Anmeldelse av Inland Empire, amerikansk film fra 2006

Drama, Mysterie Spilletid: 180 minutter

Velkomment gjensyn

[Skrevet av: Stormen, Dato: 03.10.2007]
I Inland Empire returnerer Lynch til sine eksperimentfilm-røtter etter hans mer kommersielle filmer som The Straight Story og Mulholland Drive. Resultatet er årets mest fascinerende og formmessig utfordrende film, hvor Laura Dern briljerer som skuespillerinnen Nikki Grace.

Grace jobber på en filminnspilling i Hollywood som etter hvert fortoner seg som et mareritt i kjent Lynch-stil...

Innholdsmessig fortsetter filmen temaer fra Mulholland Drive, mens filmspråket ligger nærmere Eraserhead og Lynchs eksperimentelle kortfilmer.

Inland Empire er av mange blitt sett på som årets "må-se" film, og med god grunn. Om du likte 'Mulholland Drive' får du en film i samme gaten bare enda mer skrudd til. Det er noe herlig over Lynch og det er nettopp slike filmer som 'Inland Empire' som gjør at denne filmskaperen kommer til sin rett. Dette blir aldri noe i nærheten av kommersielt og viser at vi har med en skapende filmkunstner å gjøre.

Nå har det blitt noen lovord om Lynch og hans filmer, men det er fordi han føles ganske unik i filmhistorien og her har han virkelig ikke inngått noen kompromier som går ut over filmkunsten for å selge billetter. Han kjører her sitt helt eget løp. Filmen er ganske surrealistisk, men så er det slik med Lynch at man ikke trenger å forstå alt med filmene hans. Det som gjelder er å bare ta inn over seg inntrykkene og suge til seg kunsten.

[Noe tekst sakset fra Arthaus.no]

- Mulholland Drive - Som å se en absurd drøm i våken tilstand
- The Straight Story - Rett og slett fint
- Lost Highway - Et resultat av David Lynchs syke og helt egne fantasiunivers
- Twin Peaks - Fire Walk With Me - Laura Palmers siste dager er et fælt, fælt mareritt
- Wild at Heart - Herlige og rare Lynch med en slags roadmovie
- Blue Velvet - Sinnssyk forførerisk film
- Dune - Overambisiøs sci-fi for sin tid, men greit underholdende
- Elefantmannen - Fascinerende og gripende
- Eraserhead - Surrealistisk film om farskap fra David Lynch

08.11.2009 sier Fuglefenta: Så den to ganger på kino. Skjønnte ikke en dritt.
14.11.2007 sier Drix: På en måte er jeg sjeleglad over å se Lynch i god gammel form, hvor han tør og ta den helt ut og lage denne akkurat som han vil, på en annen side føler jeg kanskje at han drar den litt langt noen ganger kun for å se om folk kjøper det.. også er den litt for lang.

01.10.2007 sier Pål Frostad: Er det noen som har sett denne filmen?
Lynch er alltid å regne med, håper bare ikke det blir en for tåkete film.

• Flickchickcanada.blogspot.no
  • StudVest