Anmeldelse av 22 Jump Street, amerikansk film fra 2014

Action, Komedie, Kriminal Spilletid: 112 minutter Aldersgrense: 11 år

22 Jump Street - Red Band Trailer 16.12.2013

Beste komedien på leeeenge!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 30.06.2014]

Politienheten har nå flyttet til nabokirken i 22 Jump Street. Politibetjentene Schmidt og Jenko går 'under cover' på college for å finne ut hvem som står bak distribusjonen av det nye narkotiske stoffet ‘whyphy’. I deres jakt på først langeren og så bakmennene skjer det mye sprell, fordi våre ‘under cover’-helter gjør ikke alltid ting helt etter boken...

Oppfølgeren som klarer seg bedre enn forgjengeren
Det er sjelden det kommer gode komedier på kino for tiden. ‘22 Jump Street’ er oppfølgeren til suksesskomedien ‘21 Jump Street’ som er løst basert på TV-serien med samme navn som den første filmen. Den første filmen var også bra morsom, men denne filmen synes jeg nok var hakket bedre og man koste seg enda litt mer. Og snodig nok er plottet også identisk til forgjengeren, noe filmen også til stadighet så artig påpeker.

En komedie man faktisk ler av
Det er befriende å få en komedie der man faktisk ler godt gjennom nesten hele filmen og ikke bare i en enkelt genial scene. Salen lo også godt med av de fleste av poengene, selv om nok en del også satt stumme som østers når humoren ble litt for billig. Latter smitter og det gjør at man koser seg mer, så se filmen med andre om du kan. Filmen er nok morsomst for tenåringer fordi en del av humoren ligger ofte godt ned i underbuksen og involverer en del 'fuck' og annet småperverst som ikke barnesinn har så godt av og som godt voksne kan synes blir litt for barnslig.

Identisk plott som i forrige film og heftig metahumor
Selve historien i filmen er ikke spesielt god, men det at det er veldig mange vitser, poenger og sketsjer underveis gjør filmen plutselig mer underholdende med en gang. Man kunne jo helt klart valgt å lage en mer actionpreget film ut av dette, men jeg liker at man har valgt å lage humor ut av skjelettet til TV-serien istedet. Det blir også en god del ekstra artige kommentarer som vitser om humoren i samme scenen. Eksempelvis får vi servert noe lignende som ‘They buildt a Ice Cube in the middle’ og i den befinner sjefen seg, som er spilt av nettopp, Ice Cube. Og slike metahumor er det relativt mye av i filmen.

Hovedrollekjemien stemmer
Kjemien er også svært god mellom Jonah Hill og Channing Tatum. De spiller artig i sitt småhomerotiske samspill. Hill har vi sett i solide komedier før som 'The Wolf of Wall Street' og 'Superbad', og han leverer også varene her solid med sine artige fakter og sin fine replikklevering. Channing Tatum er ikke så bevandret og befestet i komediens høyborg, men han klarer seg greit som motpol til Jonah Hill. Han blir sikkert også blikkfang for jentene som faller for hans muskuløse kropp og hans ellers så pene utseende. Ice Cube skal også få bli nevnt her. Vanligvis så hater jeg ham, og han spiller ikke nevneverdig bra her heller, men han leverer sin beste og kanskje artigste rolle i karrièren.

Fest med rulletekst
Filmen har også maktet å gjøre rulleteksten artig som man fikk første gang fikk med Pink Pantherfilmene. Marvel har jo også gjort et poeng ut av at man får litt igjen for å se rulleteksten i sine superheltfilmer. ‘22 Jump Street’ har laget en rulletekst som består av scener og plakater som forestiller oppfølgerfilmer til filmen. Det er ikke alt som er like morsomt, men selv om ting blir repetert svært mye, så er det helt klart et rulletekstpluss.

Oppsummering
‘22 Jump Street’ er en film som ikke på noen måte revolusjonerer komediesjangeren, men den følger den samme Hollywoodformelen og gjør det så bra at man ikke straffer filmen for det. Det er også et pluss at filmen tar seg selv så lite selvhøytidelig og tøyser med det meste. Noen få ganger går det litt over stokk og stein, men jeg synes filmen er såpass vellykket at jeg vil tro unge komedielystne kinogjengere vil trykke dette lett til sitt bryst.

- LEGO filmen - Smart og rotete LEGO-galskap
- 21 Jump Street - Moro så lenge det varte!
- Det regner kjøttboller - En hysterisk jung food komedie

• Moviepie.com