Anmeldelse av Prisoners, amerikansk film fra 2013

Kriminal, Drama, Thriller Spilletid: 153 minutter Aldersgrense: 15 år

Prisoners - Trailer 2 01.07.2013

Spennende og glimrende kidnappingsthriller

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 19.12.2013]

Keller Dover opplever en dag en fars verste mareritt når hans seks år gamle datter Anna forsvinner sporløst sammen med sin jevnaldrende venninne. Minutter blir til timer, timer til dager, mens panikken for alvor setter inn etter hvert som tiden går og håpet svinner mer og mer. Det eneste håndfaste sporet politiet og familien har er en sliten gammel bobil som noen timer tidligere sto parkert utenfor deres hus…

Etter hvert blir en første mistenkt pågrepet, men grunnet mangel på bevis må politiet slippe ham fri. Far Keller tar fort saken i egne hender da han ikke klarer sitte og se på at ingenting skjer. Hugh Jackman spiller kanskje en av sine beste roller som den desperate faren som er villig til å gå langt og tråkke over grenser for å finne sin datter. Skuespillet er røft, hardt og sterkt.

Historien om barn som forsvinner har blitt fortalt utallige ganger på amerikansk film, med svært forskjellige resultater. De bedre av dem har klart å skildre også hva som skjer bak det mest innlysende i tragedien ved å miste et barn uten å vite hvem, hva og hvor, hvordan og hvorfor. Filmer som Ben Afflecks ”Gone, Baby Gone”, Clint Eastwoods ”Mystic River” og blant andre den danske tv-serien ”Forbrytelsen” viser det enorme spennet av ringvirkninger og hendelser som rammer folk som blir berørt både direkte og indirekte med en slik sak. Også politiets enormt vanskelige arbeid blir godt skildret og lagt frem, og så er også tilfellet i ”Prisoners”.

Jake Gyllenhaal passer ypperlig som den dedikerte og drevne etterforskeren som skal vise seg å få sin karrieres vanskeligste jakt på en kidnapper som absolutt ikke er enkel å fakke. Med gode og stødige biroller av navn som Paul Dano, Viola Davis, Maria Bello og Melissa Leo, har kanadiske regissør Denis Villeneuve virkelig fått med seg et stjernecast her.

I starten kan det hele virke som en både litt kald, enkel og straight rett frem-historie. Etter hvert som kidnappingen skjer og marerittet starter, ja så er det noe som vokser, både i utvikling, tilknytningen mellom karakterene og oss, samt at man dras inn i kompleksiteten i alle ledd ved en slik hendelse. Uroen stiger også i oss som overværer dramaet og man vet aldri utfallet av tragedien med noen av karakterene. Tematisk og historiemessig er det en mesterlig sammensydd utvikling her, og man føler seg selv smart etter hvert som mysteriet utvikles og forklares, når bitene faller på plass del for del, istedenfor å føle seg dum fordi alt er så oversmart gjort. Små biter av hint og spor, bevis og indisier om man vil, blir lagt ut utover i filmen, og det er når disse forklares at filmen briljerer slik sett.

Filmatisk er det meget flotte bilder og tagninger her, i blågråe fargetoner, med stadig øspøsende møkkavær, og et kjølig temperaturnivå i dette typiske amerikanske nordlige tettstedet. I det hele tatt er nettopp mye av det erkeamerikanske godt til stede her, vi har liksom sett det før, og kjenner oss godt igjen både i familieliv, tradisjoner, språk og dialekter.

”Prisoners” er en stillferdig film. Det er en mørk, dyster og gravalvorlig tone filmen igjennom, noe som virkelig kler dette menneskelig dramaet godt. Det er ikke vanskelig å tenke tilbake på særlig David Finchers stil og filmer, som hans klassiker ”Seven” og den ganske så liknende ”Zodiac” fra 2007. I sistnevnte spilte Gyllenhaal også, og han gjentar nesten en tilnærmet lik rolle i ”Prisoners”. Regissør Villeneuve er kanskje et ukjent navn for de fleste, men burde virkelig gjøre seg bemerket og kjent etter denne bragden av en thriller.

Godt er det nemlig at hans regi gjør at man altså sitter tilfredsstilt igjen til slutt, og ikke føler seg snytt eller stokk dum som et brød. Bitene faller altså på plass utover i mysteriet, samtidig som mange refleksjoner og tanker rundt hva mennesker er i stand til å gjøre ubehagelig trenger seg på flere steder underveis. Det psykologiske aspektet er også godt skildret og fascinerer ytterligere utover den primære handlingen i kidnappingsmysteriet.

Det er en naturlig og forståelig fæl stemning i nabolaget i ”Prisoners” og utviklingen i saken tvinger oss publikum til å konfrontere våre meninger og moral rundt ting i livet. Behandlingen av og dybden i skildringen av menneskenes psykologi og handlinger gjør at man dras mer og mer inn i ting i denne thrilleren. Selve slutten er kanskje best, men skal selvsagt ikke røpes her. Den er uventet og overraskende, og ikke fullt så overraskende likevel, på en og samme gang. Den understreker noe både historisk korrekt, skremmende og tankevekkende rundt amerikansk kriminalhistorie, og ikke minst noe om oss mennesker, hva vi er i stand til. Skremmende! En velskrevet og effektiv sterk thriller dette altså som absolutt må sees av spenningsfilminteresserte.

[ Foto/Copyright: Nordisk Film Distribusjon AS ]

- Blade Runner 2 - Filmatisk underholdningskunst!
- Arrival - Pent, lavmælt og jordnært om invasjon fra rommet
- Sicario - Tunge og dystre saker om meksikansk narkogalskap