Anmeldelse av The Kingdom, amerikansk film fra 2007

Action, Drama, Thriller Spilletid: 110 minutter

Ikke bekymre deg, vi dreper dem alle!

[Skrevet av: missikick, Dato: 11.10.2007]
Det hele starter med at en gruppe ekstremister bomber et amerikansk boligområde i Saudi-Arabia, som er tilknyttet oljeindustrien i Riyadh. Amerikanerne vil selvfølgelig ha sine egne etterforskere på saken, noe Saudiaraberne motvillig går med på. Et håndplukket FBI Team bestående av kriminaltekniker Janet Mayes (jennifer Garner), Ronald Fleury (Jamie Foxx), bombeekspert Grant Sykes (Chris Cooper) og etterretningsanalytiker Adam Leavitt (Jason Bateman) får nøyaktig fem dager på seg til å finne gjerningsmennene...
Filmen klarer å holde meg interessert med en god blanding av biljakter, skyte scener og slåssing. Regissøren har også klart å blande håndholdt, close ups og rask bildeveksling uten at man blir kvalm.

Det kan til tider bli overdrevent bruk av musikk, barn, arabere, kvinner og krig. Og vi kunne fint klart oss uten den siste scenen hvor Jamie Foxx håndhilser på HELE familien til en død kollega. ”No need for the silver spoons.”

Det er allikevel en vel regissert action film basert på en helt vanlig oppskrift.
Grei underholdning men ikke særlig mer enn det. Det hjelper jo selvfølgelig på med både fine og gode skuespillere. Personlig er jeg fan av Garner, hun er fin, sexy og tøff uten at det blir for butch eller jålete.

- Deepwater Horizon - Sterkt og voldsomt om tidenes miljøkatastrofe

12.10.2007 sier negativo: yes, she is nais

• nationen.dagenstv.com
  • StudVest
  • Radioresepsjonen

«Pirates of the Caribbean 5: Salazar's Revenge»

«King Arthur: Legend of the Sword»

«Takk For Alt»

«Noe som skjedde på jobben»

«Eyes of a Stranger»

«Twin Peaks»