Anmeldelse av Rio 2, amerikansk film fra 2014

Animasjon, Eventyr, Komedie, Familie Spilletid: 102 minutter Aldersgrense: Alle år

Rio 2 - Trailer 26.03.2014

Fornøyelig karneval i Amazonas

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 10.04.2014]

Våre venner Blu, Jewel og deres tre barn må reise fra storbyjungelen i Rio til den ekte jungelen Amazonas for å møte sin slekt i de blå papegøyene. Deres nye og ukjente element blir gjenstand for stor frustrasjon, særlig for Blu som aller helst lengter hjem til storbyens mas og kjas. Dessuten truer igjen den store og stygge kakaduen Nigel freden når han finner igjen Blu og co som i forrige film ødela hans flygeegenskaper.

Det har gått tre år siden sist vi ble kjent med disse elleville fuglene, samt et knippe andre karakterer, og noen nye er selvsagt også lagt til i denne andre omgangen. Ikke ulikt kampene i storfilmen ”Avatar”, må våre venner etter hvert forsøke å kjempe mot de stygge menneskene som driver på med å rasere regnskogen og kommer stadig faretruende nærmere stedet i jungelen hvor de sjeldne blåpapegøyene lever.

Moralen og budskapet er altså, som vanlig i disse familiefilmene, klokkeklar og umulig å krangle over. Blu og hans familie er symbolet på utrydningstruede dyrearter, og filmen blir slik selvsagt både viktig og etisk tungtveiende fra produsentene i 20th Century Fox Animation og Blu Sky Studios.

Igjen går det selvsagt i et heidundrende fargesprakende billedspråk, og den fengende musikken med sambatrommene dasker til i ny og ne, noe som i stor grad GJØR hele greia i disse to Rio-filmene. De heftige rytmene og musikken er noe som virkelig får det hele til å svinge, mens fargepalletten av selve byen Rio selvsagt er alt for pen og smigrende for den kommende VM- og OL-byen enn i virkeligheten, all den tid både slummen og kriminaliteten råder i verdensmetropolen as we speak.

Dette bryr da ikke barna seg om, og vi voksne fryder oss over alle de flotte flatterende gjengivelsene av både Rio og andre byer som skildres, samt den enorme Amazonasjungelen. Typene og karakterene er dels klisjépregende, dels smått irriterende feige i all sin typete fremstilling, enten det gjelder den surrete faren, den snusfornuftige mora, eller barna. Amerikansk animasjon generelt kunne hatt godt av å fremme utskuddene i blant oss bedre, og slik brutt mer med det velkjente trygge her.

Humoren er noe som alltid fargelegger en film som dette, heldigvis, og enkelte karakterer og replikker er direkte festlige, men dog alt for ofte ustabile i hyppighet og effekt. Til slutt blir det mer mas, kjas og hysterisk tempo i stedet for riktig gode poenger og punchlines. Animasjonen er igjen makeløst deilig, varm og fargesprakende, selvsagt, hva annet kunne man forvente? Slik blir også ”Rio 2” en sikker vinner innenfor sitt segment innen kinounderholdningen, mens selve historien og karakterene dessverre også blir akkurat like forutsigbar enkel og ’sett det før’-aktig. Likevel, fjærkreene i Sør-Amerika er da såpass festlige og overvære fremdeles at dette uansett blir litt av en fest, karneval- og sambafest selvsagt.

[ Foto/Copyright: Twentieth Century Fox Norway ]

- Rio - Flott og vakkert, men noe masete fra Rio

- Ferdinand - Søtt og ufarlig om snille Ferdinand
- Rio - Flott og vakkert, men noe masete fra Rio
- Istid 3 - Dinosaurene kommer - Knallsterk tredjeomgang!
- Istid 2 - Mer moro med Sid og flokken når istiden går mot slutten
- Istid - Istid er fremdeles en artig familiefilm