Anmeldelse av Frost (Frozen), amerikansk film fra 2013

Animasjon, Eventyr, Familie, Barn Spilletid: 102 minutter Aldersgrense: 7 år

Frost - Teaser 18.06.2013

Glimrende pen og hjertevarm "Frost"

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 23.12.2013]

Når en trolldom forhekser et kongedømme til evig vinter, bestemmer den uredde optimisten Anna seg for å legge ut på en episk reise for å finne sin søster Elsa, Snødronningen som mot sin vilje med sine krefter har lagt riket sitt i vinterdvale. Sammen med snømannen Olaf, reinsdyret Svein og fjellfareren Kristoffer går reisen over skog og fjell.

Walt Disney Animation har fått mye oppmerksomhet for denne ”Frost”, ikke minst her hjemme siden filmen på mange måter kan synes å være ”lagt til” Norge. Mange elementer som naturen, stavkirka, nordlyset, reinsdyr med mer kan selvsagt være grunner til dette. Sjarmerende er det da uansett, for ”Frost” er langt i fra så iskald som tittelen skulle tilsi.

I klassisk Disney-ånd er det selvsagt en gullgod og hjertevarm moral i bunnen av historien, og selve slutten skulle kunne smelte kalde vinterhjerter verden over. Karakterene er også klassisk morsomme og stereotypiske, skjønt i denne Disney-sammenhengen er det nærmest som om dette blir sjarmerende, mer enn irriterende. Tradisjoner kan altså slik komme en film til gode, noe Disney og deres filmer ofte er et glimrende eksempel på.

Elementer som prinsen og prinsessa, deres store hinder for å få sin kjærlighet, den stygge og onde motstanderen, (minst) en komisk karakter, samt en haug andre ingredienser er altså hjertelig tilstede i ”Frost”. Også de klassiske svulstige Disney-baladene er godt representert her, og musikken er storslått. Enkeltsanger er i tillegg også svært fengende, noe de langt i fra alltid er i barne- og familiefilmer. Slik sett funker jammen meg filmen nesten som en musikal i seg selv.

Men, det viktigste sånn rent filmatisk er, og vil alltid i en animasjon, bli nettopp det visuelle i animasjonen. ”Frost” er sykt pen som sådan! Selv om det selvsagt går mye i hvitt og lyst grunnet vinterlandskapet, så blir kanskje nettopp derfor fargene mer svulstige og lekre når de først opptrer. Den i stor grad rosa, lilla, blåe og turkise fargepalletten vil få både jenter og gutter til å bli sukkerhøye og gira, garantert. Hele produksjonen er så gjennomarbeidet og eyecandy at man vanskelig kan la være å bli revet med, selv som voksen. Evnen til å dra frem barnet i oss er noe som burde kjennetegne en god familiefilm, og Disney er slik kongen av den evnen, fremdeles. 3D-formatet klarer dessuten å heve det visuelle ytterligere og tilføre nok en pen dimensjon.

”Frost” er videre spekket med stemninger, alt i fra spenning og drama, til følelser og humor. Blant de mer pedagogiske moralprekenene denne gang får vi servert historien om å være slik man er, sette pris på dette og ikke gjemme seg bort selv om man skulle være litt annerledes. At et varmt og omtenksomt hjerte kan smelte selv den hardeste og kaldeste is er vel heller ikke akkurat helt moralfritt kan man si. Som en slags ekstramoral får vi servert at en skal tydeligvis heller ikke være for naiv og stole på hvem som helst, da kan det gå deg ille. Greit for barna å lære dette, først som sist. Prinsessene Anna og Elsa blir slik en fin balanse som både forbilder og heltinner, mens resten av castet utfyller disse på forskjellig vis. Men først og fremst er altså ”Frost” nok en audiovisuell lekkerbisken fra Disney som er spekket med gullgode stemninger.

NB: Du får trolig se den fantastiske forfilmen i animasjonen ”Get a horse”, hvor vi møter den gamle Mikke Mus og gjengen i sort/hvitt, blandet med moderne utgaver av de samme karakterene. Glimrende underholdning i seg selv denne!

• Biojensen.dk
  • ereviews.dk