Anmeldelse av Dragetreneren 2 (How to Train Your Dragon 2), amerikansk film fra 2014

Animasjon, Action, Komedie, Eventyr, Fantasi Spilletid: 101 minutter Aldersgrense: 7 år

Dragetreneren 2 - Trailer 10.04.2014

Solid drageoppfølger!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 03.07.2014]

Hikken og Tannlaus vender tilbake fem år etter hendelsene på Borkøy hvor de klarte å forene drager og vikingene. Det uadskillelige paret bedriver dagene med å utforske spennende nye verdener da de plutselig kommer over en hemmelig ishule som skjuler hundrevis av ville drager, samt en mystisk Dragerytter.

Tydelige morallinjer og klassiske gode verdier formidles igjennom denne andre filmen om dragertreneren Hikken, det er da amerikansk familiefilm må skjønne. Historiemessig er det klassisk enkle saker det går i, hvor mennesker og drager må forenes for å redde folk og fe, men hvor (selvsagt) vi mennesker er oss menneskers verste fiende.

Som DreamWorks-animasjon legger denne seg på toppen av studioets beste filmer, sammen med blant andre Shrek-filmene. Snev av humor og musikk er også treffende denne gang, selv om man som voksen godt kunne sett enda mer av de vittige scenene. For barn er det derimot flust av underholdning i denne filmrullen til å holde koken i halvannen time. Dramatikk og sorg er jammen meg også stappet inn gitt, ja dette er rett og slett en mer voksen film på flere måter enn den friske og også knallgode førstefilmen.

De store slagscenene er intet mindre enn fabelaktig animert, orkestrert og presentert, som en slags ”Ringenes Herre/Hobbiten”-versjon blant animasjonsfilmen. Animasjonen er rett og slett fascinerende enkel og pen, samtidig som at det tegneserieaktige også kommer frem, i motsetning til slik de mer virkelighetstro Disney/Pixar-figurene ofte er. Man får også ofte følelsen av å være med i et heftig tv-spill, som for eksempel når dragene fly igjennom skylag og i lufta, en heidundrende energi og swung frigjøres her!

Alexander Rybaks stemmelegging av Hikken høres ofte ut som om han leser rett opp fra manusarkene, noe som skjemmer den norske dubbingen. Se derfor gjerne den originale versjonen om du har sjansen, den skal visstnok være veldig bra også i stemmeleggingen. Tar man med barna må selvsagt den norske velges, men man får likevel absolutt sikker og god valuta for animasjonspengene fra DreamWorks, også denne gang.

- Dragetreneren 3 - Knallsterk tredjefilm som sjarmerer og rører stort!

- Dragetreneren 3 - Knallsterk tredjefilm som sjarmerer og rører stort!
- Lilo & Stitch - Disney trår til igjen!

• Flickchickcanada.blogspot.no
  • Scoopet