Anmeldelse av Pelle politibil på sporet, norsk film fra 2013

Animasjon, Barn Spilletid: 72 minutter Aldersgrense: Alle år

Pelle politibil på sporet - Trailer 01.01.1970

Snill, god og trygg for barna

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.11.2013]

Kronprinsessen kommer til byen for å åpne naturparken kalt Ørneparken. Men skumle harry bobilturister vil drepe og stoppe ut dyrene. De later som om de er tyske bobilturister for å ikke bli avslørt. Onkel Richard blir forelsket i en av dem, og overser da farene. Pelle finner ut at det er noe ikke stemmer. Han følger sporene og får hjelp av Oda Oter til å forsøke å stoppe skurkene før det er for sent og dyreparken er tom for dyr. På veien blir vi kjent med en nyfødt ørneunge som trenger omsorg å støtte når mamma er fanget...

For dere som ikke kjenner universet så er Pelle en snakkende politibil i form av en sjarmerende boble med sort og hvit lakk. Figuren ble opprinnelig skapt av politimannen Åge Magnussen i Bodø på midten av 1980-tallet som et ledd i trafikksikkerhetsarbeidet for barn. Pelle har eksistert siden i flere filmer, hørespill, tv-serier og bøker for barn.

Med den første dataanimerte Pelle politibilfilmen friskt i minnet, tenkte jeg at det kunne være kult å se hva man disket opp med i oppfølgeren. Den dataanmerte Pelle Politibil ble etablerte et helt nytt fargerikt univers med både kjøretøy, mennesker og dyr i fin forening. I første film var det naturværn og katastrofe som truet byen det handlet om. Vi ble kjent med Oda Oter, Onkel Richard og politimesteren. Her får man hilse på en ørn og noen ørneunger. Selvsagt blir det også noen lett gjenkjennelige skurker som forsøker å skape ubalanse i paradiset.

Denne andre filmen er litt mer klisjepreget. Dialogen blir litt overtydelig. Men man får store deler av sjarme og gode verdier som de små nok kommer til å suge til seg. Animasjonen er svært god og det tekniske har aldri vært mer detaljpreget i norsk dataanimasjon. Den nordnorske naturen ser virkelig vakker og mye mer naturlig enn i den første filmen.

Humoren er lun og god for barn. For oss voksne er det mer Mette Marit i Pernille Sørensens stemme som gjør at man trekker mer på smilebåndet. Hun kommer med masse kostelige naive dumheter. Det blir også litt moro med at politimennene blir her tvinnet rundt lillefingeren av de to bobildamene. For barna er det nok mest oteren Oda og den lille ørnungen Pjusken som skaper mest humor.

For min del likte jeg nok bedre den første filmen, men dette er vil nok fungere vel så godt på barna. Dette er snilt og trygg underholdning for barn i alle aldre og er et mer solid stykke underholdning enn de mange mye enklere animasjonsseriene som ofte handler om mye mindre engasjerende problemer med baller som kommer på avveie og andre ting som gjør at de voksne nesten sovner. Det er i alle fall en veldig snillhet over filmen og selv om det er problemer her så streber de gode om å skape harmoni igjen på svært diplomatisk vis uten å trakke på noens tær.

For å oppsummere så synes jeg dette klarer seg greit. Dessverre synes jeg at det er litt synd at filmens plot er svært likt i både oppbygning og væremåte som den første filmen. For min del skulle jeg nok ønsket å få presentert noe mer nyskapende. Dette blir igrunnen litt for trygt og litt småkjedelig, men barna vil nok kose seg og synes dette er bra spennende. Moralen er som sagt også god, og dette kan lett bli en favoritt hos de små barna i heimen som de kan se igjen og igjen. Dette er nok langt i fra like solid som det beste man får fra Pixar, men for min del er dette nok vellykket til å rulle en svak firer for en fin norsk animasjonsfilm.

[ Foto/Copyright: Neofilm / Qvisten Animation ]

- Månelyst i Flåklypa - Sjarmerer fremdeles, selv på månen!
- Dyrene i Hakkebakkeskogen - Sjarmbombe av en tidløs klassiker!
- Knutsen & Ludvigsen og den fæle Rasputin - Fargesterk, vittig og småfrekk moro!
- Solan og Ludvig - Herfra til Flåklypa - Herlig hyllest og videreutvikling av Flåklypa!
- Solan og Ludvig - Jul i Flåklypa - Helstøpt og vellykket gjensyn med Flåklypa
- Pelle Politibil går i vannet - Sjarmfult animert politibileventyr
- Kurt blir grusom - Kurt er artig
- Kaptein Sabeltann - En helaftens norsk sjørøvertegnefilm med Kaptein Sabeltann

• Romerikets Blad
  • Trønder-Avisa