Anmeldelse av Kabal i hjerter, norsk dokumentar fra 2006

Dokumentar Spilletid: 62 minutter Aldersgrense: Alle år

Tvers igjennom hjertevarmt, morsomt og rørende

[Skrevet av: fropal, Dato: 28.12.2013]

Kåre Morten og Per har begge Downs syndrom. De er to gode venner som bor sammen i byen Bergen. Vi følger dem i tykt og tynt i løpet av et lengre tidsrom. Det er ikke bare enkelt for dem. Kåre Morten får nemlig smaken på kjærligheten, og det blir ikke bare lett å takle. Han er blitt sammen med den autistiske jenta Maybritt som kler seg i faste farger for hver ukedag for å kunne skjelne mellom dagene. Dette forholdet setter virkelig kjærligheten på prøve da de forlover seg. Og når de to turtelduene krangler er det godt å ha en god venn i Per å støtte seg til...

Filmen åpner med at vi får se Kåre Morten og Per står opp. Vi får se morgenrituale deres og settes raskt inn i situasjonen i filmen på en glimrende måte. Vi kommer svært tett på de to hovedpersonene. Og de gir virkelig av seg selv på godt og ondt. Det som er så bra med de som er Downs syndrom er at de ofte er tvers igjennom ærlige og viser ekte følelser hele tiden. De er ikke så utspekulerte som noen barn er og fremstår på svært ‘ekte’ vis. Selv om de har utfordringer i hverdagen og skiller seg ut, så er de et herlig innslag i det store verdenssamfunnet. På mange måter så er de lik som alle ‘oss andre’ bare at de ikke ligger skjul på sine svakheter. Kåre Morten er også overraskende reflektert og kommer med mange kloke kommentarer og betraktninger servert på sitt helt eget vis. Og Per er mer moroklumpen.

Det er også et smart valg å trekke inn moren til Kåre Morten. Hun er litt av en bedreviter og forsøker å manipulere sønnen, men hun klarer ikke helt å overstyre sønnen. Moren er litt av det penere slaget, og hun kommer gang på gang til kort for å vurdere andre folks liv. Som at det eksempelvis ikke skal være bra nok eller nyttig nok å samle flasker. Jeg synes Kåre Morten er den helt klart mest sympatiske av de to. Man skal ha respekt for andre mennesker selv om de er forskjellig fra en selv og der har moren litt å lære av sønnen.

Filmen har utrolig mye sjarme og er hjertevarm tvers igjennom på en måte man aldri hadde drømt om før man satte seg ned med filmen. Man lever seg så inn i disse personenes hverdag som ikke er så forskjellig fra den vi har. De går i arbeid og føler at de betyr noe. De opplever kjærligheten og får problemer i hverdagen. Livet går i bølgedaler og i kjærligheten er langt fra enkel. Når det går bra opplever man stor lykke, men så får de også oppleve bunnen også både Kåre Morten, Per og Maybritt.

Det er mye humor i filmen, men jeg føler at regissør Øyvind Sandberg klarer å få oss til å le mer med dem enn av dem. Det er selvsagt en hårfin balansegang, men denne filmen føler jeg både klarer å underholde og holde respekten ved like. Kåre Morten kommer med mange gullkorn og det oppstår mange litt småabsurde situasjoner som oppstår ut i fra det disse herlige typene opplever eller måten de kommuniserer på. Men det er også mye alvor i dette. Den kontrasten mellom humor, varme og alvor er nøkkelen til denne store suksessen.

Dette engasjerer man tvers igjennom og man sitter klistret til filmen i alt som skjer helt til rulleteksten setter inn. Man får et nyansert og flott portrett av de to gode vennene og den skjønne Maybritt. Øyvind Sandberg har klart det igjen å skape en dokumentar som rører folk. Han gjorde det ved ‘Folk med fjorden’ og treffer også mesterlig på å skildre mennesker og komme under huden på dem. Han blir nesten bare bedre og bedre film for film, selv om jeg nok har ‘Kabal i hjerter’ filmen som en hjertevenn. Den eneste negative siden med filmen er at den er alt for raskt over.

- Folk ved fjorden - Fascinerende varme menneskeportretter der de viser sitt virke i pakt med naturen

Les mer om dokumentaren

• TV2