Anmeldelse av Sightseers, engelsk (britisk) film fra 2012

Komedie Spilletid: 88 minutter Aldersgrense: 15 år

Morbid sort engelsk humor

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 26.02.2014]

Campingentusiasten Chris og hans noe mer reserverte kjæreste Tina legger ut på en tur for å oppleve det beste den engelske landsbygda har å by på. Lite vet noen av dem hva de har i vente! Ved et uhell rygger Chris i hjel en mann som dør av skadene, noe som setter startskuddet for en høyst begivenhetsrik og blodig reise gjennom England.

Radarparet Chris og Tina er ved første øyekast klassisk tradisjonelle britiske mennesker, den ene mer kjedelig og grå enn den andre. Som et hvilket som helst par reiser de altså på campingtur og møter på flere mennesker som skal komme til å irritere dem på forskjellige måter. Alle må de bøte med livet!

Psykologien og logikken i denne svarte dramakomedien skal man ikke gå for dypt inn i, men faktum er at de to etter hvert kun klarer å uttrykke sin kjærlighet gjennom vold mot andre mennesker. Dette skildres og gjøres dog men en stor dose svart humor, en type lattermild tone som særlig britene nettopp er kjent for å være gode på. Samtidig er det flust å kjenne seg igjen i her, både i situasjoner og mennesketyper, og slik drives også vårt engasjement med Chris og Tina fremover, selv om de gjør grusomme ting.

I starten er det dog merkelig at paret slipper så fort og billig unna det første dødsfallet, selv om det blir betraktet som et uhell. Videre dukker det opp uforutsette hendelser og historien blir slik veldig uforutsigbar og underholdende. Men i og med at ”Sightseers” er såpass down to earth, enkel og tidvis nesten amatøraktig filmet i sin stil, blir det også en del kjedelige scener her. Det mangler liksom litt snert i mye, både i karakterene, manus, enkelthendelser og innpakningen filmatisk. Man skjønner jo greia, at det SKAL være enkelt og at Chris og Tina skal være et grått, enkelt par, som ”alle” oss andre, men som film mangler det altså likevel en del energi og overskudd liksom. Når dette er sagt… Steve Oram og Alice Lowe i hovedrollene er fabelaktige som det psyko-paret de viser seg å være. Totalt usjarmerende og galne på den ene siden, et hvilket som helst hyggelig britisk par på den andre siden, en skremmende tanke i seg selv.

”Sightseers” er som film likevel såpass befriende amoralsk frekk, grov i volden, brutal i sine vendinger, at det aldri blir direkte kjedelig. Om man liker britisk sort og morbid humor så blir fort dette en riktig godbit, og når man tenker på det så er det litt rart at en slik historie aldri har blitt laget før, i et slik komedieformat vel og merke. Vi har jo sett Bonnie & Clyde og "Natural Born Killers", men nå altså også Chris og Tina på sitt drapsraid.

[ Foto/Copyright: Tour de Force ]

- Free Fire - Narsissistisk tullball

• Filmhjerte.blogg.no
  • Nordlys

England

«Pirates of the Caribbean 5: Salazar's Revenge»

«King Arthur: Legend of the Sword»

«Takk For Alt»

«Noe som skjedde på jobben»

«Eyes of a Stranger»

«Twin Peaks»