Anmeldelse av Girls - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2012

Komedie Spilletid: 30 minutter

Girls - Sesong 1 - Sær jenteserie!

[Skrevet av: afro, Dato: 30.12.2013]

Girls er en HBO-serie som følger en jentegjeng  i begynnelsen av 20-årene og deres jenteproblemer. Handlingen tar plass i New York. Vi følger den vimsete Hannah som er ferdigutdannet journalist uten å ha en betydningsfull jobb. Gjennom hele utdannelsen har foreldrene betalt alt for henne, men nå mener de hun må begynne å ta ansvar for sitt eget liv. Det blir derfor vanskelig å betale leien i leiligheten hun deler med sin beste venninne Marnie. Dette er den pripne jenten i gjengen som helst ser at alt rundt henne er perfekt. I gjengen deres møter vi også hippiejenten Jessa og den uskyldige og forsiktige Shoshanna.

Det er ikke lett å være ung og skulle ta sine egne beslutninger. Gjennom sesongen følger vi disse fire jentene og alle deres utfordringer og problemer. Gutteproblemene står hvertfall i kø med homofile ekskjærester, kjedelige og høyst sære nåværende kjærester. En av jentene sliter med tanken på at hun er jomfru mens en annen lurer menn opp i stry. Det er ikke kun her problemene oppstår, ved siden av pengeproblemer, er jentene borti narkotika og ellers dårlige avgjørelser.

Serien er skrevet og regissert av skuespilleren bak Hannah, Lena Dunham. Den skal være inspirert av hennes tidligere opplevelser og erfaringer. For Dunham var det viktig å lage en serie som ikke bare skildret de perfekte jentene. Dunham selv sier at hun siktet seg inn på hullet mellom jentene i ‘Sex And the City’ og tenåringene i ‘Gossip Girl’. Hun øser derfor ut av sin livsvisdom og skaper en serie det ikke er så mange maken til. HBO kommer ofte med litt spesielle serier og derfor passer Girls godt inn i det selskapet.

Jeg synes det var en interresang serie som tar opp mange problemer. Dette gjør til at de fleste jenter kan kjenne seg igjen i et og annet problem. Likevel kjenner jeg meg ikke mye igjen i noen av karakterene i serien. Sammenlignet med TV-serier som 'Friends' og 'Sex and the City', hvor alle har “sin” karakter, føler jeg Girls blir litt i det særeste laget. For min del synes jeg hovedkarakteren er litt for egoistisk og vulgær til at jeg skal bli ordentlig glad i henne. Hun gjør ofte det motsatte av det jeg føler er naturlig og henne mannlige venn tror jeg ikke mange ville akseptert. Problemene som serien tar opp kan være reelle for mange, men for den jevne kvinnelige nordmann vil nok gjenkjennelsesfaktoren er liten.

Serien er et komediedrama. Rollefiguren Hannah har et morsomt syn på verden og det er ofte dette som skaper mye av humoren i serien. Ting blir dradd ut slik at det blir morsomt, med bisarre situasjoner. Blant annet lo jeg godt under foreldrene til Hannah sin sexscene i dusjen. Det hele endte med at Hannah kom inn da moren trodde faren hadde dødd. Store deler av serien blir likevel litt mer “ha-ha morsomt” for min del, med overdrevne situasjoner.

Skuespillerprestasjonene er gode, særlig Lena Dunham som skaper et trygt midtpunkt. Men til tross for at skuespillet er bra, er rollefigurene stramt utformet og representerer ytterpunkter av stereotyper. Alle skuespillerne utfører dog sin karakter på en tilfredsstillende måte.

Første sesong ble godt mottatt av kritikere og har vunnet både Golden Globe og Emmy. Jeg tror nok kritikerne premierer det særegne med serien, men for min del ble dette aldri helt en innertier. Jeg sier ikke at serien er dårlig, men at jeg ikke spiste alt jeg fikk servert. Inntrykket ble dog bedre etter hvert som man lærte rollefigurene å kjenne, men ikke nok til at jeg ønsker å fortsette å se serien. Denne første sesongen avslutter altså bedre enn den starter. Likevel følte ikke jeg meg som riktig publikum for en slik serie da jeg kanskje er litt for prippen. Derfor blir bedømmelsen min en svak firer fore jeg tror nok at mange andre vil like dette bedre enn meg.

Anmeldelser i media av S01

• People Weekly