bare blir sittende og nesten måpe. Spesielt er måten man har formet enkeltkarakterer blant apene imponerende. I ansiktsuttrykk, øyne og personlighet får vi servert alt hva som trengs for at vi knytter oss emosjonelt til dem, og videre er også lydarbeidet utrolig komplisert og vellaget rundt hvordan apene kommuniserer. Både lyd og visuelle sider bør hamstre Oscar-nominasjoner til neste år!

Narrativt har filmen en både stødig, troverdig og svært effektiv utvikling. Både forholdet mellom menneskene og apene tas tid til å skildres, og man får videre forståelser for begge parter, på godt og vondt, hva de begge brenner og kjemper for. Selve nerven og spenningen bygges slik også derfor meget effektivt og sterkt opp, og når det smeller så kjennes det i hele kroppen! Bare å overvære partenes krigsstrategi er underholdning av ypperste klasse og har flere ledd både i intelligens, dybde og fascinasjon. Disse to artenes kamp om jorden er preget av en energi og intensitet som smitter over på oss og engasjerer til tusen! Vi vingler hele tiden mellom å heie på den ene og den andre, mye takket være denne effektive fordelingen av elsk og hat-taktikk. Her er også mange hjerteskjærende scener, alle akkurat så sterke at det gir historien den storheten den både trenger og fortjener for å bli en så fullspekket underholdningsfilm som den har blitt.

Rent tematisk og historiemessig kan man selvsagt også koble konflikten mellom apene og menneskene til dagens krigføringer i verden, samt at man møter seg selv i døra i mangt et spørsmål og dilemma vedrørende valg og moral. Valgets kvaler er det nemlig nok av når både menneskene, Caesar og hans familie må velge mellom lojalitet, sine kjære, sin egen art, eller å fortsette troen på at også den andre part kan ha godhet i seg. Som seg hør og bør er det også i denne historien et par drittkarakterer, personer som skal ødelegge og provosere frem handlinger man helst skulle vært foruten. Også disse funker optimalt sett i forhold til den nevnte effektive underholdningsverdien, selv om disse er rimelig enkle og korttenkte skal man være litt kritisk.

Har du mistet troen på enten blockbuster-filmer, effekt- og 3D-filmer, eller bare drittlei Hollywood generelt, ja så gi denne filmen en sjanse og du er garantert å få troen tilbake! ”Dawn of the Planet of the Apes” gjør nærmest et uslettelig inntrykk og bør stå som et flaggskip av en underholdningsfilm fremover, på nærmest alle filmatiske måter. Det er bare å glede seg til tredjefilmen!

- War for the Planet of the Apes - Apekalypse nå!
- Rise of the Planet of the Apes - Apene slår tilbake!
- Planet Of The Apes - Ikke helt vellykket remake
- Planet Of The Apes 5 - B-preget oppfølger
- Planet Of The Apes 4 - Interessante problemstillinger, men det blir med det
- Planet Of The Apes 3 - Ape vs. mennesket i et drama med interessante problemstillinger
- Planet Of The Apes 2 - Tilbake til Apeplaneten i en passe stødig oppfølger!
- Planet Of The Apes - Sci-fi-klassiker som fremdeles har mye substans

- War for the Planet of the Apes - Apekalypse nå!
- Cloverfield - Monsterfilm for Youtube-generasjonen

16.07.2014 sier Pål Frostad: Jeg er stor Planet of the Apes-fan. Gleder meg sykt til denne filmen, den forrige filmen var jo også svært god, og denne ser til og med ut til å være minst like god eller bedre.

• Filmpuls.dk
  • ereviews.dk