Anmeldelse av Cocoon, amerikansk film fra 1985

Komedie, Sci-Fi, Romantikk, Eventyr Spilletid: 117 minutter Aldersgrense: 12 år

Søt sci-fi med følelser

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 13.04.2014]

Året er 1985 vi skal til California. Der møter vi tre eldre livsglade menn som bor på et livlig gamlehjem. Hver eneste dag pleier disse eldre herrene å snike seg inn i en privat eiendom og tyvlåne det store innendørs svømmebassenget som hører til der. Men en dag leier noen fremmede folk eiendommen. De leier også en båt og drar ut på havet og dykker og henter opp noen store gamle gjenstander som ser ut som store runde steiner. De tar med disse tilbake til badebassenget hvor de lagrer dem. De eldre herrene fortsetter å tyvlåne bassenget også selv om det er kommet mystiske gjenstander i det. Plutselig begynner de eldre å føle seg mer virile og på en måte de ikke har kjent på flere år. Hva kan det være disse fremmede folkene gjemmer i svømmebassenget?

Starter på magisk vis
Filmen starter på magisk vis med at vi får se en gutt som kikker mot himmelen i en stjernekikkert akkompagnert av James Horners magiske musikk. Allerede der får vi penslet inn på sci-fi og like etter slår et lys ned i havet og hilser på delfinene. Vi får ikke se noen vesener da, men aner at det er noe utenomjordisk på ferde. Like etter begynner hovedhandlingen og man presenterer de sjarmerende karakterene. Vi skal til et gamlehjem der de gamle koser seg glugg i hjel med selskap av hverandre. I det vi entrer historien, skal våre gamle gubber ut på sin daglige badetur. De drar gjennom naboenes hager slik de alltid har gjort og bader i et badebasseng i et herskapelig hus i nærheten. Det er viktig med litt trim i deres alder og man blir jo ikke akkurat yngre med årene, eller gjør man det? Våre venner får seg litt av en overraskelse underveis her.

Grei mystikk
Jeg elsker begynnelsen på denne filmen. Det hele begynner så koselig og bygger sakte men sikkert opp mot det store høydepunktet der man skal få avslørt hva man har med å gjøre her. Det som er så bra med dette er at man ikke ødelegger mystikken med å vise romvesen for mye, akkurat som en skikkelig kul monsterfilm ser man venter med å vise varene til man skriker etter å se dem. Det er også veldig bra stemning i filmen. Disse fremmede turistene driver med rare aktiviteter, men hvem er de egentlig? Og hva har de på disse trakter å gjøre? Gamlingene har mange teorier om disse inntrengerne som okkuperer bassenghuset deres. Kanskje de henter narkotika ute på sjøen? Mulighetene er mange, men svarene er at de henter noen eldgamle gjenstander. Men rundt midtveis går filmen dessverre litt tom for mystikk.

Solid potensiale
Cocoon er en film med gigantisk potensiale. Konseptet er rett og slett utrolig kult. Filmen skiller seg også litt ut i mengden. Man får litt annerledes sci-fi-film der man i tillegg til sci-fi-momenter også får varme følelser og kjærlighet. Dette er noe som også med å avvæpne filmen litt. Det hele blir nesten litt overkoselig. Heldigvis er det en del mystikk i filmen og på sitt beste er filmen nærmest så magisk og kul som man håper. Men det holder dessverre ikke hele veien. Man kunne greid å utnytte konseptet bedre enn dette. Jeg etterlyser litt mer av eksempelvis det James Cameron ville gjort med en slik film. Missforstå meg rett, men jeg elsker de eldre karene, men når filmen går mot slutten er det ikke så mye igjen å spille på lenger.

Spesialeffekter som utmerker seg
Filmen er dog ganske underholdende til tider og litt spennende også. Cocoon har også klart å holde seg greit i løpet av årenes løp. Om du er sci-fi-interessert så er dette en film du bør få med deg selv om den aldri blir helt den klassikeren som man håper på. Likevel slår jeg virkelig et slag for denne kule saken. Spesialeffektene er også virkelig i verdensklasse og er også noe filmen ble belønnet med Oscar for. Disse romvesene ser bra kul og skinnende ut med mye lys, som de nettopp skulle være av en annen verden. Men når først katta er ute av sekken, så er det ikke så mye igjen å spille på.

Skuespill og regi er svært varierende
Skuespillet er også veldig varierende. De gamle karene spiller dog herlig. De som utmerker seg mest er Don Ameche, Hume Cronyn, Jessica Tandy og Gwen Verdon. Ellers er det mest kjente fjeset, filmens svakeste skuespillerledd. Jeg tenker selvfølgelig på Steve Guttenberg kjent som Mahoney fra Politiskolen. Han har mye sjarme, men det blir mye overspilling på denne karen som er best på å bare skape komedie med mye armer og bein. Regien er også passe gjennomført av Ron Howard leverer veldig varierende film for film. Jeg liker mye av det han har stelt på beina som Et vakkert sinn, Cinderella Man og Frost/Nixon, mens andre ting er bare helt latterlig som eksempelvis Grand Theft Auto (1977). Cocoon er imidlertid en film som er vanskelig å misslike helt, men kunne også med fordel vært jobbet mer med for å skape mer magi på det store lerretet.

Oppsummering
Filmen begynner som sagt veldig lovende, men midtveis og utover går ting dessverre med sneglefart. Man har med andre ord klart å rote bort litt av potensiale for en skikkelig gullsjanse. Kanskje filmen kunne tjent på å vært enda litt kortere også. To timer er akkurat litt for lenge for en slik film. Det er dog noe krutt igjen helt på slutten som varmer et gammelt sci-fi-hjerte. Jeg håper at man vil prøve på å lage en remake av denne filmen der man rendyrker konseptet enda mer i forhold til sci-fi. For meg var nok effektene og filmmusikken det beste med filmen.

[ Foto/Copright: Filmens rettighetseiere ]

- Cocoon - The Return - Kjip oppfølger som ikke bringer noe nytt på banen

- Solo: A Star Wars Story - Pen og detaljrik forhistorie om Han Solo
- Inferno - Likner mer et tv-spill enn smart katastrofedrama
- In the Heart of the Sea - A ship of fools
- Rush - Skambra actiondrama!
- Engler & Demoner - Oppfølgeren til Da Vinci-koden er her!
- Frost/Nixon - Duellantene Nixon mot Frost
- Cinderella Man - Bokselegenden som vant folkets hjerter
- Et vakkert sinn - Menneskelig inspirerende, spennende og fascinerende film
- Grinchen - Julen er stjålet - Juleskurken som trenger å tine opp hjertet sitt
- EdTv - Komedie som får deg til å smile litt, men ikke så mye mer enn det
- Ransom - Grei underholdning i denne kidnappingsthrilleren
- Willow - Ambisiøst effekteventyr