Anmeldelse av Pionér (Pioneer), norsk film fra 2013

Thriller Spilletid: 106 minutter Aldersgrense: 11 år

Pionér - Trailer 08.04.2013

Ikke helt den storfilmen man ønsker

[Skrevet av: fropal, Dato: 28.12.2013]

Filmen begynner med et simulert forsøksdykk på 500 meter. Her må Petter og gutta vise at de duger for da de setter verdensrekord. Dette blir gjort for at det skal være mulig å legge en kabel inn til Norskekysten fra plattformene for de skal få oljen trygt i land. Utfordringen for dykkerne er at de skal sveise sammen to og to rør på havbunnen. Når dykket skal gjennomføres i realiteten går noe galt og nordsjødykkeren Petters bror dør i ulykken. Petter øyner at dette er noe mer enn bare en vanlig ulykke. Petter gjør hva han kan for å finne sannheten, men jo dypere han dykker, jo farligere blir det...

Man engasjeres mye i det som skjer i begynnelsen. Det hele føles litt klaustrofobisk og man føler litt på kroppen det dykkerne opplever. Her får man se at det ikke bare bare å være nordsjødykker. Man får se medaljens bakside. Dykkerne må være mer enn bare tøff og ha psyken under kontroll for å gjøre slike dykk som det her er snakk om. Ulykker forekommer og dykkerne er svært sårbare på så store dyp som det her er snakk om. Man har jo også sett i ettertid at Nordsjødykkerne har lidd en del med ettervirkninger av det de gjorde. Denne filmen forsøker å tale deres sak, men kanskje litt på feil måte etter min smak.

Filmen begynner bra og man tror at dette skal handle om Pionerene som gjorde oljeeventyret mulig, man så tar filmen en uventet vri. Ting utvikler seg til en mer vanlig thriller. Og det er litt synd, fordi her følte jeg at man hadde et skikkelig potensiale til å lage noe helt unikt. Oljeutvinningens barndom har mange spennende scenarioer. Men Petters kamp mot staten for å bevise at feil blir gjort mot hans nærmeste og arbeidskolleger.

Denne thrilleren som oppstår når Petter går mot staten for å forsøke å finne ut hva som egentlig skjedde når ulykken foregikk. Bevis dekkes over og kampen for å finne sannheten er det filmen baseres rundt. Dette føltes litt vel enkelt til tider, men selv om man blir litt skuffet over at det er dette filmen skal handle om, så er ting solid gjennomført i alle ledd. Dette er jo ingen ny Max Manus eller Kon-Tiki som handler om store norske bragder.

Ut i fra coveret blir man jo mildt sagt litt skuffet, fordi der er det mye undervannsbilder, men største delen av filmen foregår på overflaten og i kampen for å finne ut av hva som egentlig foregår i fiksjonsdykkehistorien lagt til Pionertiden for oljeutvinning. Filmen viser også at enkelte skurker ikke spiller helt med åpne kort og det er de som gjør at ting går galt her. Akkurat dette momentet vet jeg ikke hvor mye som har rot i virkeligheten.

Og når man først får en slik thriller som dette så håper man kanskje på at dette skal bli en ny ‘Hodejegerne’, men det er dette virkelig ikke. Ting er mye mer tonet ned og helt uten humor og sjarme. Her er det troverdighet som står i sentrum på alt som skjer. Filmen flyter også litt sakte fremover. Fotoet er flott gjort, men noen scener blir litt for langdryge. Dette er litt sånn 'nestenbra'. Handlingen og filmen blir litt småsær og man skjønner at dette ikke fenger så bra utenfor Norges grenser. For oss nordmenn ser vi filmen fordi norske solide skuespillere er på plakaten som ynglingen Aksel Hennie, Ane Dahl Torp og Jørgen Langhelle for å nevne noen.

Dette minner mer om filmer man lagde på 1980-tallet da man ikke hadde ressurser til å lage eller få ting til å se så bra ut som man ville. Missforstå meg rett, Pioner ser bra ut, men Erik Skjoldbjærg har gjort det litt for enkelt for seg selv. Handlingen føles litt for grunn og man kunne ‘boret dypere’ når man utformet manuset. Dette blir for spesifikt og kunne i grunnen foregått hvor som helst i verden. Det er ikke så mye som knytter dette til Norge utenom den norske talen da. Jeg etterlyse faktisk litt patriotisme eller norsk særpreg over det hele.

Det som redder Pioner er den solide kvaliteten på selv produksjonen og alt det tekniske rundt produksjonen. Uten dette hadde dette falt helt igjennom. Man vil jo at en slik produksjon som dette skal lykkes, men dette gir ikke full pupp hele veien og den beste delen av filmen er i begynnelsen. Etter det mister filmen mye kraft og faller mer over i en dramathriller. Slutten retter dog opp noe av inntrykket igjen, men da er det for sent å gjøre en storfilm ut av dette. Undervannssekvensene er utrolig stilige, men de kommer ikke så tett som man håper på.

For å oppsummere så hadde dette ikke helt det drivet som jeg hadde håpet på. Jeg er litt skuffet og fikk ikke den filmen jeg hadde ventet. Dette føltes litt som å se ‘The Village’ første gangen, da man trodde det egentlig var en grøsser, bare at jeg ble mer positivt overrasket den gangen enn her. Dette blir aldri direkte dårlig, og er svært solid laget ut i fra det litt grunne manuset som ligger i bunn. Jeg ruller en svak firer for en film som føltes grei å se.

- Pyromanen - Et monster i bygda
- Nokas - Troverdig og skremmende
- En folkefiende - Traust Ibsenmodernisering
- Prozac Nation - Tungt og deprimerende innadvent drama
- Insomnia - Mørk, spennende og interessant norsk produksjon

30.08.2013 sier Tore Andre Øyås: Kult at det igjen lykkes med en skikkelig actionthriller, selv om altså andre ting da ofres...
Ikke hverdagskost her til lands dette, og den tar seg nok veldig bra ut internasjonalt også da! :)
29.08.2013 sier Pål Frostad: Jeg må si at jeg gleder meg mye til denne filmen etter slike omtaler. Det er gøy å se at en norsk storfilm slår an. Føler at norsk film aldri har vært bedre enn nå.

• Heftig
  • Romerikets Blad