Anmeldelse av The Shield - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2002

Kriminal, Drama Spilletid: 47 minutter Aldersgrense: 15 år

The Shield - Sesong 1 - Begynner lovende

[Skrevet av: fropal, Dato: 30.12.2013]

Velkommen til Los Angeles og et distrikt hvor deler av politistyrken hverken bryr seg katten om å ikke bryte loven eller motarbeide sine overordnede for å holde gatene sikre og ivareta sine egne interesser. Vic Mackey er en fargeklatt av en politietterforsker. Han er kjapp i replikken, kjapp i hodet, rask på labben og røff med behandlingen av de kriminelle. Det gjør han til en politimann som er svært handlekraftig, men han har også sine skitnere sider. Han står i ledtog med narkotikadealere og tar narkokonkurrenter av dage for å få avskum av gaten og samtidig tjene på det. Noen i politiet vet om hans bedrifter og forsøker å få bevis som kan felle ham, men Mackey er smart og vet hvem han kan stole på i sin innerste krets...

Sesongen åpner med at overbetjent David Aceved gir en uttalelse til pressen. Han forteller at Farmingtondistriktet i Los Angeles, som han er politibetjent for, har vært et av de farligste stedene i byen. Noen journalister kaller stedet for en krigssone. Han kan med stolthet kunngjøre at mord, voldtekter og lignende har minsket dramatisk i distriktet det siste halvåret. Under hans ledelse inngår politifolk i et nabokontakt-program som allerede gir resultater. Mødre føler seg sikrere når de handler. Med fortsatt støtte fra samfunnets ledere og medborgere kan de gjøre Farminton sikrere for alle.

Handlingen begynner i det vi får se at Mackey har kontakt med langeren Rondell Robinson som jobber ham. Robinsons største konkurrent heter Two-Time. Mackey fikser hans langere slik at Robinson får monopol. Det gir større gevinst for Robinson og mindre gatevold for Mackey. Terry får tilbud om å bevise dette forholdet. Føderalt er den eneste måten de kan ta Mackey, men Terry tviler litt fordi han mener at han er en død mann om han sladrer. Men en garantert jobb i justisdepartementet og et nytt liv lokker Terry til å ta denne jobben. De må få noe på Mackey, ellers vil hans høyt oppsatte venner komme til å knuse dem. De vil få en uærlig politimann ut av gaten.

Michael Chiklis (Scali / Fantastic Four) spiller Mackey, og det gjør han på en måte som oser av karisma. Chiklis bærer mye av serien på sine egne skuldre. Det er denne viltre karakteren som danner grunnlaget for hele konseptet i denne serien. Mackey er en spesiell type. Han blir tilkalt hver gang de har kriminelle som ikke vil snakke. Han er så røff med lovbryterne at de sprekker og forteller alt. Selvsagt er hans metoder tvilsomme, men han løser saker med denne metoden. Han er som en slags Al Capone med et politiskilt. Mackey går heller ikke av veien for skyte sine egne når de forsøker å gå mot ham. Alle er redd ham og han har høye kontakter som gjør at om han skulle bli etterforsket vil det bli hett om ørene til de som ønsker å prøve.

Jeg har ikke vært så fan av politiserier, men denne likte jeg. Det er litt artig når man får uromomenter som Mackey som man aldri vet helt hva finner på. Stilen til Mackey er også svært slurvete, men han har en egen evne til å komme unna med det utroligste på grunn av sine mektige kontakter. Mackey er vanskelig å beskrive. Han er den beste vennen din i et øyeblikk for å dolke deg i ryggen i det neste. Mackey går heller ikke av veien for å drepe for å få det som han vil. Det innlemmer også sine kollegerer også om de kommer for nært inn i hans territorium. Han har i alle fall en helt egen måte å alltid lande på beina når han blir kastet opp i luften som en katt. Vi får også se at de rundt Mackey får like mye skitt på fingrene som ham når de ser at korrupsjon og skitne triks lønner seg for å få jobben gjort.

Serien er solid laget. Den har en realistisk dokumentar-lignende filming. Vi får også selvsagt en del kontroversielle portretteringer av korrupte politimenn. Det er spesielt at også hovedpersonen i en politiserie er en skitten purk. Dette gjør ‘The Shield’ til en politiserie som stikker seg ut mengden. Den tar politi- og dramaserier til et fullstendig nytt nivå. Dette er friskt og spennende på samme tid. Serien har humor også. Mackey kan være litt av en spøkefugl også. Han tar ikke fem flate øre for å tulle med sine politikollegaer med eksempelvis å putte hundeskitt i skrivebordsskuffen.

Man kommer kjapt inn i serien med en ganske bra introduksjon der vi raskt blir kjent med karakterene og miljøet de jobber i. Man begynner ganske rett på og dveler ikke med noe. Det liker jeg, dette er spennende, friskt og tøft å følge fra første stund. Spenningen er ofte til å ta å føle på når korthuset til Mackey truer med å rase sammen. Dette er nesten litt som Dexter til tider med spenningen rundt det å ikke bli tatt med buksene nede. Mackey er også herlig til å provosere. I begynnelsen glir sesongen ganske bra, men man går ikke like raskt frem etter hvert, men i det store og det hele er dette en solid serie som mange vil like å følge med på.

08.01.2014 sier Stian Buhagen: Jeg vet ikke om jeg kommer til å gjøre det med det første. Men det går kanskje an å dele på sesongene. Jeg har ihvertfall veldig lyst til å anmelde sesong 7 i første omgang. Vet ikke når det blir dog!
08.01.2014 sier Pål Frostad: Jeg har alle sesongene her hjemme og kommer til å se dem. Jeg anmelder alltid alt jeg ser også, om ikke du har et supert forhold til serien da. Jeg likte godt sesong 1.
07.01.2014 sier Stian Buhagen: Veldig god serie, som bare blir bedre for hver sesong. Ser du snakker mye om Mackey her, men du må ikke glemme Shane Wendrell. Walton Goggins er som alltid sublim, og tar denne karakteren til nye høyder. Det er ingen Boyd Crowder dog, men likefullt bra. Er det planer om å anmelde de andre sesongene? Kan godt ta på meg en av de på et tidspunkt :)

Anmeldelser i media av S01

20th Century Fox Television, Fox Television Network, Columbia TriStar Television Inc., Sony Pictures Television, The Barn Productions, MiddKid Productions