Anmeldelse av Adams epler (Adams æbler), dansk film fra 2005

Komedie Spilletid: 94 minutter Aldersgrense: 15 år

Ultimat dansk mørk dramakomedie

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.05.2014]

Adam er en ‘bad ass’ som kommer rett fra fengselet for å jobbe hos presten Ivan. Ivan ser det gode i alle folk, også i Adam som dyrker det onde og er nynazist. Adam setter seg et mål med oppholdet i kirken. Han skal bake en kjempeeplekake. Han får i oppdrag å passe på eplene på epletreet til de blir modne og så skal han plukke dem og bake kaken. Vi følger Adam, Ivan og de to andre beboerne i kirken. Det er ikke lett å komme inn på Adam. Men selv om Adam og Ivan ikke har mye felles, kommer de tett på hverandre etter hvert. Og det blir en erfaring for dem begge på både godt og ondt...

Adam kommer rett fra fengselet
Filmen sparkes igang med at Adam kommer ut av bussen. Det første han gjør er å sette bagen ned og ta opp lommekniven og skrape lakken av bussen i det den kjører. Adam står og venter til presten Ivan kommer og plukker ham opp. Ivan begynner med å unnskylde seg at han kommer for sent og legger til at han har gledet seg til at han skal komme. Adam setter seg noe motvillig i bilen til Ivan. Adam sier ikke så mye på bilturen til kirken. Utenfor kirken har Ivan et epletre som han er veldig stolt av og som bærer mange frukter dette året.

Presten Ivan har en merkelig måte å se livet på
Presten Ivan tror at alle kan bli omvendt. Det går dårlig med menigheten, men presten Ivan gir aldri opp. Han mener at det er djevelen som tester ham hver gang noe går ham i mot. Og mye har gått i mot ham i livet. Moren døde da hun skulle føde ham. Han vokser opp med en far som missbruker ham og søsknene sine. Konen tok selvmord og han har en funksjonshemmet lam sønn. Ivan nekter å se at noen i hans omgangskrets gjør noe de ikke skal. Han tror at hans elever er sluttet å drikke og blitt god. Adam forsøker å åpne øynene på Ivan og vise ham hva som egentlig skjer rundt den fattede presten. Kahlid har en finlandshette og en mengde kontanter.

Nesten bedre med andre gjensyn
Jeg har sett denne filmen før og likte den godt den gangen. Men i dette gjensynet så jeg virkelig hvilke kjempefilm dette er. Den er på grensen til genialt laget. Det er ikke noe som kunne vært bedre gjort i filmen. Filmen er proppfull av svart humor og den blir brukt til det fulle. Alt er presentert på en fascinerende og svært underholdende måte. Ulrich Thomsen spiller fantastisk som Adam. Mads Mikkelsen er også ubetalelig som presten Ivan. Man fryder seg litt over presten Ivan som uansett hva som skjer med ham fortsetter som om livet var helt topp.

Tankevekkende med bibelreferanser
Adams epler er en tankevekkende film som gjør noe ved deg mens du ser den. Dette trigger noe i deg enten du føler at du liker å se det gode i ting eller foretrekker det mørke. Her er det mye snakk om det gode mot det onde og med bibelske referanser som krydrer inntrykket enten man tror eller ikke. Det er en kamp i filmen mellom Adam og Ivan. De to representerer to ekstreme ytterpunkter. Dette skaper mye interessante konflikter. Vi ser også at folk endrer seg i møte med hverandre. Man ser at det ikke skal mye til for å endre balansen i ‘paradiset’ og denne gangen er det ikke Evas feil. Tittelen passer også herlig i sammen med handlingen (og selvsagt den bibelske dobbeltbetydningen).

Regi, visuelt inntrykk og humor går hånd i hånd
Regissør Anders Thomas Jensen har fra før laget filmene Blinkende Lykter og De Grønne Slakterne. Det er to gode filmer og i Adams Epler har han virkelig klart å raffinere den typiske danske sorte humoren humoren som de nesten har patent på i filmverdenen. Filmen ser også svært lekker ut. Her har man lagt til en masse stilige nattscener der miljøet rundt kirken tilsynelatende bygger opp til storm. Komikken er sort som natten. Det er en rekke ubetalelige scener i filmen som da Khalid skyter en nynazist i kneet og sier han gjorde det fordi han ‘fikk stress’.

Oppsummering
Jeg ser på Adams epler som en så solid, finurlig og morsom film som man knapt finner maken til. Det er mange måter denne filmen kunne sluttet på, men jeg må si at avrundingen er tilfredstillende nok. Og når rulleteksten begynner å rulle sitter man igjen med et smil på kjeften og en følelse av å ha vært med på en flott filmfortelling. Det skal etter mitt syn mye til å ikke like Adams Epler. Man får også servert en del vold via filmen som bekrefter miljøet disse lovbryterne opprinnelig kommer fra. Man får med andre ord en fin fortelling som også får en knyting mot det overnaturlige. Jeg likte denne vrien, fordi det gav filmen et ekstra gir og litt mer dybde.

- Blinkende Lykter - Typisk dansk actiondrama med kullsort humor

Omtalespalte: Utenfor Hollywood