Anmeldelse av Biler (Cars), amerikansk film fra 2006

Animasjon, Komedie, Familie, Fantasi Spilletid: 116 minutter

Biler - Trailer 27.04.2007

Den første bilfilmen til Pixar skuffer litt

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.02.2014]

Biler handler om racerbilen Lynet McQueen som er en stjerne i bilsporten med like stort ego og popularitet som vår egen Petter Northug. Han er rød, heit og noe som alle vil ha en del av. Hans store mål er å vinne Stempelcupen og han nærmest leker seg gjennom løpene alene uten at han har et skikkelig team i ryggen. I det siste løpet i sesongen, blir det dødt løp i mål etter at Lynet har kjørt hodeløst og punktert på ta av hjulene. Derfor må det enda et løp til for at Stempelpokalen skal kunne deles ut, men veien frem til dette løpet blir lengre og mer komplisert enn han hadde ventet...

Det første vi får se er en blodtrimmet rød skinnende racerbil som ruser motoren sin og tar i mot applaus når bilen entrer en racerbilbane. Filmen er også litt i overkant amerikanisert. Dette handler nemlig ikke om Formel 1 eller Ralley, men den mer ukjente Nascar-Racing som foregår på en kurvet rund bane. Karakterene blir litt vel enkle og den eplekjekke egobilen Lynet McQueen, er ikke en som appellerer til deg med en gang. Ihvertfall ikke før man får jekket ham ned et par hakk. Her får man historien om racerbilen som ville være best, men som mangler litt vett. Det får han selvsagt banket litt inn i seg da han havner på landet. Det blir også litt tid til kjærlighet og vennskap. Med andre ord følger dette formelen for en litt standard film.

Det føles som litt av en sprø ide å lage en hel animasjonsfilm med bare biler i alle rollene. For min del synes jeg ikke at biler har så mye å interessant å by på annet enn å transportere folk fra a til b. Jeg synes nok ikke at bilene fungerer helt som rollefigurer i denne filmen. Man knyttes ikke nok til bilene. Det er riktignok mange forskjellige biler med her, men jeg kjøper ikke helt denne bilfilmen, selv om den reint animasjonsteknisk er svært solid.

Dette er Pixars syvende helaftens dataanimasjonsfilm. Igjen leverer de animasjon som er helt i toppklasse. Detaljrikdommen er stor og det er mye stilige biler og landskap som man kjører igjennom. Dette er ikke den beste racerbilfilmen jeg har sett, selv ikke den animerte. Pixars ‘Biler’ når nemlig bare vår egen ‘Flåklypa Grand Prix’ bare til knærne. Animasjonen er kanskje teknisk overlegen Flåklypa, men dette mangler mye på sjarme og spenning.

Dette må være alle yngre gutters ynglingsfilm. Alle yngre gutter jeg har testet denne filmen, har digget den. Selv er synes jeg nok den blir litt for enkel og i Pixarøyemed, føler jeg lett at dette er deres dårligste film som jeg har sett til nå fra deres leir. Inntrykket blir riktignok litt bedre etter hvert som filmen skrider fremover. Men selve manuset kunne nok vært mye spenstigere. Dette er langt fra den magien som Pixar har levert i sine produksjoner før denne. Pixar tar sjanser med denne filmen, men jeg føler at for alle som ikke har helt bildilla, så føles det som det er litt rust i karosseriet.

Man forventer mye av Pixar og man får litt mindre underholdning i ‘Biler’ enn de foregående filmene. Heller ikke humoren er like fremtonende og de smarte spøkene er lagt litt til siden. Det blir dog en del referanser til alt som har med bil å gjøre for de voksne, men det føles ikke nok til å ‘omfavne med åpne dører’ som filmen selv ville sagt det. Det er ikke nok nyskapning i denne filmen og den føles litt klisjéaktig. ‘Biler’ blir aldri spennende nok eller med like mye fart og action som i den fantastiske ‘De Utrolige’ fra to år før.

For å oppsummere så er dette en grei film for målgruppen. Den ser ut som et dollarglis og klarer også å sprøyte inn nok bensin i motoren til at den holder ut hele filmen uten å havarere helt. Selv om historien er svært simpel, så forteller man den på en passe grei måte. Jeg har vært veldig hard mot filmen underveis her, men det er bare fordi jeg elsker de fleste andre Pixar-filmer. Men jeg må si at denne filmen har mye varme og vennskapsfølelsen som passer bra for kidsa. De norske stemmene er også ganske solide og gjør at barna får en fin biloppvisning. Rulleteksten er også det beste med hele filmen. Der kommer Pixars humor mer til sin rett.

- Biler 3 - Senior Lynet McQueen oppdateres
- Biler 2 - Flåklypa 2011!

- Biler 2 - Flåklypa 2011!
- Toy Story 2 - Solid oppfølger
- Småkryp - Maur alla Pixar