Anmeldelse av Bolt, amerikansk film fra 2008

Animasjon, Komedie, Fantasi Spilletid: 102 minutter

Bolt - Trailer 02.02.2009

Dataanimert Disney-action

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.02.2014]

Superhunden Bolt lever i en verden fylt med farer, eventyr og spenning. Han er stjerne i en populær TV-serie, men tror selv at det som som hender rundt ham er virkeligheten. En dag rømmer han fra studioet i Hollywood fordi han tror at hans eier, Penny, er i fare. Han ender med en feiltakelse opp i New York, der begynner hans virkelige eventyr i møte med den tøffe egentlige virkeligheten. Nå blir reisen hjem til Penny mer enn tøff for den innbilte superhunden. Med seg på reisen får han to usannsynlige typer i gatekatten Mittens og TV-slavemarsvinet Rhino som forguder Bolt. Nå får Bolt erfare at det ikke nødvendigvis trengs superhelter for å være en ekte helt...

Filmen begynner i typisk James Bond- eller Mission Impossible-stil med en ganske kul actionpakket handling. Dette er en animasjonsfilm i hyllest til den typiske actionfilmen i Hollywood, men istedet for en hardbarka mann er det en søt naiv hund i hovedrollen. Dette blir en blanding man ikke har sett i Disney før. Det er fint å få litt usannsynlig men leken historie. Og etter en litt langsom start, blir denne historien både morsom, smart og engasjerende. Fra å leke med actionsjangeren, går filmen over i litt mer tradisjonelle dyreeventyr som vi er mer vant til i Disneys magiske verden.

Animasjonen er tatt enda et hakk videre med Disneys Bolt i forhold til ‘Familien Robinson’. Bolt ser veldig bra ut og uttrykket på animasjonen sitter. Alt er vakkert og flott utført. Vi blir med på en reise gjennom USAs største byer og litt landsbygd også. Alle de forskjellige landsdelene blir skapt med særegen forskjellig uttrykk. Det skaper en fin variasjon i filmen og man får inntrykket av å være med på en virkelig reise.

Det blir mye humor av den naive hunden Bolt som lever i en løgn som Jim Carrey i ‘Truman Show’. Man ler mye av alle de situasjonene som oppstår ut av at Bolt tror han er en superhund på et superhemmelig oppdrag. Også rollefigurene rundt Bolt er morsomme og godt konstruert. Den listige katten, Mittens, er gøy sammen med Bolt i det hun skal avsløre at Bolt ikke er så super som han tror. Med på laget er også fanboymarsvinet Rhino som blir et morsomt sidekick. Man får kvikke replikker og god humor for liten og stor.

Disney skyter nesten gullfuglen med denne filmen, men likevel er det litt igjen før man kommer opp på det samme nivået som toppanimasjon alla Pixar på sitt beste. Men en ting er sikkert, og det er at de ser ut til å ha lært en hel del masse fra Pixar i hvordan de skaper sine vidunderlige filmer. Med Bolt er Disney igjen på vei i riktig retning. Man blir engasjert i rollefigurene, og vi får en solid og søt animasjonsfilm for hele familien. Dette er nok ikke siste gangen jeg hviler mine øyne på Disneys Bolt, som er blitt en svært severdig film i fin Disneyånd.

- Zootropolis - Imponerende velsmurt og spekket dyreshow!
- To på rømmen - Stor kos!

Engelsk, Norsk

Walt Disney Pictures, Walt Disney Animation Studios

«Logan: The Wolverine»

«Karsten og Petra ut på tur»

«Skjønnheten og udyret»

«En handelsreisende»

«I Am the Pretty Thing That Lives in the House»

«Børning 2 - On Ice»