Anmeldelse av Ida, polsk film fra 2013

Drama Spilletid: 80 minutter Aldersgrense: Alle år

En visuell nytelse

[Skrevet av: Kristine Oseth Gustavsen, Dato: 19.04.2014]

Vakkert, sårt og underdrevent om et stort og tungt tema.

Polen, 1960-åra: Søster Anna er klar for å avlegge sine nonneløfter, men blir bedt om å oppsøke sin eneste gjenlevende slektning først. Møtet med hennes tante Wanda blir skjellsettende. Anna får vite at hennes egentlige navn er Ida Lebenstein, at hun er jøde, og at foreldra hennes døde under krigen. Sammen med Wanda reiser hun ut for å oppspore hvem det var som skjulte familien, og hvor de ligger begravd.

Jeg har allerede sett flere andre anmeldere påpeke det slående visuelle uttrykket til filmen, men jeg klarer ikke å la være å nevne det, jeg òg: dette er helt nydelig. Det hele er filma i lavmælt svart-hvitt, i et nå ganske uvant 4:3-format, og med forholdsvis eksperimentelle bildeutsnitt. Det er mange nærbilder, men ansikta er ofte plassert helt nederst i bildet, med mye tomrom over. Dette er vel opp til den enkelte om de liker det eller ikke, men sjøl syns jeg dette var nok en kunstnerisk touch som bare bidro ytterligere til den særdeles finmaska utførelsen.

Og i det hele tatt er dette bare veldig, veldig fint. Det hviler en melankolsk og stille atmosfære over filmen som gjenspeiles i de allerede nevnte overjordisk vakre bildene, den sparsommelige dialogen, de tåkete og høstlige landskapa de to kvinnene kjører gjennom, og de enkelt innredde romma de oppholder seg i – med unntak av hjemmet til utagerende tante Wanda, som snart skal vise seg å være en langt breiere dimensjonert karakter enn hva man først kan bli lurt til å tru. Det er saktmodig og varsomt, men hele tida med en intens spenning som dirrer i bakgrunnen, i kraft av sin underdrevenhet.

Ida er ikke en film for de utålmodige, men for de som lot seg begeistre av blant annet Om guder og mennesker fra 2010 og Tiden etter Otar fra 2003, er dette en skinnende perle man ikke bør gå glipp av.

- Cold War - Nydelig tidsromanse lagt til etterkrigstiden

Omtalespalte: Utenfor Hollywood